اخبار   
 

 نشانه‌های پایان رکود در بازار ساخت‌وساز

تازه‌ترین آمارهای بازار مسکن خبر از تحرک معاملات در بخش املاک کلنگی می‌دهد، که برخی از کارشناسان بازار مسکن این امر را نشانه‌ای از فرارسیدن بهار ساخت‌وساز و پایان ۳۱ ماه رکود در این بازار می‌دانند ...

نشانه‌های پایان رکود در بازار ساخت‌وساز
■ چرایی بازگشت سازندگان به بازار مسکن + نمودار


تازه‌ترین آمارهای بازار مسکن خبر از تحرک معاملات در بخش املاک کلنگی می‌دهد، که برخی از کارشناسان بازار مسکن این امر را نشانه‌ای از فرارسیدن بهار ساخت‌وساز و پایان ۳۱ ماه رکود در این بازار می‌دانند.

بر اساس آمار‌های موجود، خرید و فروش املاک کلنگی در بازار مسکن در تابستان امسال نسبت به فصل قبل ، رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. این آمار در کنار افزایش ۹ درصدی تیراژ ساخت مسکن در همین بازه زمانی نشانگر پایان ۳۱ ماه رکود در بازار ساخت‌وساز است.

به گزارش «صما»، شمار پروانه‌های ساختمانی صادرشده از زمستان ۹۲ روند نزولی را آغاز کرد و در برخی ماه‌ها کاهش ۸۰ درصدی را نیز تجربه کرد؛ اما ثبات نسبی قیمت زمین از اوایل امسال این سیگنال را به سازنده‌ها داد که زمان ورود دوباره به بازار مسکن فرا رسیده است. ثبات قیمتی که حاصل تخلیه حباب قیمت زمین و املاک کلنگی براثر ورود به یک دوره رکود طولانی‌مدت بود.

دلایل افزایش ۲۱ درصدی ساخت و ساز

در این زمینه یک کارشناس بازار مسکن گفت: بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران تابستان سال ۹۵، حجم معاملات خرید زمین (ملک کلنگی) از سوی سرمایه‌گذاران ساختمانی و سازندگان مسکن نسبت به یک‌ فصل قبل (بهار ۹۴) معادل ۲۱ درصد افزایش‌یافته است.

ایمان رفیعی بابیان مطلب فوق در گفت‌وگو با«صما» افزود: اولین و مهم‌ترین پیام از روند تغییرات فصلی معاملات زمین مسکونی (املاک کلنگی) از افزایش مراجعه سازندگان و سرمایه‌گذاران ساختمانی به بازار معاملات زمین حکایت دارد.

وی بابیان اینکه بازار معاملات زمین، بازار بالادست ساخت و‌سازهای مسکونی محسوب می‌شود گفت: هرگونه تغییر و تحول در آن نشان‌دهنده در پیش بودن تحول در همان راستا در بازار ساخت مسکن است.

example-image

این کارشناس گفت: در حال حاضر قیمت زمین در تهران نسبت به زمان جهش – سال ۹۲- رقمی معادل ۳۳ درصد کاهش‌یافته و قیمت مصالح ساختمانی نیز ۲۶ واحد درصد نسبت به سه سال پیش افت کرده است. از طرفی، در شرایط فعلی ۱۱۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان وام ساخت بدون سپرده به ازای احداث هر واحد مسکونی، بدون محدودیت به سازنده‌ها پرداخت می‌شود.

example-image

افزایش ساخت و ساز با تغییر سهم سازنده‌ها از پروژه

همچنین یک کارشناس دیگر بازار مسکن بابیان اینکه آمارهای جدید از وضعیت بازار بالادست ساخت‌وسازهای مسکونی نشان می‌دهد هم‌اکنون فرصت مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران ساختمانی به ساخت‌وسازهای جدید فراهم‌شده است گفت: افزایش میزان تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن تا سقف ۱۳۰ میلیون تومان در کنار افزایش حجم معاملات مسکن درنتیجه خروج بازار خریدوفروش آپارتمان‌های مسکونی از رکود و کاهش قیمت زمین باعث شده است سازندگان به سمت ساخت‌وساز بازگردند.

حمید رضا قاضی زاهدی بابیان مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار«صما» افزود: متوسط قیمت هر مترمربع زمین با کاربری مسکونی - بنای کلنگی - در تهران ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان اعلام‌شده است. کاهش محسوس متراژ در معاملات زمین، زمینه افزایش واحدهای پر تقاضا (کوچک متراژ) را تقویت کرده است.

زاهدی در ادامه افزود: در حال حاضر قیمت زمین به دلیل رکودهای پی‌درپی ثبات و کاهش مطلوبی داشته است.

وی بابیان اینکه از ابتدای دوران رکود مسکن یعنی دی‌ماه ۹۲ تعداد واحدهای مسکونی در پروانه صادرشده منفی بوده گفت: بر اساس آمارهای جدید این مورد در تابستان ۹۵ رشد داشته و تاکنون نیز ادامه دارد؛ این رشد را می‌توان به‌نوعی مدیون کاهش قیمت زمین و ثابت آن دانست.

example-image

قاضی زاهدی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت متوسط زمین از پاییز ۹۳ تا تابستان و پاییز ۹۵ ثبات نسبی داشته اگرچه در تابستان ۹۵ نمودار قیمت زمین بیانگر صعود اندکی به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در مترمربع را نشان می‌دهد اما این رقم بسیار نامحسوس و با تخفیفات زیادی از سوی مالکین عرضه‌شده است.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظر می‌رسد تغییر فرمول مشارکت در ساخت توانسته بر میزان رشد ساخت‌وسازها هم مؤثر باشد.

قاضی گفت: در حال حاضر سازنده‌ها سهم خود در پروژه‌های مشارکتی را ۱۰ واحد درصد نسبت به سال گذشته کاهش داده‌اند طوری که نسبت شراکت بین مالکان زمین و سازنده به‌جای تبعیت از فرمول ۵۰-۵۰، به‌صورت ۶۰ درصد برای مالکان و ۴۰ درصد برای سازنده امتیاز محاسبه می‌شود.

وی درنهایت گفت: فرمول فعلی ۶۰-۴۰ تا پیش از جهش قیمت زمین استفاده می‌شد اما سال ۹۲، سهم مالکان به ۷۰ درصد رسید و در سال ۹۴ به خاطر افزایش عوارض ساخت‌وساز از یک‌سو و کاهش قیمت زمین از سوی دیگر، این سهم به ۵۰ درصد نزول کرد. در حال حاضر رغبت به مشارکت در ساخت، در مناطق پر تقاضا برای خرید مسکن، زیادتر است و سازنده‌ها، علاوه بر درصد شراکت، مترمربعی یک‌میلیون تومان به‌طور متوسط، پول بلاعوض به مالکان یک ساختمان کلنگی پرداخت می‌کنند.

  منبع : وبگاه صما
  16:18   یکشنبه 26 دی 1395  
 نظرات