اخبار   
 

 کاهش مقاومت لرزه‌ای سازه‌های تخریب‌نشده در حوادث آتش‌سوزی

عضو هیأت علمی دانشگاه امام خمینی از اجرای مطالعاتی بر روی سازه‌هایی که دچار آتش‌سوزی شده اما تخریب نشده‌اند، خبر داد و گفت: مطالعات ما نشان داده است که مقاومت این نوع سازه‌ها در برابر زمین‌لرزه کاهش یافته است. دکتر رمضان‌علی ایزدی‌فرد با تأکید بر این که حادثه‌ی ساختمان «پلاسکو» نخستین حادثه در جهان نیست، افزود: نمونه‌های این فاجعه، آتش‌سوزیِ چهار طبقه‌ی یک ساختمان ۶۳طبقه در لس‌آنجلس در سال ۱۹۹۸ و یک ساختمان ۱۰طبقه در نیویورک بوده است ...

کاهش مقاومت لرزه‌ای سازه‌های تخریب‌نشده در حوادث آتش‌سوزی

عضو هیأت علمی دانشگاه امام خمینی از اجرای مطالعاتی بر روی سازه‌هایی که دچار آتش‌سوزی شده اما تخریب نشده‌اند، خبر داد و گفت: مطالعات ما نشان داده است که مقاومت این نوع سازه‌ها در برابر زمین‌لرزه کاهش یافته است. دکتر رمضان‌علی ایزدی‌فرد روز شنبه، در نشست تخصصی «بررسی عملکرد ساختمان‌ها در برابر خطرات چندگانه و مدیریت سانحه» با تأکید بر این که حادثه‌ی ساختمان «پلاسکو» نخستین حادثه در جهان نیست، افزود: نمونه‌های این فاجعه، آتش‌سوزیِ چهار طبقه‌ی یک ساختمان ۶۳طبقه در لس‌آنجلس در سال ۱۹۹۸ و یک ساختمان ۱۰طبقه در نیویورک بوده است.

وی با اشاره به رفتار سازه‌های فولادی در برابر آتش، اظهار کرد: وقتی سازه‌های فولادی در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند، سه مشخصه مهم در آنها رخ می‌دهد که موجب تخریب سازه‌های فولادی می‌شود.

ایزدی‌فرد افزایش بار ناشی از ریزش آوار و استفاده از آب برای اطفاء حریق، کاهش مقاومت و سختی فولاد را از جمله مشخصه‌های سازه‌های فولادی در برابر آتش نام برد و یادآور شد: سازه‌های فولادی تا دمای ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد تغییرات عمده محسوسی ندارند، ولی با افزایش درجه حرارت از ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت سازه‌های فولادی به شدت افت می‌کند. ضمن آنکه شاهد افزایش طول سازه‌های فولادی هستیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به روند تغییرات در سازه‌های فولادی در هنگام آتش‌سوزی، خاطرنشان کرد: در مراحل اولیه آتش‌سوزی المان‌های سازه‌های فولادی شروع به گرم شدن و افزایش طول می‌کند. با افزایش طول ستون‌ها شاهد تنش در کل سازه خواهیم بود و بعد از آن کاهش مقاومت تیرها ایجاد می‌شود، به‌گونه‌ای که تیرها تغییر شکل پیدا می‌کنند و به تدریج ساختمان به سمت داخل فروریزش می‌کند.

وی با بیان اینکه در این وضعیت از داخل ساختمان سروصداهایی برای تخریب ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: این سروصداها مقدمه تخریب سازه‌های فولادی برای ریزش است.



ایزدی‌فرد ضمن هشدار نسبت به آتش‌سوزی‌های بعد از زلزله، گفت: در فاجعه پلاسکو تنها یک ساختمان دچار حریق شد و تمام تجهیزات و نیروهای امدادی برای آن بسیج شدند که در نهایت شاهد از دست دادن عده‌ای از نیروهای امدادی بودیم، ولی در زمان وقوع زلزله به دلیل وجود موتورخانه‌ها در طبقات پایین سازه‌ها و نگهداری برخی مواد شیمیایی شاهد آتش‌سوزی پس از زلزله هستیم.

وی یادآور شد: بر این اساس در حال حاضر محققان بر روی افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر آتش‌سوزی متمرکز شدند تا بتوانند از تخریب سازه‌ها در بعد از آتش‌سوزی جلوگیری کنند.

این محقق با اشاره به اجرای مطالعاتی بر روی مقاومت سازه‌های دچار حریق، گفت: در این مطالعات ما بر روی سازه‌های ۴، ۷ و ۹ طبقه که دچار آتش‌سوزی شدند، ولی تخریب نشدند مطالعاتی را اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه در این مطالعات رفتار لرزه‌ای این نوع سازه‌ها مورد مطالعه قرار گرفت، یادآور شد: مطالعات ما نشان داده است که مقاومت سازه‌هایی که یک بار دچار حریق شده‌اند، ولی فروریزش نداشته‌اند، کاهش یافته است. به عبارت دیگر این نوع سازه‌ها مقاومت کمتری در برابر زلزله دارند.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  16:05   شنبه 9 بهمن 1395  
 نظرات