اخبار   
 

 تنها راه پیشگیری از آسیب‌های فرونشست و فروچاله در تخت‌جمشید، بسته شدن همه‌ی چاه‌هاست

مطالعه‌های یکی از استادان دانشگاه شیراز نشان می‌دهد که در محوطه‌ی تخت‌جمشید فرونشست رخ داده و به گفته‌ی او، چنانچه جلوی این روند گرفته نشود، در آن فروچاله رخ خواهد داد. استاد گروه آب‌شناسی دانشگاه شیراز در نشستی مجازی با بیان این که فرونشست با فروچاله متفاوت است، افزود: فرونشست به دلیل برداشت بی‌رویه‌ی آب از لایه‌های رسی رخ می‌دهد، که در این شرایط آب سطحی که به زمین نفوذ می‌کند، از لایه‌های رسی می‌گذرد و آب اندوخته‌شده در زیر این لایه به‌عنوان ستون لایه‌ی خاک عمل خواهد کرد ...

تنها راه پیشگیری از آسیب‌های فرونشست و فروچاله در تخت‌جمشید، بسته شدن همه‌ی چاه‌هاست

مطالعه‌های یکی از استادان دانشگاه شیراز نشان می‌دهد که در محوطه‌ی تخت‌جمشید فرونشست رخ داده و به گفته‌ی او، چنانچه جلوی این روند گرفته نشود، در آن فروچاله رخ خواهد داد. دکتر عزت‌الله رییسی، استاد گروه آب‌شناسی دانشگاه شیراز و پدر دانش آب‌شناسی کشور در نشست مجازی «آسیب‌شناسی بحران فرونشست‌ها و ماموریت نوآوران و استارت‌آپ‌ها» با بیان این که فرونشست با فروچاله متفاوت است، افزود: فرونشست به دلیل برداشت بی‌رویه‌ی آب از لایه‌های رسی رخ می‌دهد، که در این شرایط آب سطحی که به زمین نفوذ می‌کند، از لایه‌های رسی می‌گذرد و آب اندوخته‌شده در زیر این لایه به‌عنوان ستون لایه‌ی خاک عمل خواهد کرد. وی با بیان اینکه با برداشت آب‌های زیر زمینی، ستون لایه خاک برداشته می‌شود، اظهار کرد: با برداشت آب، ضخامت لایه رسی کاهش می‌یابد، از این رو با پدیده فرونشست مواجه می‌شویم.

رییسی با بیان اینکه در حال حاضر پدیده فرونشست در کلیه دشت‌های کشور در حال رخ داد است، ادامه داد: در گذشته ایران با قنات و چشمه اقدام به مدیریت منابع آب می‌کرده است، ولی امروزه به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب از ذخایر آبی که سالیان دراز در زمین ذخیره سازی شده است، زمین را از تعادل خارج کردیم. این استاد گروه آب شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: زمانی که بشر بر خلاف طبیعت عمل کند، با واکنش‌های آن مواجه خواهد شد.

رییسی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق حتی با وجود عدم احداث چاه فرونشست ایجاد شده است، در این باره توضیح داد: در دشت‌هایی که از آب‌های جاری شده از کوهستان سیراب می‌شدند، دیگر آبی به دشت وارد نمی‌شود، از این رو سطح زمین فرونشست ایجاد شده بدون آنکه چاه آبی در آن منطقه حفر شده باشد. وی روش اساسی برای مصرف آب در دنیا را صرفه جویی در منابع آبی و افزایش عملکرد در واحد بهره برداری از آب دانست و خاطر نشان کرد: این روش موثرترین روش برای بهره برداری از آب موجود است، ولی در ایران ما همچنان به دنبال منابع آب جدید هستیم، به جای آنکه آب موجود را بر اساس استانداردها استفاده کنیم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

استاد گروه آب شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به برخی از مطالعاتش در حوزه آب و فرونشست گفت: تحقیقات نشان می‌دهد فرونشست اطراف فرودگاه به اندازه‌ای زیاد است که میدان چاه در آنجا ایجاد شده است که این امر به این دلیل است که به اندازه‌ای آب‌های زیر زمینی در این منطقه برداشت شده است که آب‌های اطراف نیز کشیده می‌شود. وی با اشاره به مطالعات انجام شده در تخت جمشید، افزود: در این مطالعات شکافی به طول ۳۰۰ متر و عرض یک متر و به عمق ۱۰۰ متر ایجاد شده است و در نقش رستم ۳۰ سانتی‌متر افت را نشان می‌دهد و از این رو است که وضعیت تخت جمشید نگران کننده است.

رییسی تنها راه چاره‌اندیشی برای این میراث فرهنگی در معرض مخاطرات انسان سازی را بسته شدن ۲ چاه در حریم شماره ۱ و ده‌ها چاه در حریم شماره ۲ عنوان کرد. این محقق حوزه آب شناسی تاکید کرد: اگر جلوی این روند گرفته نشود، در محوطه این اثر باستانی فروچاله ایجاد خواهد شد و این در حالی است که تخت جمشید یک اثر ثبت شده بین المللی است و اگر اتفاقی برای آن رخ دهد، برای حیثیت ایران بد است و باید مطالعات زیادی در این منطقه صورت گیرد.


  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:43   سه شنبه 9 شهریور 1400  
 نظرات    
 
مدیر وبگاه 14:58 سه شنبه 18 آبان 1400
0
 مدیر وبگاه


چند مطلب دیگر با موضوع محوریِ «فرونشستِ زمین» :
(با کلیک بر روی هر عنوان، صفحه‌ی مربوط به آن مطلب برای شما گشوده خواهد شد.)
خطر فرونشست زمین در مسیر خط آهن تهران ـ بندرعباس جدی است
فرونشست زمین زندگی ۶۳۵میلیون انسان را تهدید می‌کند
«حتی "ف" فرونشست در مقررات ملی دیده نشده است»
کشیده شدن دامنه‌ی فرونشست به درون کلان‌شهر اصفهان
وعده‌ی کنترل فرونشست در پایتخت
تهیه‌ی ۴۰ اطلس فرونشست کشور در سازمان نقشه‌برداری
آشنایی با ۱۶ گسلِ فعالِ شناخته‌شده‌ی استان تهران
رکورد فرونشست زمین را شکستیم، آب هم از آب تکان نخورد
زمین‌لرزه‌ی خاموش در دشت‌های ایران
زلزله، فرونشست و دیگر هیچ ...
آلودگی هوا، دگرگونی‌های اقلیمی و آینده‌ی پرمخاطره‌‌ی ایران (یادداشتی از عباس آخوندی)
دهان گشودن فروچاله‌ها در پایتخت
هشدار : نشست آثار تاریخی اصفهان تا ۵ سال آینده
پیشکسوت دانش زلزله‌شناسی : تهران را تخلیه کنید!
فرونشست شهرهای کشور را تهدید می‌کند
زنگ خطر فرونشست زمین در پی خشکی زاینده‌رود
آیا میدان نقش‌جهان تا ۲۰ سال دیگر تخریب می‌شود؟
بررسی بزرگ‌ترین فروچاله‌ی کشور در استان فارس
هشدار جدی: فاجعه‌ای در راه است
فروریزش زمین در کمین پایتخت
زمین در حال بلعیدن ایران است (+ویدئو)
خطر نابودی تخت‌جمشید در پی فرونشست زمین
ارزیابی پارامترهای مؤثر بر فرونشست زمین
مدل‌سازی پویای فرونشست دشت تهران
فرونشست زمین در استان مرکزی، پیامد برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی است
تداوم نشست زمین در دشت نیشابور، احتمال بروز مشکل در راه‌آهن را در پی دارد
هشدار نسبت به قطع سراسری برق با فرونشست زمین در ورامین
فرونشست زمین در یک ساختمان مسکونی در مشهد
فروچاله‌ها جان دو کودک را در میناب گرفتند‌
فرونشست تهران، ۹۰ برابر استاندارد جهانی است
بزرگراه آزادگان در صدر فرونشست‎ها؛ عمق فرونشست : ۳۶ سانتی‌متر
۹ تهدید ثانویه‌ی «فروریزش»‌ها
هشدار کارشناسان : زیر پای زمین خالی شده است
توجه به رفتار متقابل خاک و سازه در اجرای پروژه‌های شهری ضروری است


t85959_INSTA-iiiwe.jpg