اخبار   
 

 تهران، رکورددار نشست زمین / تدوین نقشه‌ی لغزش‌های زمینی پایتخت

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور صبح امروز با حضور در صحن شورای شهر تهران با ارائه‌ی گزارشی از مخاطرات زمین‌شناسی و تدقیق پهنه‌های گسلی شهر تهران، گفت: از ۴۳ مخاطره‌ی شناخته‌شده در جهان، در کشور ما ۳۲ پدیده رخ داده است ...

تهران، رکورددار نشست زمین / تدوین نقشه‌ی لغزش‌های زمینی پایتخت

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور صبح امروز با حضور در صحن شورای شهر تهران با ارائه‌ی گزارشی از مخاطرات زمین‌شناسی و تدقیق پهنه‌های گسلی شهر تهران، گفت: از ۴۳ مخاطره‌ی شناخته‌شده در جهان، در کشور ما ۳۲ پدیده رخ داده است.

مهندس محمدتقی کره‌ای با بیان اینکه ۹۷ درصد شهرهای ایران در معرض زلزله قرار دارند، گفت: همه شهرهای کشور در معرض سیلاب و زلزله قرار دارند و ۳۰۰ دشت نیز در معرض نشست زمین قرار دارد.

وی با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که از سوی مراجع علمی با رنگ قرمز پررنگ در نقشه‌های زمین‌شناسی نشان داده شده است، گفت: ایران پرخطرترین کشور در زمینه مخاطرات زمین‌شناسی در دنیا است که باید این مساله مورد توجه جدی قرار گیرد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در سال ۲۰۱۰ نقشه مخاطرات جهان‌شناختی زمین استخراج شد و ایران در وضعیت پرخطر قرار دارد، گفت: از بین ۱۰ کشور پرخطر، ایران در رتبه سوم قرار دارد و این در حالی است که ۱۰ درصد جمعیت کشورمان در معرض خطر مخاطرات زمین‌شناسی قرار دارند.

وی با بیان این که از سال ۶۳ تلاش شده است که گسل‌های زلزله شهر تهران شناخته شود، گفت: با این حال به نظر می‌رسد تعداد گسل‌ها بیشتر از این میزان باشد.

کره‌ای با بیان این که نقشه لغزش‌های زمینی تهران احصا شده است، گفت: پیرامون تهران محلاتی وجود دارد، دقیقا روی زمین لغزش‌ها بنا شده‌اند و هر کجا شما دیدید سنگ‌های ریز و درشت روی یکدیگر انباشته شده‌اند، مطمئن باشید که پدیده بهمن سنگی رخ داده که می‌توان به عنوان مثال محل ساخت بیمارستان محک را نام برد که دقیقا بر روی پدیده بهمن سنگی ساخته شده است.

وی با انتقاد از شیوه ساخت و ساز در تهران گفت: نحوه شهرسازی در تهران به گونه‌ای است که دره‌های بزرگ را قطع می‌کند و در زمان سیلاب، آب از کانال‌هایی که طراحی شده است عبور نکرده و برای تهران خطرات جبران‌ناپذیری در پیش خواهد داشت.

example-image

وی با بیان این که اتوبان همت روی خط رود دره به عرض ۴۰۰ متر طراحی شده است، گفت: اگر سیلابی در تهران رخ دهد، امکان عبور از این خط را ندارد و تهران قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید بر روی روددره‌ها اتوبان احداث می‌کردند، گفت: اتوبان امام علی (ع)، چمران و... بر روی روددره ساخته شده است که پیشنهاد می‌شود سیستم هشدار بالادستی قوی ایجاد شود تا بتوانیم در هنگام بروز حادثه مسیرهای بعدی را مسدود کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در زمان وقوع سیلاب، رودخانه کن طغیان کند به معدن خلیج و حتی فرودگاه مهرآباد خسارت وارد می‌کند، گفت: نشست زمین بسیار در شرایط فعلی باید مورد توجه قرار گیرد؛ به گونه‌ای که در جنوب تهران نرخ نشست زمین به یک میلی‌متر در روز رسیده است و این در حالی است که بالاترین نرخ در مکزیکو سیتی که سالانه ۳۲ سانت است، ثبت شده و تهران در جهان دارای رکورددار نشست زمین با نشست سالانه ۳۶ سانت است.

کره‌ای با بیان اینکه آتشفشان دماوند در ۵۰ کیلومتری زمین قرار دارد اما هیچ فکری به حال آن نکرده‌ایم، گفت: این در حالی است که وقوع و شدت آتشفشان قابل کنترل است.

وی در مورد وضعیت گردوغبار تهران نیز گفت: ذرات یک و دو میکرون نه‌ تنها وارد ریه می‌شوند، بلکه به راحتی وارد خون شده و زمینه‌ساز سرطان می‌شوند. عمده گرد و غبار تهران نیز ناشی از این ذرات است.

وی در مورد وضعیت آب‌های زیرزمینی نیز گفت: وقتی آب‌های زیرزمینی کم می‌شود، آب باقی مانده با مواد معدنی زمینی آلوده شده و می‌تواند سمی و سرطان‌زا باشد.

وی با بیان این که در حوزه مخاطرات دو راهکار وجود دارد، گفت: در راهکار اول در منشأ خطر باید فاصله بگیریم، اما در تهران این مهم امکان تحقق ندارد؛ بنابراین باید مقاوم‌سازی مقرون‌ به صرفه بناهای مهم شهر را در دستور کار قرار دهیم.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:42   سه شنبه 11 خرداد 1395  
 نظرات