اخبار   
 

 «تشکیل شورای مالیاتی در راستای حمایت از مهندسان است»

طی روزهای اخیر معاونت مسکن و ساختمانِ وزیر راه و شهرسازی، طی نامه‌­ای به رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، خواستار تشکیل شورای مالیاتی در این سازمان‌ها شده است، تا از این راه، مشکلات موجود در زمینه‌ی چگونگی محاسبه‌ی مالیات مربوط به مهندسانِ عضو آن سازمان حل شود ...

«تشکیل شورای مالیاتی در راستای حمایت از مهندسان است»
■ پیچیدگی‌ امور مالیاتی در میان اشخاص حقوقی


طی روزهای اخیر معاونت مسکن و ساختمانِ وزیر راه و شهرسازی، طی نامه‌­ای به رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، خواستار تشکیل شورای مالیاتی در این سازمان‌ها شده است، تا از این راه، مشکلات موجود در زمینه‌ی چگونگی محاسبه‌ی مالیات مربوط به مهندسانِ عضو آن سازمان حل شود.

حامد مظاهریان در این نامه بر لزوم تشکیل شورای مالیاتی متشکل از اعضای دارای پروانه اشتغال به کار پایه یک و مسلط به ضوابط و مقررات امور مالیاتی، به منظور دفاع از حقوق قانونی حرفه‌مندان مهندسی ساختمان و ارائه مشاوره درباره پرداخت عادلانه و صحیح مالیات و همچنین انجام تکالیف قانونی مؤدی و استیفای حقوق آنها، در سازمان هر استان تاکید کرده است.

استفاده از خرد جمعی با تشکیل شورای مالیاتی

در همین رابطه عضو هیئت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به اینکه تشکیل شورای مالیاتی در سازمان های نظام مهندسی چه تاثیراتی می تواند داشته باشد، گفت: یکی از وظایف اعضای هیئت مدیره طبق ماده ۱۵ از وظایف هیئت مدیره، بررسی نماینده جهت شرکت در شورای حل اختلاف مالیاتی است.

مجید جی افرام در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه این رویه از گذشته برقرار بوده و نمایندگان سازمان نظام مهندسی در شورای حل اختلاف سازمان حضور داشته اند افزود: حال اگر شورای مالیاتی هم در سازمان های نظام مهندسی تشکیل شود، می‌تواند به دلیل استفاده از خردجمعی و تدوین دستورالعمل‌ها و تفاهم‌نامه‌های مشخص در جهت حمایت از مهندسان، موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تاکنون همکاری و تعامل خوبی بین سازمان نظام مهندسی و سازمان امور مالیاتی کشور برقرار بوده و کمترین اختلافات وجود داشته است، عنوان کرد: البته قبلا اختلافاتی در مورد ارزش افزوده مربوط به مالیات مهندسان وجود داشته که رفع شده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

جی افرام در عین حال تصریح کرد: نحوه پرداخت مالیات بر عملکرد مهندسان کاملا شفاف است و مهندسان براساس اظهارنامه می‌توانند مقدار مالیات خود را محاسبه کنند. مالیات‌هایی هم که به درآمدهای سازمان تعلق می‌گیرد، مربوط به شناسنامه فنی و سهم سازمان است که آن هم شفاف و مشخص است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. منتهی تشکیل شورای مشورتی هم می‌تواند موثر باشد.

وی درباره مشکلات مهندسان در بخش مالیات بیان کرد: البته هم اکنون امور مهندسان در بخش مالیات شفاف است و مهندسان مشکلی ندارند. چرا که هر مهندسی در واحد مالیاتی مربوطه یک پرونده دارد و نحوه محاسبه مالیات بر درآمد مهندسان هم مشخص است. یعنی در ماه‌های خرداد یا تیر اظهارنامه خود را ارائه می‌دهند.

جی افرام افزود: همچنین نحوه محاسبه مالیات بر عملکرد و درآمد آنها (مقادیر معافیت مالیاتی، سطح درآمد و نظارت، درصد درآمدهای مشمول مالیات) کاملا مشخص است. یعنی درآمدهای مشمول و غیرمشمول مالیات کاملا مشخص و به گونه‌ای شفاف است که هر مهندسی می‌تواند مالیات خود را محاسبه کند.

وی درخصوص لزوم تشکیل شورای مالیاتی اظهار داشت: به هر حال ممکن است با تشکیل شورای مالیاتی، تعدیلی صورت بگیرد، تسهیلات و معافیت‌های بیشتری ایجاد شود، روش‌های بهتری اجرایی شود و یا سقف معافیت‌ها کمتر شود و این مسائل می‌تواند در این همکاری توسعه پیدا کند و بهتر شود.

جی افرام تاکید کرد: حتی ممکن است با تشکیل شورای مالیاتی راهکارهای بهتری از لحاظ فرآیندهای حرفه‌ای، نحوه ارتباط و همکاری، فرآیند اداری و... وجود داشته باشد که مهندسان پرونده‌های مالیاتی خود را ارسال کنند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه مشکلات مالیاتی بیشتر در بخش اشخاص حقیقی یا حقوقی قابل مشاهده است گفت: به نظر می‌رسد که چون اشخاص حقوقی در قالب شرکت‌ها قرار می‌گیرند، پیچیدگی‌های مالیاتی آنها بیشتر است و لذا تشکیل این شورا می‌تواند به بهبود وضعیت مالیاتی اشخاص حقوقی و شرکت‌های عضو سازمان کمک بیشتری کند.

جی افرام خاطرنشان کرد: پیچیدگی اداری اشخاص حقیقی نسبت به اشخاص حقوقی در تشکیل پرونده نحوه محاسبه، اظهارنامه‌ها و دفاتر مالیاتی و پلمپ کردن آنها، مقداری ‌کمتر است. ولی برای شرکت‌های حقوقی مقداری گسترده‌تر است و می‌تواند منجر به همکاری‌های بیشتر، شفافیت و تسهیل امور در این زمینه شود.

سیاست های شورای مالیاتی شفاف سازی شود

همچنین دیگر عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در رابطه با تاثیرات تشکیل شورای مالیاتی در نظام مهندسی گفت: به یقین تشکیل هر شورایی که در آن، نمایندگانی بحث از جامعه مهندسی حضور داشته و واقف به مسائل مهندسان باشند، می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

مجید اسماعیلیان در گفت و گو با «صما» بیان کرد: باید دید که این شورای مالیاتی برمبنای چه سیاست ها و با چه اعضایی می‌خواهد شکل بگیرد. چون مباحث مالیاتی مهندسان در بسیاری از موارد مربوط به موضوعات استانی است و یک شورای مالیاتی نمی‌تواند برای کل اعضا و جامع مهندسان در سراسر کشور تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: هرچند قوانین مالیاتی یکسان است، اما موضوعی که همیشه مورد ابهام بوده، این است که فرضا توافقاتی که در کشور راجع ‌به پرداخت مالیات عملکرد اعضا صورت می‌گیرد و یا نحوه محاسبه حق‌الزحمه خدمات مهندسی در پایتخت و دستمزدی که مهندسان دریافت می‌کنند، متفاوت با حق‌الزحمه‌ای است که در مناطق مختلف کشور توسط سایر مهندسان دریافت می‌شود.

اسماعیلیان افزود: به همین جهت باید ظرفیت‌ها را با توجه به ظرفیت کل کشور در نظر بگیرند و همان‌طور که در جامعه مهندسی عملکردهای متفاوتی را در بین اعضا و سازمان‌های نظام مهندسی می‌بینیم، به یقین ادارات کل مالیاتی هم به اقتضای ظرفیتی که استان‌ها دارند، خود را با آن ظرفیت‌ها تطبیق می‌دهند.

وی تاکید کرد: اگر اعضای شورای مالیاتی متشکل از نمایندگان اداره کل مالیاتی استان‌ها، شورای مرکزی و وزارتخانه باشد، می‌تواند موثر باشد و یا اینکه این شورا به صورت منطقه‌ای در سطح کشور تشکیل شود. چون تشابه مسائل و مشکلات مالیاتی مهندسان، فرضا در مناطق شمالی یا جنوبی کشور بیشتر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمان در عین حال در پاسخ به اینکه مشکلات مالیاتی بیشتر در بین اعضای حقیقی قابل مشاهده است یا حقوقی، گفت: اعضای سازمان به استناد قانون مالیات های مستقیم در گروه دوم قرار می گیرند. اما بیشتر اعضای حقوقی جامعه مهندسی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده و ماده ۱۶۱ مکرر که همان اظهارنامه فصلی است، می شوند و لذا اعضای حقوقی مشکلات بیشتری در این زمینه دارند.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در استان کرمان تصریح کرد: بحثی که ما در استان برای اعضا و عملکرد سازمان پیگیری کرده‌ایم، استفاده از وجود مشاوران است و به یقین خدمت‌رسانی مشاوران در جهت سوالات و عملکرد مهندسان جزو وظایف سازمان است که در ارتباط با مسائل رفاهی اعضا دیده شده است.

اسماعیلیان با بیان اینکه مهندسان باید اظهارنامه عملکرد سالیانه خود را به استناد قانون مالیات‌ها رد کنند، یادآور شد: سازمان نظام مهندسی استان کرمان در این ارتباط همه ساله در ماه آخر منتهی به تنظیم اظهارنامه، تیم‌هایی را چه در استان و چه در دفاتر نمایندگی استان مستقر می‌کند و این افراد در رابطه با تکمیل اظهارنامه‌های مهندسان کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه بحث کارساز در این بخش، اعلام شفافیت عملکرد مهندسان و سازمان‌ها به ادارات کل مالیاتی بوده که به خوبی در استان کرمان رعایت شده و با گزارشات درست و شفاف سازمان به اداره امور مالیاتی، مورد قبول بوده و به استناد همان گزارش مالیات مهندسان محاسبه شده است.

  منبع : وبگاه صما
  17:29   دوشنبه 15 آبان 1396  
 نظرات