اخبار   
 

 «افزایش هزینه‌ی ساخت»، بهانه‌ی کارفرمایان برای گریز از مجری ذی‌صلاح

رییس کمیسیون تخصصی شهرسازیِ شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به چالش‌های اجرای مجریان ذی‌صلاح گفت: هم‌اکنون به اصل سازندگان و مجریانِ ذی‌صلاح در بسیاری از استان‌ها عمل نمی‌شود و در آن دسته از استان‌هایی هم که اجرا می‌شود، حد و حدودی را برای آن گذاشته‌اند و شامل همه‌ی ساختمان‌ها نمی‌شود ...

«افزایش هزینه‌ی ساخت»، بهانه‌ی کارفرمایان برای گریز از مجری ذی‌صلاح
■ مشکلاتی که مهندسانِ تازه‌کار در بخش ساختمان به بار می‌آورند


رییس کمیسیون تخصصی شهرسازیِ شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به چالش‌های اجرای مجریان ذی‌صلاح گفت: هم‌اکنون به اصل سازندگان و مجریانِ ذی‌صلاح در بسیاری از استان‌ها عمل نمی‌شود و در آن دسته از استان‌هایی هم که اجرا می‌شود، حد و حدودی را برای آن گذاشته‌اند و شامل همه‌ی ساختمان‌ها نمی‌شود.

عباس وثیق نیا در گفت و گو با «صما» با تاکید بر اینکه سازمان های نظام مهندسی باید کنترل بیشتری روی اجرایی شدن مجریان ذی صلاح داشته باشند، افزود: بهتر است که سازمان های نظام مهندسی قراردادها را در این زمینه اصلاح کرده و نظارت بیشتری اعمال کنند تا مجریان ذی صلاح رعایت شود.
وی با بیان اینکه رعایت مجریان ذی صلاح به طور قطع بازتاب بسیار خوبی خواهد داشت و در ارتقای کیفیت ساختمان ها بسیار تاثیرگذار است، به زلزله خیز بودن موقعیت ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما در موقعیت زلزله خیز قرار گرفته و مطالعات گسترده ای هم در این زمینه انجام شده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

الزامات استحکام ساختمان‌ها

وثیق نیا ادامه داد: اما به هر حال بخشی از موضوع استحکام ساختمان ها به مجریان ذی صلاح برمی گردد و بخش عمده ای از آن به مصالح به کاررفته، مکان یابی ساختمان ها و... بر می گردد. یعنی مولفه های زیادی روی بحث کیفیت ساختمان ها تاثیرگذار است که از دیدگاه شهرسازی، بحث مهم مکان یابی و انتخاب محل مناسب برای ساخت ساختمان ها است.

وی با تاکید بر اینکه مناطقی که قرار است در آنها ساختمان سازی شود باید به دقت از جنبه مقاومت خاک مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: همچنین در مکان هایی که گسل وجود دارد، باید تمهیدات خاصی برای ساخت و ساز به کار گرفته شود.

این مسئول همچنین استاندارد بودن مصالح ساختمانی مصرفی و استاندارد بودن آنها را یکی دیگر از الزامات برای ساخت ساختمان مقاوم برشمرد و تصریح کرد: از طرفی مهارت و صلاحیت عوامل اجرایی کار بسیار اهمیت دارد و مجموعه سازمان های نظام مهندسی باید دست به دست هم بدهند تا وظایفی را که طبق قانون، برعهده دارند انجام دهند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان قزوین با اشاره به اینکه در این استان تنها در ساختمان های بالای ۵۰۰ متر مجری ذی صلاح به کار گرفته می شود و این امر برای تمامی ساختمان ها الزامی نیست، افزود: همه سازمان ها باید در این زمینه تعامل و مردم هم اعتقاد پیدا کنند که از مصالح باکیفیت و خوب استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه مولفه های متعددی وجود دارد که باید در کنار هم قرار بگیرند تا کمتر با خسارات زلزله مواجه شویم اضافه کرد: در منطقه جنوب شرق آسیا تعداد زلزله هایی که رخ می دهد، بسیار از کشور ما بیشتر است و در کشوری مثل ژاپن که سالانه هزار زلزله رخ می دهد، با کمترین خسارت ها مواجه می شوند.

وثیق نیا ادامه داد: این امر همت مدیران ارشد نظام و مدیران میانی را می طلبد و همه باید دست به دست هم دهند و موضوعات مهم را مورد توجه قرار دهند.

وی درخصوص اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر عدم لزوم به کارگیری از مجریان ذی صلاح بیان کرد: این موضوع الزام قانونی است که دیوان عدالت هم نسبت به اجرای آن رای داده است و حتی در برخی استان ها مثل استان مرکزی که مشکلاتی در این زمینه وجود داشت، پای قوه قضاییه به مسئله باز شد و درنهایت حکم نهایی مبنی بر اجرای مجریان ذی صلاح صادر شد.

موانع اجرای مجریان ذی‌صلاح

رییس کمیسیون شهرسازی شورای مرکزی در ادامه سخنان خود در خصوص موانع اجرای مجریان ذی صلاح گفت: یکی از دلایل حضور و دخالت کارفرمایان و مالکان فاقد صلاحیت کافی در ساختمان سازی است؛ اما اگر خود مالکان و مردم و بهره برداران بدانند که استفاده از مجریان ذی صلاح به نفع آنها است و کیفیت ساختمان ها و کیفیت زندگی آنها را ارتقا می دهد، حتما آن را انجام می دهند.

وی با ابراز تاسف از رواج این تبلیغات که به کارگیری مجریان ذی صلاح موجب بالارفتن هزینه ها می شود گفت: این در حالی است که اگر هزینه تمام شده ساختمان را مقایسه کنیم با هزینه هایی که برای مجری و سایر مولفه ها پرداخت می شود، اجرای مجریان ذی صلاح به لحاظ هزینه زیاد تاثیرگذار نیست.

وثیق نیا با بیان اینکه در حال حاضر همه امور در تمامی حرفه ها به صرت کاملا تخصصی در آمده است و به عنوان مثال در بخش دندانپزشکی، تخصص های مختلف وجود دارد، گفت: ساختمان سازی هم یک حرفه تخصصی است و حتما باید کسانی که از صلاحیت کافی برخوردارند در این حوزه فعالیت کنند.

وی در عین حال با انتقاد از رویکرد دانشگاه ها در تربیت بی رویه مهندسان گفت: در حال حاضر سرانه فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است و سالانه تعدادی زیادی از این فارغ التحصیلان که آموزش های لازم را نمی بینند وارد بازار کار می شوند و توقعاتی دارند.

وثیق نیا خاطرنشان کرد: این فارغ التحصیلان مشکلات زیادی را در بخش ساختمان به بار می آورند. چون با موضوعات تخصصی ساخت و ساز آشنا نیستند و اطلاعات کافی در این حوزه ندارند.

  منبع : وبگاه صما
  20:45   یکشنبه 8 بهمن 1396  
 نظرات