اخبار   
 

 شهرداری تهران در مجموعه‌ی برج میلاد پهنه‌ی گسلی مشاهده نمی‌کند!

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان این که در خصوص وجود یا نبود گسل در زیر برج میلاد نمی‌توان اظهار نظر دقیق کرد و نیاز به بررسی‌های زمین‌شناسی دقیق است، گفت: با این حال، طبق مشاهدات نقشه‌های موجود، در محل ساختگاه مجموعه‌ی برج میلاد، پهنه‌ی گسلی مشاهده نمی‌شود ...

شهرداری تهران در مجموعه‌ی برج میلاد پهنه‌ی گسلی مشاهده نمی‌کند!

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با بیان این که در خصوص وجود یا نبود گسل در زیر برج میلاد نمی‌توان اظهار نظر دقیق کرد و نیاز به بررسی‌های زمین‌شناسی دقیق است، گفت: با این حال، طبق مشاهدات نقشه‌های موجود، در محل ساختگاه مجموعه‌ی برج میلاد، پهنه‌ی گسلی مشاهده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی با اعلام این خبر، اظهار کرد: در نقشه‌ها پهنه گسلی مشاهده نمی شود و صرفاً در اطراف آن پهنه های گسلی مانند گسل ایوبی وجود دارد. با توجه به آنکه در هنگام تهیه نقشه‌ها برشی از خاک یا نهشته های آبرفتی در زیر محل برج مشاهده نشده است بنابراین در خصوص وجود یا عدم وجود گسل در زیر برج نمی‌توان اظهار نظر دقیق ارائه کرد.

وی ادامه داد: با عنایت به مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی مسئول استمرار شناسایی گسل‌ها و تدقیق نقشه‌ها است، بنابراین اظهارنظر در خصوص قرار گیری برج میلاد در پهنه گسلی بر عهده این سازمان است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در ادامه با بیان این که شهر تهران به عنوان پایتخت کشور و بزرگترین کلانشهر آن از نظر وقوع زمین لرزه همواره با خطر رو به رو است، گفت: بررسی‌های زمین ‌شناسی مشخص کرده که شهر تهران بر روی گسل‌های متعدد اصلی و فرعی بنا شده و پیرامون آنرا نیز گسل‌های اصلی و فعال احاطه کرده است.

وی با اعلام این که در حال حاضر معمولاً ساخت و سازها در تهران بدون توجه کافی به خطر جنبش گسلها و رخداد زمین لرزه انجام می شود، افزود: در صورت آگاهی از آن نیز به دلیل نبود نقشه های مناسب تعیین موقعیت پهنه های گسلی و ضوابط ساخت در پهنه های گسلی اقدامات ایمنی فنی مناسب در زمینه انجام نمی شود.


صادقی با اشاره به این که مطالعات مربوط به ثبت دستگاهی زمین‌لرزه‌ها و بررسی های ژئودتیک بیانگر فعال بودن پهنه البرز مرکزی است و هر ساله زمین ‌لرزه‌های متعددی با بزرگی کم در محدوده تهران ثبت می‌شود که می‌توان آنها را به گسل‌های فعال محدوده که با زمین لرزه های مخرب در طول تاریخ همراه بوده اند، ارتباط داد، اظهار کرد: مطالعات GPS نیز نشان دهنده کوتاه شدگی و حرکت برشی در پهنه جنوبی البرز مرکزی است و محدوده تهران نیز در این پهنه زمین ساختی قرار می گیرد و نتیجه انباشت انرژی حاصل از این حرکات، رخداد زمین لرزه خواهد بود.

این مسئول با اعلام این که مدارک تاریخی بیانگر رخداد زمین لرزه ‌های شدید در محدوده شهر باستانی ری و نواحی شمالی آن (موقعیت فعلی شهر تهران) است، ادامه داد: این بخش از البرز در گذشته دارای سابقه زمین لرزه ‌های مخرب بوده و محدوده شهر تهران بعد از زمین لرزه مخرب سال ۱۱۷۷ میلادی که شهر باستانی ری را بطور کامل نابود کرد، شکل گرفت.

بنا براعلام سایت تهران سما، صادقی با بیان این که با توجه به موارد یاد شده، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با توجه به وظیفه ذاتی خود و اسناد بالادستی و همچنین نبود تجربه موفق اینگونه مطالعات در داخل کشور، مطالعات مربوط به گسل های شهر تهران را از سال ۱۳۸۴ توسط کارشناسان خود و به کمک مشاوران صاحب صلاحیت شروع کرد، اذعان کرد: پس از سه سال تلاش بی وقفه از سوی تیم کاری پروژه و با انجام بررسی‌های گسترده میدانی ، در سال ۱۳۸۸ اولین ویرایش نقشه‌ تدقیق شده گسل‌ها و نقشه پهنه‌های گسلی شهر تهران به منظور استفاده در طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران تهیه شد که با تجربه‌ای موفق در زمینه اینگونه مطالعات همراه بود ودر نهایت پس از پیگیری های گسترده، این نقشه ها در ۲۵ مرداد امسال به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری به ریاست وزیر راه و شهرسازی رسید.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  19:18   شنبه 6 آذر 1395  
 نظرات