اخبار   
 

 جلوگیری از بی‌نظمی در ساخت‌وساز با تعیین حریم گسل‌ها

دبیر کارگروه ملی زلزله‌ی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: تعیین حریم قانونیِ گسل‌ها از بی‌نظمی در ساخت‌وسازها که موجب احداث ساختمان‌های مهم روی خط گسل شده است، جلوگیری می‌کند و مکان‌های امن در حریم شهرها مشخص می‌شوند ...

جلوگیری از بی‌نظمی در ساخت‌وساز با تعیین حریم گسل‌ها

دبیر کارگروه ملی زلزله‌ی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: تعیین حریم قانونیِ گسل‌ها از بی‌نظمی در ساخت‌وسازها که موجب احداث ساختمان‌های مهم روی خط گسل شده است، جلوگیری می‌کند و مکان‌های امن در حریم شهرها مشخص می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، علی بیت اللهی در حاشیه سومین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله افزود: در سال‌های گذشته انواع بی مبالاتی‌ها و کاستی‌ها به ویژه در ساخت و ساز صورت گرفته که باعث شده زلزله‌های کوچک نیز تلفات زیاد داشته باشد.

وی اضافه کرد: با تصویب طرح تعیین حریم قانونی گسل‌ها می توانیم حداقل از ادامه احداث مراکز مهم روی گسل ها جلوگیری و غفلت ۵۰ساله را به مرور زمان جبران کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شهر تهران ۲هزار و ۵۰۰ساختمان بسیار مهم روی خط گسل ساخته شده است که با تدابیری می شود از حوادث خطرناک تر در زمان وقوع زلزله جلوگیری نمود.

بیت اللهی افزود: فشار گاز در لوله‌های گاز خانگی ۲۵/۰پی اس آی است که این میزان در پمپ‌های گاز به ۲هزار و ۵۰۰پی اس آی افزایش می‌یابد که اگر حرکت گسلی چنین مخزنی را جابه جا نماید و حادثه‌ای رخ دهد، خسارت‌های آن از زلزله بیشتر است.

وی اضافه کرد: با نصب تجهیزاتی روی خطوط لوله گاز که این تجهیزات در ایران نیز وجود دارد، می توان جریان گاز را هنگام زلزله قطع نمود.

وی خاطرنشان کرد: دلیل ترس مردم از زلزله، ارتعاشات زمینی نیست، بلکه از فروریختن آجرهای ساختمان و حوادث پس از آن است که می توان با ساخت و ساز ایمن، جلوگیری از ساخت انبار سموم شیمیایی و لوله های خطر روی گسل، خطرها را کاهش داد.

دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: تدوین این طرح برای شهر قم که همه ساله پذیرای جمعیت زیادی از مسافران و زائران است، می‌تواند دستاورد خوبی باشد.

وی خاطرنشان کرد: با طرح این قانون ساخت و ساز در شعاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری حریم گسل‌های شهر قم از جمله گسل شمال قم و قمرود جلوگیری می‌شود.

در سومین جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله که با حضور مسئولان استانی برگزار شد، تهیه طرح حریم گسل‌های شهر قم با مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی این استان مصوب شد تا پس از تصویب در شورای مدیریت بحران، فنی و زیربنایی و برنامه ریزی اجرایی شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  19:02   دوشنبه 23 مهر 1397  
 نظرات