اخبار   
 

 راهکار ترکان برای جلوگیری از فساد مالی در سازمان‌های نظام مهندسی

اکبر ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر این اعتقاد است که تجمع و تراکم حق نظارتِ مهندسانِ ناظر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، زمینه‌ساز احتمال بروز فساد را است و مناسب است که گردش پول از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان خارج شده و کارفرما به جای پرداخت پول به نظام مهندسی، با گشایش اعتبار ریالی به نفع مهندس ناظر این مشکل را برطرف کند ...

راهکار ترکان برای جلوگیر از فساد مالی در سازمان‌های نظام مهندسی
■ گشایش اعتبار ریالی به نفع مهندس ناظر


اکبر ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر این اعتقاد است که تجمع و تراکم حق نظارتِ مهندسانِ ناظر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، زمینه‌ساز احتمال بروز فساد را است و مناسب است که گردش پول از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان خارج شده و کارفرما به جای پرداخت پول به نظام مهندسی، با گشایش اعتبار ریالی به نفع مهندس ناظر این مشکل را برطرف کند.

ترکان در نشست خبری عصر دیروز خود با تاکید بر این‌که آن چیزی که در نظامات مهندسی موجب اشکال شده و می‌شود جمع شدن و تراکم پول در سازمان است، گفت: در مرحله نظارت ساختمان، ناظر توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان انتخاب می‌شود و مالک هم حق‌نظارت را در ۵ قسط به سازمان نظام مهندسی ساختمان پرداخت می‌نماید تا سازمان این دستمزد را طی ۵ قسط به ناظر پرداخت کند اما در فاصله پرداخت این اقساط، مبلغی در سازمان نظام مهندسی متمرکز و این رقم باعث بروز فسا می‌شود همانند اتفاقی که در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در دوره قبل رخ داد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه افزود: پیشنهاد گشایش اعتبار ریالی در شورای مرکزی مطرح شد که رای نیاور و البته بازهم در هیئت عمومی این دوره مطرح می‌شود چرا که با تصویب این پیشنهاد دیگر شاهد تجمع و تراکم پول در نظامات مهندسی و بروز فساد احتمالی نخواهیم بود.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اجلاس هیئت عمومی شورای مرکزی که هرساله در تیرماه برگزار می‌شود، گفت: این اجلاس با هدف تصویب بوجه سالانه و نظام امه‌ها برگزار می‌شود که امسال ۲۶ تا ۲۸ تیرماه در کیش برگزار خواهد شد.

ترکان با اعلام این‌که برنامه این اجلاس (کیش) در سایت سازمان نظام مهندسی در دسترس است، اظهار داشت: ۱۱۷ نفر برای عضویت در شورای مرکزی آینده کاندید هستند که انتخابات آن در کیش و به صورت رای‌گیری کامپیوتری در پایان روز اول انجام می‌شود و پس از آن نفرات منتخب به وزیر راه و شهرسازی معرفی شده و وزیر راه ۲۵ نفر را به عنوان عضو اصلی و ۷ نفر هم به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌کند.

گفتنی است که در روز دوم اجلاس کیش تصویب ترازنامه، بودجه سالانه و شنیدن گزارش استا‌ها و تجلیل از پیشکسوتان سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود.



ترکان با تاکید بر این‌که سازمان نظام مهندسی ساختمان مدافع آیین نامه کنترل ساختمان نیست، تصریح کرد: این آئین‌نامه را وزارت راه و شهرسازی تهیه و به دولت ارائه کرده که بنا به دلایلی از جمله حذف نقش سازمان‌های نظام مهندسی در کنترل نقشه و حذف سازمان‌های نظام مهندسی از چرخه تعیین ناظر برای پروژه‌های ساختمانی، این سازمان با آن مخالف است.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این‌که در آئین‌نامه مذکور سازمان‌های نظام مهندسی نمی‌توانند پایان کار شناسنامه فنی ساختمان صادر کنند، افزود: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مثل قانون یک اتحادیه صنفی نیست بلکه کنترل ساختمان بخشی از قانون نظام مهندسی است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره فساد میلیاردی در دوره‌‌های گذشته در نظام مهندسی ساختمان، اذعان داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، هیئت رییسه سازمان نظام مهندسی استان تهران بدون اطلاع هیئت مدیره وقت (دوره گذشته) بخشی از منابع سازمان را نزد بانک سپرده کرده اما خطایی که رخ داده این است که هیئت رییسه وقت بدون هماهنگی، سپرده‌گذاری کرده و در ازای آن برای یک شرکت تسهیلات گرفته شده است.

ترکان در ادامه اضافه کرد: گرچه سود آن سپرده به سازمان برگشته ولی نباید این اتفاق می‌افتاد، چرا که این اقدام در واقع اختلاس به معنای استفاده ار مال غیر است. ۳ فقره با مبالغ یک ۲۰ میلیارد تومان و دو سپرده ۱۰ میلیارد تومانی سپرده‌گذاری شده بود.

ترکان در پاسخ به این‌که چرا دانشجویان کارشناسی ناپیوسته معماری و عمران و نمی‌توانند پروانه اشتغال بگیرند، خاطرنشان ساخت: در قانون آمده که شرط گرفتن پرواوه اشتغال به‌کار داشتن تحصیلات مرتبط است که کمیته ارزیابی برای این منظور ایجاد شده است و وزارت آموزش عالی باید در این کمیته مشارکت داشته و ارزیابی کند که رشته‌های خارج از رشته‌های ۷ گانه می‌توانند تطبیق بگیرند یا نه.

در پیوند با همین رویداد، خواندنِ این خبرها را هم پیشنهاد می‌کنیم :
جزییات برگزاری اجلاس هیأت عمومی و انتخابات هفتمین دوره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان در کیش / تشریح تخلفات ۴۰میلیاردی ساختمان استان تهران در دوره‌ی قبل / پیگیری پرونده‌ی تخلفات سازمان نظام مهندسی استان تهران در دستگاه قضایی و شورای انتظامی
مخالف آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان هستیم / گزارش عملکردم را به هیأت عمومی می‌دهم
ترکان: دریافتی خود را به دستگاه‌های نظارتی اعلام کردم

  منبع : وبگاه معماری‌نیوز
  13:33   سه شنبه 15 تیر 1395  
 نظرات