اخبار   
 

 «شانس آوردید پلاسکو مجری ذی‌صلاح نداشت؛ اگرنه ...»

رییس سازمان نظامی مهندسی ساختمان گفت: به شهردار تهران گفتم شانس آوردی که ساختمان پلاسکو، قدیمی و فاقد سازنده‌ی ذیصلاح بوده، که اگر این‌گونه نبود ما می‌دانستیم و شما. فرج‌الله رجبی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب به عنوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان، گفت: با توجه به اهمیت موضوع که مربوط به رعایت اخلاق می‌شود، در خصوص پلاسکو صحبت می‌کنم ...

«شانس آوردید پلاسکو مجری ذی‌صلاح نداشت؛ اگرنه ...»

رییس سازمان نظامی مهندسی ساختمان گفت: به شهردار تهران گفتم شانس آوردی که ساختمان پلاسکو، قدیمی و فاقد سازنده‌ی ذیصلاح بوده، که اگر این‌گونه نبود ما می‌دانستیم و شما. به گزارش ایسنا، فرج‌الله رجبی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب به عنوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان، در پاسخ به این پرسش که چه سازمان یا نهادی باید مسئولیت حادثه‌ی «پلاسکو» را بر عهده بگیرد؟ گفت: من عضو کمیته‌ی ویژه بررسی حادثه‌ی پلاسکو هستم و ترجیح می‌دهم به دلایل اخلاقی بهتر است تا پیش از زمان مشخص شدنِ گزارش این کمیته از ورود به جزئیات علت حادثه خودداری کنم، اما با توجه به اهمیت موضوع که مربوط به رعایت اخلاق می‌شود، در این خصوص صحبت می‌کنم.

وی افزود: ساختمان پلاسکو مربوط به بیش از نیم قرن پیش بوده اما در همین حادثه خوب تاب آورد. ساختمان چند ساعتی تحمل کرد اما باید بپذیریم در هر سطح از طراحی، نظارت و اجرا از نیروهای فنی و متخصص استفاده کنیم.

رییس سازمان نظام‌ مهندسی کشور با اشاره به صحبتی که در روزهای اخیر با شهردار تهران داشته است، گفت: به شهردار تهران گفتم شانس آوردی که ساختمان پلاسکو از مجری ذیصلاح که مسئولیت نظارت بر ساخت را بر عهده داشته باشد، برخوردار نبوده که اگر این گونه بود الان سازمان نظام مهندسی کوتاه نمی‌آمد و ما می‌دانستیم و شما.

رجبی تاکید کرد: باید رویه‌ها و فرآیندهای کنترل، نظارت و ارزیابی سازمانی رعایت شود. یکی از پایه‌های انضباط تشکیلاتی این است که فرآیندهای نظارت با نگاه منافع نهایی بهره‌بردار صورت گیرد؛ لذا اولین رویکرد ما تسهیل این جهت‌گیری که کلیه دستگاه‌های مرتبط با ساخت و ساز متقاعد شوند این کاری است که همه شئون آن تخصصی است.

وی با بیان اینکه اجرای درست و نظارت در حوزه مهندسی و حتی صدور شناسنامه فنی و ملکی باید به یک رویکرد تبدیل شود، گفت: رویکرد اصلاح فرایندهای ساخت و ساز باید فراگیر شود. این بحث طناب‌کشی نیست بلکه متقاعد کردن است که باید همه از ظرفیت‌های سازمان نظام مهندسی که ۴۰۰ هزار نفر عضو دارد و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این تعداد دارای پروانه اشتغال هستند، در جهت بهبود امور استفاده کنند تا دیگر شاهد حوادثی شبیه ساختمان پلاسکو نباشیم.


رییس سازمان نظام‌ مهندسی کشور در پاسخ به این سوال که آیا ریاست سازمان نظام مهندسی شغل محسوب می‌شود یا خیر؟ پاسخ داد: خیر؛ شغل محسوب نمی‌شود. سازمان نظام مهندسی یک سازمان عملیاتی نیست بلکه سیاست‌گذاری است.

رجبی در پاسخ به این سوال که بالا بردن هر سال عمر مفید ساختمان‌ها چقدر برای کشور منفعت دارد؟ گفت: اگر عمر مفید ساختمان‌ها را ۳۰ سال در نظر بگیریم، به ازای هر یک سال که بتوانیم عمر ساختمان‌ها را افزایش دهیم، ۳.۱۷ میلیارد دلار به سرمایه ملی اضافه می‌شود.

خبرنگاری از رجبی پرسید کسانی قصد داشتند که از ریاست شما در سازمان خودداری کنند که وی پاسخ داد: اینکه چه بود و چه شد را فراموش کنید. به هر حال کسانی هم که چنین دیدگاهی داشتند، احتمالا با نگاه اصلاح امور و مثبت به این قضیه نگاه می‌کردند؛ بنابراین بهتر است به آنچه که گذشته، فکر نکنیم و نگاه‌مان صرفا به دو مبحث مهمی باشد که برای خود ترسیم کرده‌ام؛ اول، ایجاد نظام تشکیلاتی و شفاف و دوم، تبدیل سازمان به اصلی‌ترین نهاد تخصصی در حوزه ساختمان.

وی با اشاره به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که مربوط به نحوه نگهداری می‌شود، گفت: به طور مثال در قانون آمده ساختمان‌هایی که با ارتفاع پلاسکو باشد، باید یک فرد حقوقی به مقررات ساختمان رسیدگی کند اما در حال حاضر در اغلب ساختمان‌ها این مسئولیت انجام نمی‌شود. بر همین اساس معتقدم در اصلاحیه مقررات ملی ساختمان باید یک قانون قطعی بنویسیم که جای ابهام و ایهام نداشته باشد.

اصلاحیه مقررات ملی ساختمان ۲ ماه دیگر به صحن مجلس می‌آید

خبرنگاری از رجبی پرسید اصلاح قوانین تا چه زمانی ادامه دارد و آیا قوانین دست و پا گیر را جمع می‌کنید یا خیر که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار کرد: ما برای تنقیح قوانین در مجلس قانون داریم. کمیسیون عمران تلاش دارد از همه گروه‌های ذینفع برای اصلاح قانون استفاده کند. در نتیجه فرآیند اصلاح مقررات مقداری زمان بر و مشکل می‌شود اما امیدواریم اصلاحیه قانون ظرف دو ماه آینده به صحن مجلس بیاد.

همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وظیفه سازمان نظام مهندسی ارجاع کار است یا خیر؟ گفت: در قانون چنین وظیفه‌ای برای سازمان تعیین نشده ولی ما در کل کشور بار فرآیندها و عملکردها را در جاهای دیگر به دوش می‌کشیم.

وی یادآور شد: هم‌اکنون بسیاری از دانشجویان در مقاطع مختلف مهندسی به تحصیل می‌پردازند. ظرف پنج سال گذشته تعداد مهندسان دو برابر شده و پنج سال آینده یک میلیون مهندس خواهیم داشت که آمار وحشتناکی است. یک کلمه در باب اشتغال برای ما تعریف نشده اما تنسیق اشتغال را بر عهده گرفته‌ایم. فشار کار بر سازمان متمرکز است و اتفاقا تحت فشار اجتماعی هم هستیم.

رجبی با انتقاد از اینکه امروز سازمان نظام مهندسی تبدیل به بنگاه کار شده، گفت: ما مدیریت اشتغال را انجام می‌دهیم حال آنکه این تصدی‌گری‌ها برای ما ایجاد مزاحمت می‌کند امیدواریم فرآیند سازمان به سمتی هدایت شود که ارتقای سازمان نظام مهندسی به عنوان مرجع تاثیرگذار در حوزه طرح‌های توسعه شهری، مسئولیت اصلی ما شود.

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی کشور در خصوص بروزرسانی آیین‌نامه‌ها و قوانین کنترلی در حوزه ساختمان گفت: در شهری مثل تهران که میلیون‌ها متر مربع ساخت و ساز انجام می‌شود، بهترین جایی است که می‌توانیم از سرمایه‌های انسانی کمک بگیریم و به ارتقای تکنولوژی بپردازیم. من معتقدم اگر در بخش ساختمان بعضی سرمایه‌گذاری‌ها را انجام بدهیم شاید در کوتاه‌مدت مقداری هزینه‌ها بالا برود اما در میان‌مدت هم قیمت تمام شده کاهش می‌یابد هم کیفیت بالا می‌رود و هم سرعت افزایش پیدا می‌کند.

خبرنگاری با اشاره به حادثه پلاسکو بیان کرد که به نظر می‌رسد در ایران قانون به دلایل و ملاحظاتی دست به دست می‌شود و تا کسی مسئولیت حوادث را بر عهده نگیرد آیا برنامه‌ای برای آینده دارید که با مردم صحبت کنید که رجبی در این باره گفت: حتما باید با مردم بیشتر صحبت کنیم. وقتی از انضباط تشکیلاتی سخن می‌گوییم بلافاصله یکی از الزامات این امر اقتدار تشکیلاتی است. متاسفانه آنچه بعدا اتفاق می‌افتد، این است که معنای صحبت کردن با مردم به این منجر می‌شود که توپ را به زمین دیگری بیندازیم اما سازمانی که نتواند از آنچه که مسئولیت آن را بر عهده دارد دفاع کند نمی‌تواند در مقابل فرآیندها پاسخگو باشد.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  19:36   چهارشنبه 13 بهمن 1395  
 نظرات