اخبار   
 

 تداوم نشست زمین در دشت نیشابور، احتمال بروز مشکل در راه‌آهن را در پی دارد

مدیر کل اداره‌ی زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور گفت: تداوم نشستِ زمین و تَرَک‌های پدیدآمده از آن در دشت نیشابور، ممکن است باعث بروز مشکل در خطوط ریلی این منطقه شود. جعفر طاهری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فرونشست زمین در دشت نیشابور مدتی است که آغاز شده و ترک‌های ناشی از آن بر روی زمین، مهم‌ترین نشانه‌ی این نشست‌هاست ...

تداوم نشست زمین در دشت نیشابور، احتمال بروز مشکل در راه‌آهن را در پی دارد

مدیر کل اداره‌ی زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور گفت: تداوم نشستِ زمین و تَرَک‌های پدیدآمده از آن در دشت نیشابور، ممکن است باعث بروز مشکل در خطوط ریلی این منطقه شود. جعفر طاهری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فرونشست زمین در دشت نیشابور مدتی است که آغاز شده و ترک‌های ناشی از آن بر روی زمین، مهم‌ترین نشانه‌ی این نشست‌هاست.

وی اظهار کرد: بهره برداری بی رویه از آب های زیر زمینی و کاهش نزولات جوی در دهه گذشته باعث نشست زمین در تعدادی از دشت های استان خراسان رضوی از جمله دشت نیشابور با نرخ نشست سالیانه بیش از ۱۰ سانتی متر شده است.

وی گفت: طبق بررسی های میدانی و شواهد صحرایی نشست زمین در دشت نیشابور همچنان ادامه دارد لذا برای برررسی های دقیق تر باید مطالعات علمی انجام گیرد. طاهری با اشاره به سیل گیر شدن زمین ها و خسارت به اراضی کشاورزی ناشی از فرونشست در دشت نیشابور افزود: ترک خوردگی برخی ساختمان های روستای بشرو در این منطقه و توسعه شکاف ها، ترک ها و فروچاله ها از مهمترین عوارض این فرونشست هاست.

وی اظهار کرد: خسارت های وارده به جاده ها و خطوط انتقال نفت و گاز در دشت نیشابور و احتمال گسترش این ترک ها تا خط آهن سراسری مشهد – نیشابور را می توان از دیگر عوارض این فرونشست ها برشمرد.



مدیر کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور گفت: بررسی های اولیه نیز حاکی از گسترش شکاف در حوالی روستای بشرو تا خطوط ریلی در این ناحیه می باشد که در صورت گسترش و بازشدگی شکاف ممکن است باعث بروز مشکل در خطوط راه آهن شود.

وی ادامه داد: این اداره کل با پیشنهاد طرح پایش فرونشست در دشت های خراسان رضوی به استانداری، خواستار تصویب طرح و تامین اعتبار لازم برای خرید داده های ماهواره ای و تجهیزات مرتبط با محاسبه نرخ فرونشست و مطالعات مرتبط در چهار دشت بحرانی استان شده است.

طاهری گفت: این اداره کل آمادگی دارد این مطالعات را در صورت تامین اعتبار لازم به سرانجام برساند زیرا مخاطرات حاصل از فرونشست روز به روز اثر خود را در دشت های خراسان رضوی نمایان تر می کند و یک بررسی دقیق و علمی می تواند راهکارهای لازم را برای شناسایی این مخاطرات و محدوده های خطر مشخص نماید.

وی افزود: پدیده فرونشست در سایر دشت های خراسان رضوی نیز قابل مشاهده است که باید به صورت جدی مورد توجه، مطالعه و اتخاذ تصمیم های علمی قرار گیرد.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  13:30   سه شنبه 18 آبان 1395  
 نظرات