اخبار   
 

 اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات ساختمان

نخستین نشست منطقه‌ایِ هم‌اندیشی دفتر مقررات ملی ساختمان و دفاتر سازمان نظام مهندسی، با حضور مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ایِ وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، در اداره‌ی کل راه و شهرسازی در مشهد برگزار شد ...

اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات ساختمان
■ در نظر گرفتن روش‌ها و سیاست‌های مختلف برای ارتقای مهندسی
■ ایجاد بستر همفکری و انسجام در راستای ارتقای خدمات مهندسی ساختمان در کشور


نخستین نشست منطقه‌ایِ هم‌اندیشی دفتر مقررات ملی ساختمان و دفاتر سازمان نظام مهندسی، با حضور مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ایِ وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی، در اداره‌ی کل راه و شهرسازی در مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، با توجه به گستردگی دفاتر نظام‌مهندسی در ۳۱ اداره کل راه و شهرسازی در سراسر کشور، دفتر مقررات ملی ساختمان با همکاری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور تقسیم‌بندی‌هایی را برای دفاتر نظام‌مهندسی استان‌های کشور در چند منطقه انجام داده است.

بر اساس این گزارش، نشست هم‌اندیشی امروز به عنوان اولین نشست هم‌اندیشی در منطقه سه کشور به مرکزیت خراسان رضوی و در مشهد مقدس با حضور روسای دفاتر نظام‌مهندسی و مدیر مسکن و ساختمان ادارات کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، سمنان، گلستان و یزد برگزار شد.

گفتنی است، در این نشست حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی و جمعی از مدیران و مسئولان مربوطه نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است، در این نشست مدیران و مسئولان و متخصصان با تبادل نظرات و تجربیات خود در حوزه رعایت مقررات ملی ساختمان و اعمال نظارت و کنترل‌های لازم بر رعایت این مقررات، دستاوردهای جدید را به اشتراک گذاشتند.


منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در این نشست گفت: امروز در مشهد اولین نشست منطقه‌ای کشور در دفتر توسعه مهندسی ساختمان و مدیران نظام‌مهندسی کشور را داریم که شامل ۶ استان شرقی و مرکزی کشور می‌شود.

وی با اشاره به اعمال تقسیمات کشوری در حوزه دفاتر نظام‌مهندسی در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، اظهار کرد: طبق تصمیم دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی کشور قرار بر این شد که کشور به مناطقی در حوزه دفاتر نظام‌مهندسی ساختمان تقسیم شود که به ۵ منطقه تقسیم شد.

شیبانی اصل اضافه کرد: بر اساس این برنامه‌ریزی، نشست‌های ادواری و ارتباطات مستمر و مؤثر بیشتر از گذشته میان دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارتخانه با دفاتر نظام‌مهندسی و مدیریت‌های مسکن و ساختمان ادارات کل برقرار شود.

وی با بیان اینکه مناطق تعریف شده در چارت جدید می‌توانند باعث ارتباط بیشتر و بهتر استان‌ها با وزارتخانه شوند، افزود: زحمات زیادی برای برنامه‌ریزی و به ثمر نشستن طرح تقسیم‌بندی‌های جدید کشور کشیده شد و امروز با برگزاری اولین جلسه در مشهد مقدس شاهد به ثمر نشستن این زحمات هستیم.

شیبانی اصل از اعمال اصلاحات ساختاری در قوانین و مقررات ملی ساختمان خبر داد و گفت: این اصلاحات شامل اصلاح قوانین و مقررات ساختمان، ارتقاء و بهبود ضوابط اجرایی و شیوه‌نامه‌ها و ضوابط موجود در حوزه ایمنی ساختمان می‌شود.

وی با اعلام اینکه امسال عمده انرژی ما باید به رسیدگی به اخلاق مهندسی و ساماندهی این موضوع معطوف شود، بیان کرد: متأسفانه اخلاق حرفه‌ای مهندسی بسیار آسیب‌دیده و تمامی نمایندگی‌ها و دفاتر نظام‌مهندسی باید به این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشند، باید همه تلاش کنیم این مسئله بهبود پیدا کند، همه اعضای جامعه مهندسی کشور از این موضوع ناراحت‌اند و ما در راستای برطرف کردن این مشکل در سال ۹۶ اهتمام ویژه‌ای خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی از اعمال تحولات اساسی و ارتقای سطح دانش و کارایی مهندسان در سال ۹۶ خبر داد و بیان کرد: در این راستا روش‌ها و سیاست‌های مختلفی در نظر گرفته‌ایم که از جمله می‌توان به بحث کارآفرینی اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه حمایت هدایت و نظارت از وظایف اصلی دفاتر نظام‌مهندسی است، اظهار کرد: امروز زمان آن رسیده که مهندسان با تعهد کامل و دانش کافی و تسلط تمام، مسئولیت امضایی که در پروژه‌های عمرانی می‌زنند را قبول کرده و با اطمینان تمام از تخلفات جلوگیری کنند.

شیبانی اصل از برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه با دفاتر و گروه‌های مهندسی سراسر کشور طی سال گذشته خبر داد و افزود: این جلسات خوشبختانه در سال گذشته بازدهی نسبتاً خوبی داشت اما امسال با اصلاحاتی که در قوانین و مقررات در نظر گرفته‌ایم درصدد اعمال تحولات در حوزه اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان هستیم.

وی با اشاره به تدوین شیوه‌نامه نظام پیشنهاد‌های نظام‌مهندسی ساختمان، بیان کرد: برخی از بی‌اخلاقی‌ها در جامعه مهندسی ساختمان به دلیل عدم وجود نظام پیشنهاد‌هایی است که در آیین‌نامه مشخص شده اما شیوه‌نامه‌ای برای آن وجود نداشت که آن را هم تدوین کرده‌ایم و امیدواریم امسال اجرا شود تا شاهد تأثیرات آن در جامعه مهندسی و ارتقای خدمات مهندسی ساختمان کشور باشیم.

همچنین حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: همه تلاش ما در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی این است که بتوانیم کاری منسجم و همفکری دقیقی را انجام دهیم تا همه کشور از این انسجام بهره‌مند شوند و مجموعه مهندسی بتواند بهترین فعالیت را بر اساس این انسجام داشته باشد.

وی اضافه کرد: ۳۱ استان فعالیت‌های دفاتر نظام‌مهندسی را در سطح کشور انجام می‌دهند و حتی اگر هر کدام از این دفاتر ماهانه یک تجربه جدید داشته باشند عملاً ما در ماه بیش از ۳۰ تجربه و دستاورد جدید در حوزه بازدهی بیشتر عملکرد مهندسان ساختمان در کشور خواهیم داشت و به نظر من اگر می‌خواهیم در این حوزه موفق‌تر باشیم باید داشته‌های خود و دستاوردهای جدید را با هم به اشتراک بگذاریم. هدف کلی از این جلسات هم انسجام‌بخشی کلی است.

مانی فر ادامه داد: این نشست‌های هم‌اندیشی بهترین راه برای بهره‌برداری از پتانسیل کشور و تجارب استان‌ها که در این حوزه تجربه‌های متفاوت و مفیدی دارند، است زیرا هر استان حداقل یک تجربه متفاوت دارد و اگر همین تجربیات یکی شود و در جایی به هم منتقل شود، می‌تواند بهترین راه برای ارتقای سطح علم و داشته‌های مهندسی گردد.

وی با بیان اینکه در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تلاش ما این است که دفاتر نظام‌مهندسی در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها بر روی اجرای هر کدام از تجربیات جدید سایر استان‌ها متمرکز شوند، توضیح داد: در راستای همین هدف دبیرخانه‌هایی از همایش‌های مرتبط با علوم مهندسی ساختمان در اکثر استان‌های کشور طی چند سال اخیر راه‌اندازی شده که همین دبیرخانه‌ها نیز می‌توانند هر کدام در نشر و اعلام رویکردها و تجربیات جدید مؤثر باشند.

مانی فر با اعلام اینکه به دنبال تجدیدنظر و اعمال اصلاحاتی در دستورالعمل‌های بخش نظارت و آموزش هستیم، اظهار کرد: این امور حتماً باید با مشارکت و همفکری استان‌ها انجام شود، پیش‌نویس اولیه طرح تحول آموزش تهیه شده و به محض اینکه به جمع‌بندی و اشتراکات لازم برسیم برای دفاتر سراسر کشور نیز ارسال خواهد شد.

وی حضور در بافت‌های تاریخی و با ارزش را از دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: بخشی از جامعه که می‌تواند بر این خواسته تأثیر مستقیم بگذارد جامعه مهندسانی هستند که بر روی بافت‌های ناکارآمد، فرسوده و تاریخی شهری فعالیت می‌کنند و باید در این راستا از تجربیات این گروه بیشترین استفاده را ببریم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی یکی از مشکلات عمده حوزه آموزش مهندسان ساختمان را نبود محتوا و متد آموزشی یکپارچه و متحد عنوان کرد و افزود: ما تا امروز به یک محتوای آموزشی یکپارچه نرسیده‌ایم و اگر به عنوان مثال ۶۰ استاد در دفاتر نظام‌مهندسی کشور داشته باشیم، مهندسان با ۶۰ متد آموزشی متفاوت آموزش می‌بینند.

وی ایجاد بانک اطلاعات یکپارچه ساختمان را از دیگر اهداف دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: در این راستا هم در حال تنظیم مدیریت اطلاعات ساختمان هستیم و درصددیم این مسئله را در کل کشور اجرایی کنیم که البته مقدمه و زمینه اصلی اجرای این موضوع داشتن اطلاعات کافی از تمام کشور است و در این راستا مراکز و تمامی دفاتر نظام‌مهندسی کشور باید همکاری کافی را داشته باشند.

مانی فر از برنامه‌ریزی برگزاری ۴ همایش مربوط به ساختمان برای ۴ استان کشور در ۴ موضوع متفاوت در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم با برگزاری این همایش‌ها خروجی مورد نظر و مفیدی داشته باشیم تا جامعه مهندسی کشور با اجرای این دستاوردها به سطحی بالاتر از نظر علمی و عملی ارتقا یابد.

وی با تأکید بر اینکه باید ملاک عملکرد و مدیریت در تمامی بخش‌های نظام‌مهندسی، قانون و تمکین به مقررات ملی ساختمان و قوانین نظام‌مهندسی باشد، بیان کرد: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه نظام‌مهندسی را مرجع رسیدگی و اطلاع از قواعد و قوانین ساختمانی و ساخت و ساز بدانند.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  14:27   یکشنبه 3 اردیبهشت 1396  
 نظرات