اخبار   
 

 تهران ـ تبریز کوتاه می‌شود

راه‌آهن میانه به بستان‌آباد به‌زودی با حضور رئییس‌جمهوری و با اعتبار ۱۴۱۴میلیارد تومان و با ریل ملی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری می‌رسد. این خط ریلی مسیر تهران تا تبریز را پنج و نیم ساعت کوتاه‌تر می‌کند. احداث راه‌آهن تبریز ـ میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین طرح‌های حمل‌‌و‌نقل کشور است که از سال ۱۳۷۹ آغاز شد ...

تهران ـ تبریز کوتاه می‌شود
■ جزییات گشایشی تازه در راه‌آهن


راه‌آهن میانه به بستان‌آباد به‌زودی با حضور رئییس‌جمهوری و با اعتبار ۱۴۱۴میلیارد تومان و با ریل ملی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری می‌رسد. این خط ریلی مسیر تهران تا تبریز را پنج و نیم ساعت کوتاه‌تر می‌کند. احداث راه‌آهن تبریز ـ میانه یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین طرح‌های حمل‌‌و‌نقل کشور است که از سال ۱۳۷۹ آغاز شد.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی که از شهر‌های ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج عبور می‌کند، به ایستگاه تبریز متصل می‌شود. طرح راه‌آهن میانه- تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه- بستان آباد و ۷۰ کیلومتر شامل مسیر بستان‌آباد تا تبریز است. خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است که در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵/ ۵ ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به‌صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. با بهره‌برداری از این خط ریلی ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود.

راه‌اندازی راه‌‌آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌‌انجامد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از افتتاح راه‌آهن میانه به بستان‌آباد در روزهای آینده با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: امیدواریم با تامین منابع، این خط به جلفا متصل و به مرز ترکیه نزدیک‌تر شود. ‌عباس خطیبی ، معاون‌ ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل نیز گفت: خط‌آهن میانه-بستان‌آباد در ۶ قطعه با اعتبار ۱۴۱۴ میلیارد تومان با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مسیر ریلی میانه-بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است که در ۶ قطعه و بخشی از قطعه هفتم‌، از ایستگاه موجود راه‌آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهرهای ترکمانچای و تیکمه‌داش عبور کرده و به ایستگاه راه‌آهن بستان‌آباد متصل می‌شود. مجری خط‌آهن میانه-تبریز نیز با بیان اینکه در خط‌آهن جدید میانه-بستان‌آباد-تبریز، قطعه میانه تا بستان‌آباد در آستانه تکمیل است، گفت: در بخش بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران نیز بخشی از زیرسازی مسیر به پایان رسید و ریل‌گذاری آغاز شده است. حمید علی‌محمدزاده اظهار کرد: قطعه میانه تا بستان‌آباد تقریبا تکمیل شده است. وی افزود: طول کل مسیر ‌خط‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ۲۰۳ کیلومتر است و در قالب دو خط طراحی شده است؛ از سمت تهران به سمت تبریز ‌سال‌ها است که اجرای خط دوم آغاز شده است، از این رو با تکمیل دو خط ریلی، هیچ قطاری به خاطر عبور قطار مقابل ایست و توقف نخواهد داشت و به این ترتیب یک خط رفت و یک خط برگشت خواهیم داشت.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

مجری خط‌آهن میانه-تبریز نیز گفت: به دلیل وجود دو خط، ‌زمان سیر در این خط ریلی کاهش می‌یابد، همچنین با توجه به اینکه از میانه تا تبریز خط‌آهن به‌صورت مستقیم وصل می‌شود، زمان عبور نسبت به خط موجود که کوه سهند را دور می‌زند، کمتر می‌شود، زیرا مسافت ۱۱۴ کیلومتر ‌کوتاه‌تر است. علی‌محمدزاده ادامه داد: در خط موجود بین میانه تا تبریز ‌۱۹ ایستگاه وجود دارد، اما در خط جدید بین میانه تا تبریز ‌۹ ایستگاه داریم و همین موجب می‌شود، سرعت سیر قطارها ‌افزایش و توقف‌ها کاهش یابد. مجری خط‌آهن میانه-تبریز ادامه داد: با احداث خط ریلی جدید میانه-تبریز ‌‌کریدور ریلی بین‌المللی شرقی - غربی کشور ‌تقویت می‌شود، ضمن آنکه کاهش مسافت و کاهش زمان سیر داریم، از سوی دیگر در سند چشم‌انداز ‌و برنامه‌های پنج ساله اول تا ششم تاکید شده است که کریدورهای ریلی بین‌المللی ‌کشور تقویت و اصلاح شوند، ‌مشخصات‌ کریدورهای بین‌المللی ارتقا یابد تا قابل رقابت باشند و وضعیت نسبی خود را در حمل‌و‌نقل ریلی ارتقا دهند.

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  07:02   چهارشنبه 6 آذر 1398  
 نظرات