اخبار   
 

 هدف‌گذاری تولید ۱۲۰میلیون تن سیمان در کشور، منطقی نیست

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تولید ۱۲۰ میلیون تنی سیمان در افق ۱۴۰۴ منطق بازرگانی ندارد، افزود: متأسفانه در تنوع مصرف فرآورده‌های سیمانی در کشور، گام‌های اساسی برداشته نشده است ...

هدف‌گذاری تولید ۱۲۰میلیون تن سیمان در کشور، منطقی نیست

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تولید ۱۲۰ میلیون تنی سیمان در افق ۱۴۰۴ منطق بازرگانی ندارد، افزود: متأسفانه در تنوع مصرف فرآورده‌های سیمانی در کشور، گام‌های اساسی برداشته نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی روز شنبه در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه های بتنی در تهران افزود: در زندگی مدرن کاربرد سیمان بسیار گسترده شده در حالی که ایران در صنعت سیمان به استفاده چند ماده محدود، اکتفا کرده است. وی گفت: منطق بازرگانی ایجاب می کند که بازار مصرفی سیمان همگام با تولید آن در داخل و خارج مد نظر قرار گیرد تا بیش از این منابع هدر نرود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: برای تولید یک تُن سیمان در کشور ۱۰۰ متر مکعب گاز مصرف می شود که قیمت جهانی آن حدود ۱۳ دلار است درحالی که کارخانه های سیمان ۱۱۰ هزار ریال بابت آن پرداخت می کنند. آخوندی بیان کرد: وجود تنگناهای مالی و شرایط اقتصادی کشور ایجاب می کند که از منطق بازرگانی و اقتصادی در صنعت سیمان تبعیت کرده و با ایجاد تنوع در محصولات سیمان، به تقاضای آن در بازار بیشتر توجه کنیم.

به گزارش ایرنا، در سند چشم انداز ۱۴۰۴ خورشیدی، دستیابی به ظرفیت ۱۲۰ میلیون تنی تولید سیمان برای کشور پیش بینی شده که اکنون ۸۰ میلیون تن این ظرفیت تحقق یافته است. به گفته «مرتضی داداش» عضو انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: برنامه سیمان در سال ۹۵ دستیابی به رقم ۵۷ میلیون تن تولید است که از این رقم بیش از ۲۰ درصد برای صادرات بوده و بقیه به مصرف داخلی می رسد.



سال ۲۰۱۵ تولید جهانی سیمان به چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن رسید که نیمی از آن در چین مصرف می شود. همچنین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ارزش صادرات زنجیره سیمان را در هشت ماهه نخست امسال هشت میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۷ تن برآورد کرده که از لحاظ وزنی در مقایسه با دوره مشابه پارسال ۴.۶ درصد افت داشته است.

ارزش زنجیره صادراتی سیمان در این مدت افزون بر ۳۳۶.۹ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۴ کاهش ۲۱ درصدی را داشت.

سمینار دو روزه «توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی» با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان امروز (شنبه) در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

ـ گزارش ایسنا از همین رویداد :
■ شرط و شروط دکتر آخوندی برای حمایت از صنعت سیمان

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  19:45   شنبه 25 دی 1395  
 نظرات