اخبار   
 

 رفتار گسلی عامل زمین‌لرزه‌ی سفیدسنگ نیازمند تحلیل بیش‌تری است

استاد لرزه‌‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نمی‌توان با قاطعیت میان زمین‌لرزه‌ی سفیدسنگ و گسل‌های خطرناک استان خراسان رضوی ارتباط علمی یافت؛ رفتار گسلی که باعث زمین‌لرزه در خراسان رضوی شد، ممکن است به دیگر گسل‌های منطقه مرتبط باشد، یا هیچ ربطی نداشته باشد ...

رفتار گسلی عامل زمین‌لرزه‌ی سفیدسنگ نیازمند تحلیل بیش‌تری است

استاد لرزه‌‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نمی‌توان با قاطعیت میان زمین‌لرزه‌ی سفیدسنگ و گسل‌های خطرناک استان خراسان رضوی ارتباط علمی یافت؛ رفتار گسلی که باعث زمین‌لرزه در خراسان رضوی شد، ممکن است به دیگر گسل‌های منطقه مرتبط باشد، یا هیچ ربطی نداشته باشد.

دکتر حسین صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود اینکه گسل‌ها تحت تاثیر نیروهای زمین‌شناسی ناحیه‌ای قرار دارند، ولی هر یک روند مشخص خود را طی می‌کنند؛ بنابراین رفتار گسلی که باعث زمین‌لرزه در خراسان رضوی شد، ممکن است هیچ ارتباطی به سایر گسل‌ها نداشته و یا داشته باشد.

وی با بیان اینکه رفتار گسلی که موجب وقوع زلزله سفیدسنگ خراسان شد، نیازمند تحلیل و بررسی بیشتری است، ادامه داد: در کانون اصلی وقوع زلزله سفیدسنگ خراسان رضوی دستگاه لرزه‌نگار نصب شده است تا پس لرزه‌ها را طی روزها و ماه‌های آینده ثبت کند که بتوانیم مدل و هندسه گسل فعال شده را به دست بیاوریم.

عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید براینکه سراسر ایران در منطقه لرزه‌خیز قرار گرفته است، افزود: گذشته به ما نشان داده است که باید همواره آماده زمین لرزه باشیم. زلزله طبس و بم در مکان‌هایی اتفاق افتاد که هیچ انتظاری نداشتیم و نشان داد که هر نقطه ایران در معرض خطر زلزله قرار دارد و ما باید با این پدیده طبیعی کنار بیاییم و با آن زندگی کنیم.

صادقی تاکید کرد: کشورهای پیشرفته از زلزله‌شناس‌ها، مهندسان و دستگاه‌های قوی برخوردار هستند که با اطلاعات کامل زلزله‌شناسی، سازه‌های مناسب در برابر زلزله را می‌سازند.

وی عنوان کرد: با توجه به تنوع سازه‌های بی کیفیت و با کیفیت که وجود دارد، احتمال خطر در مورد برخی ساختمان‌های ما در برابر زلزله بسیار زیاد است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  16:00   شنبه 19 فروردین 1396  
 نظرات