اخبار   
 

 گزارش عملکرد کمیته مالی و مالیاتی شورای مرکزی

جمال قناعت، خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، گزارش عملکرد کمیته مالی و مالیاتی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان را اعلام کرد...

گزارش عملکرد کمیته مالی و مالیاتی شورای مرکزی

جمال قناعت، خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، گزارش عملکرد کمیته مالی و مالیاتی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان را اعلام کرد.

به گزارش «صما» و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، جمال قناعت، خزانه دار شورای مرکزی ساختمان، گزارش عملکرد کمیته مالی و مالیاتی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را در یکصد و هشتادمین جلسه شورای مرکزی ساختمان در شهر مشهد مقدس اعلام کرد.

این گزارش به شرح زیر است:

بنام خدا

گزارش عملکرد کمیته مالی و مالیاتی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

کمیته مالی و مالیاتی شورای مرکزی ساختمان در آذر ماه 1390 با اهداف:

1-تلاش در جهت اجرایی شدن خط مشی شورای مرکزی مصوب هیأت عمومی در زمینه مالی و مالیاتی

2- بالا بردن سطح دانش کاربردی و توانمند سازی واحدهای مالی سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها

3- ایجاد وحدت رویه در ثبت و نگهداری حساب‌ها و گزارشات بودجه‌ای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

4- حمایت از مهندسان عضو سازمان‌ها درخصوص مسائل مالیاتی در راستای تنسیق امور اعضا

5-تلاش در جهت حل مشکلات سازمان‌ها در زمینه مسائل مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده

تشکیل گردید و فعالیت خود را از دی ماه همان سال آغاز نمود.

اولین جلسه کمیته در مورخ 27/10/91 در محل شورای مرکزی سازمان برگزار که تا کنون بیش از 17 جلسه که 6 جلسه آن در سال جاری و بیش از 20 جلسه زیر کمیته، تشکیل گردیده است.

خلاصه فعالیت‌های این کمیته از بدو تشکیل تا کنون به شرح زیر است:

-تقسیم سازمان‌های استان‌ها به 6 منطقه و تعیین معین مالی برای استان‌های همجوار ازبین اعضای کمیته مالی و مالیاتی.

-مکاتبه با سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها با هدف یادآوری و توصیه اجرای تکالیف مقرر قانونی از جمله قانون مالیات‌های مستقیم.

-ارسال بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مالیاتی جدید در حداقل زمان برای استان‌ها همراه با توصیه‌های کاربردی در سازمان‌های نظام مهندسی.

-اقدام در جهت اخذ شناسه ملی برای کلیه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از طریق وزرات کشور و پیگیری بکارگیری آن توسط سازمان‌های استان.

-مکاتبه با سازمان‌های استان‌ها درخصوص انجام پیش ثبت نام و ثبت نام در راستای اخذ کد اقتصادی جدید که از الزامات قانونی به شمار می رود.

-تهیه راهنمای نحوه انجام پیش ثبت نام و ثبت نام کد اقتصادی ویژه مهندسان عضو سازمان‌ها که مورد استقبال مهندسان در سطح کشور قرار گرفته و درج آن در سایت شورای مرکزی و اکثر سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها.

-برگزاری جلسات آموزشی برای مدیران امور مالی استان‌ها درخصوص نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی و آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی و قانون مالیات بر ارزش افزوده طی سال های 91 و 92 و همچنین ارائه توصیه‌های لازم درخصوص نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط اعضای سازمان‌ها.

-انجام مکاتبه با سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها درخصوص مزایای انجام حسابرسی صورت‌های مالی (توسط مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی) و توصیه لازم به منظور شفاف سازی صورت‌های مالی سالانه سازمان ها و انطباق آن با استانداردهای پذیرفته شده حسابداری.

-ارسال رونوشت قانون "ارتقا نظام سلامت اداری و مقابله با فساد" که در تاریخ 3/10/90 از طریق روزنامه رسمی ابلاغ شده بود به کلیه سازمان‌های نظام مهندسی و تاکید بر اجرای دقیق آن توسط سازمان ها با درنظر گرفتن مفاد "بند ب ماده 1" قانون مزبور که سازمان های نظام مهندسی ساختمان را با ذکر نام مشمول قانون برشمرده است.

-ابلاغ دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 169 مکرر قانون م م در اواخر سال 1390 به استان ها که تاریخ اجرای آن از 1/1/91 اعلام شده بود (درحداقل زمان ممکن قانونی).

-برگزاری سمینار یک روزه آموزشی مدیران مالی استان‌ها با موضوعات نحوه تکمیل اظهارنامه الکترونیکی سازمان‌ها و اعضا محترم (اشخاص حقیقی و حقوقی) و دستورالعمل اجرایی ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و نحوه تکمیل صورت معاملات فصلی همراه با ارائه راهنمایی‌های لازم در خرداد ماه سال 1393.

-تهیه تفاهم نامه مالیاتی و انعقاد آن بین سازمان امور مالیاتی کشور و شورای مرکزی برای عملکرد مهندسان عضو سازمان‌های نظام مهندسی استان ها در سال های 90 الی 92، اگرچه هنوز هم نقاط ضعفی در متن و مفاد آن وجود دارد که سعی در اصلاح آن خواهدبود.

-انجام مکاتبات متعدد با پیگیری های مستمر با سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص مالیات بر ارزش افزوده سازمان های نظام مهندسی و همچنین پیگیری مشکلات پیش آمده در این خصوص برای تعدادی از سازمان‌های استان ها که همچنان ادامه داشته و منتظر برگزاری جلسه مشترک مسئولین شورای مرکزی با مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور به منظور رسیدن به یک تفاهم همه جانبه هستیم.

-بررسی مکاتبات انجام شده استان ها درخصوص مسائل مالی و مالیاتی آنها درکمیته و تهیه پاسخ لازم و مستند به آنها در حداقل زمان ممکن همراه با نظرات کارشناسی مربوطه.

-ارسال قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه های اجرایی آن به سازمان‌های نظام مهندسی و تاکید بر تشکیل واحد پولشویی در کلیه سازمان‌ها و ارسال نامه پیگیری در شهریور ماه 1393 و تاکید مجدد بر مشمول بودن کلیه اشخاص حقوقی از جمله سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان.

-پیگیری مشکلات مالیات بر عملکرد تعدادی از سازمان‌های استان‌ها از طریق مکاتبه با سازمان امور مالیاتی و طرح ایرادهای وارده بر آیین نامه ماده 139 ق م م که به استناد ماده 15 و 16 آن اقدام به سلب معافیت مالیاتی عملکرد سازمان‌ها می‌نمودند و نهایتاً منجر به ارائه پیشنهاد اصلاحی به هیأت وزیران و تصویب آن در سال 1391 گردید.

-طراحی نمونه دفاتر درآمد و هزینه با قطع مناسب و تعداد برگ کم، خاص مهندسان عضو سازمان و ارسال آن به کلیه سازمان های استان‌ها که مورد استقبال اعضا قرارگرفته و درجلسات مسئولین مالیاتی نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

برنامه های در دست اقدام کمیته به همراه پیشنهادها:

-اقدام لازم در خصوص تنظیم پیش نویس تفاهم‌نامه با سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مالیات بر ارزش افزوده سازمان‌ها و تاریخ اجرای آن در سازمان‌ها.

-بررسی قانون مبارزه با پولشویی و آئین نامه‌های مربوطه و برنامه ریزی جهت برگزاری سمینار آموزشی یک روزه در هفته سوم مهر ماه سال جاری.

-بررسی و تهیه پیش نویس چارچوب یکسان برای بودجه استان‌ها.

-برنامه ریزی جهت ایجاد سرفصل‌های یکنواخت حسابداری برای کلیه سازمان های نظام مهندسی به منظور ایجاد وحدت رویه در ثبت عملیات و ارائه گزارشات یکسان مالی.

-اقدام در جهت تهیه نظام‌نامه‌ها و آئین نامه‌های مالی و معاملاتی، حقوق و دستمزد، اداری و تشکیلاتی و…

-تنظیم پیشنهاد در راستای مصوبه اجلاس هفدهم هیأت عمومی در خصوص بند د ماده 107 آئین نامه اجرایی در ارتباط با تعیین روش جدیدی جایگزین سرانه سالانه سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها به شورای مرکزی.

اعضای این کمیته به شرح زیر معرفی می‌گردند:

-آقای جمال قناعت خزانه دار شورای مرکزی - رئیس کمیته

- آقای محمد کاظم درّی مدیر امور مالی سازمان استان یزد - نایب رئیس کمیته

-آقای عباس اطمینان مدیر امور مالی سازمان استان فارس - عضو کمیته

-آقای سیروس جعفری مدیر امور مالی سازمان استان تهران - عضو کمیته

-آقای محمد قبول نماینده سازمان استان خراسان رضوی - عضو کمیته

-آقای هیوا واحدی مدیر امور مالی سازمان استان کردستان - عضو کمیته

-آقای محمد رشیدی نماینده سازمان استان مازندران - عضو کمیته

-آقای مسعود متعالی نماینده سازمان استان آذربایجان غربی - عضو کمیته

-آقای سهیل محمدزاده مدیر امور مالی شورای مرکزی - دبیر کمیته

  منبع : خبرگزاری صما
  13:02   سه شنبه 25 شهریور 1393  
 نظرات