اخبار   
 

 امضاهایی که خانه‌ها را سست می‌کنند

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای گفت : تمامی آسیب‌های موجود در خدمات مهندسی، از امضامحور بودنِ کارها نشأت می‌گیرد. به همین علت بسیاری از همکاران در این بخش دچار آسیب شده‌اند. وی افزود: کروشیده‌ایم در آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان، این بخش را مسئولیت‌محور کنیم ...

امضاهایی که خانه‌ها را سست می‌کنند
■ کوشش برای مسئولیت‌محور شدنِ خدمات مهندسی، به جای امضامحور بودن


مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای گفت : تمامی آسیب‌های موجود در خدمات مهندسی، از امضامحور بودنِ کارها نشأت می‌گیرد. به همین علت بسیاری از همکاران در این بخش دچار آسیب شده‌اند. وی افزود: کروشیده‌ایم در آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان، این بخش را مسئولیت‌محور کنیم.

منوچهر شیبانی ادامه داد: کسی که تعهد نظارت اجرا و طراحی را می‌پذیرد باید آگاه باشد که این یک مسئولیت است که می‌پذیرم نه فقط یک امضاء در داخل پرونده.

وی یادآور شد: به دلیل امضاء محور بودن خدمات مهندسی بسیاری از همکاران در این بخش دچار آسیب شده‌اند به همین منظور هرچه سریعتر باید این مشکل اصلاح شود.

شیبانی با اشاره به اینکه ارتقای آگاهی و آموزش‌های حرفه‌ای جزء اولین مأموریت‌های نظام مهندسی به شمار می‌رود، افزود: مهندسانی که وارد این حرفه می‌شوند به محض اخذ پروانه اشتغال باید مسئولیت حرفه‌ای را فرا گیرند، چراکه آموزش این مسئولیت در فضای دانشگاه امکان پذیر نیست و باید در فضای حرفه‌ای آموخته شود.

وی بیان کرد: تغییر شرایط از امضاء محور بودن به مسئولیت محور بودن زمینه ساز از بین رفتن این ناهنجاری‌های حرفه‌ای می‌شود.

مدیر کل دفترهای مهندسی و تشکل های ساختمانی در ادامه تصریح کرد: شیوه‌نامه‌ای در مورد گودبرداری‌های خطرناک تهیه کرده‌ایم که شامل دو بخش از جمله بحث‌های ژئوتکنیک و گودبرداری است که امیدواریم با این روش، گودبرداری‌های خطرناک کاهش پیدا کند.

گفتنی است بیشترین حوادث ساختمانی و عمدتاً گودبرداری به دلیل ورود افراد فاقد صلاحیت در این حرفه بوده است.

  منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
  14:29   یکشنبه 3 اردیبهشت 1396  
 نظرات    
 
سعید گنجی 08:51 آدینه 8 اردیبهشت 1396
0
 سعید گنجی
شیوه نامه ها همه فقط امضاها را بیشتر میکنند. باید مجریان آموزش ببینند باید کارگران حرفه ای آموزش دهیم