اخبار   
 

 بیش از ۲۰۰هزار مهندس عضو نظام مهندسی شغل مضاعف دارند

وزیر راه تصریح کرد: بیش از ۲۰۰هزار مهندس در دستگاه‌ها شغل مضاعف دارند؛ یعنی مهندس در بخش خصوصی است که نمی‌تواند در دولت هم باشد و دو طرف میز باشد. این کار اگر یک مقدار اشکال داشت، دیوان عدالت اداری رد می‌کرد. من فکر می‌کنم که به این اتفاق که رخ داده دقت کنیم و بگوییم چه اتفاق بزرگی در حوزه مهندسی رخ داده است ...

وزیر راه و شهرسازی : بیش از ۲۰۰هزار مهندس عضو نظام مهندسی شغل مضاعف دارند

در جلسه‌ی ظهر سه‌شنبه‌ی فراکسیون امید مجلس، موضوع استیضاح آقای آخوندی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا جمع‌بندی اعضا این شد که فراکسیون امید با استیضاح آقای آخوندی مخالفت کند. فراکسیون امید در جلسه صبح امروز نیز با استیضاح ربیعی مخالفت کرده بود.

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی هم گفت که این فراکسیون چگونگی رای به استیضاح وزیر راه را به عهده اعضا گذاشته است.

هم‌چنین سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در توضیح جلسه امروز ظهر امروز این فراکسیون برای بررسی استیضاح وزیر راه گفت: اکثریت نمایندگان این فراکسیون موافق استیضاح آقای آخوندی هستند.

آخوندی: به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی می کنم

وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز بعدازظهر (سه‌شنبه) و در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت: به عنوان بالاترین مسئول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش‌آمده از آنها پوزش می‌خواهد.

عباس اخوندی گفت: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش انها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.

این مسئول گفت:به واقع تمامی زندگی آدمی همین ایمان و عمل صالح و تواصی به حق و تواصی به صبر است که در خارج از این حیات انسانی بی معنی است. خیلی خوشبختم که در خدمت شما نمایندگان عزیز هستم و در جهت توضیح به سوالاتی که نمایندگان استیضاح کننده دارند مطالبی را عرض کنم.

آخوندی تصریح کرد: این سومین باری است که خدمت شما هستم برای استیضاح و چهار بار هم به عنوان سوال خدمت شما بودم. در همه هشت بار گذشته فکر می کنم که توضیحات من برای شما نمایندگان عزیز قانع کننده بود و شما محبت کردید و لطف کردید و توضیحات بنده را پذیرفتید. این بار هم امیدوارم که بر مبنای آمار و اطلاعات و بر مبنای توضیحات کارشناسی آنچه که در وزارتخانه رخ داده عرض کنم و امیدوارم این بار هم مورد عنایت شما قرار بگیرم.

وزیر راه گفت: نکته ای که باید عرض کنم این است که من همواره از این پرسش و پاسخ لذت بردم و لذت می برم چون واقعیت این است که مردم سالاری و دموکراسی یعنی همین که همواره امکان پرسشگری از مسوولان کشور به نمایندگی از مردم وجود داشته باشد و مسوولان خودشان را موظف بدانند که به سوالات نمایندگان پاسخ بدهند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابر این واقعا موجبی خرسندی است که همچین فضاییی در کشور حاکم است و بسیار خرسندم و خوشحالم که چنین اتفاقی رخ داده است و پاسخ نمایندگاه داده می شود

آخوندی گفت: با توجه به این که پاسخ به استیضاح برای سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج بود: وظیفه دارم خدمت تمام خانواده‌ها و جانباختگان و مردم تسلیت عرض کنم و بابت تمام کاستی‌ها و کمبود ها از ملت پوزش بطلبم.

در فرودگاه یاسوج بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است

آخوندی یادآور شد: در فرودگاه یاسوج بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است که قرار بود در دهه فجر افتتاح شود.

وزیر راه افزود:مروری بر حوادث اخیر همچون برف و هوا خواهم داشت و اینکه چرا حمل و نقل ایران اینقدر تاب آوری اش در برابر حوادث ضعیف است. نکته دوم در رابطه با تاسیسات و نوسازی ناوگان است و نکته سومی که در رابطه با آن صحبت خواهم کرد در مورد نحوه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. نهایتا در ارتباط با مسائل اقتصاد لان و مسائلی که فکر می کنم بسیار مهم هستند و در رابطه با دولت و مجلس هستند صحبت می کنم.

آخوندی گفت:بی شک حوادث اخیر و نحوه برخورد با آنها، نگرانی های را برای مردم ایجاد کرده است. چراکه حفظ ایمنی، رفاه و آسایش مردم مهم است. من در مقام توجیه و فرافکنی نیستم.مسئول سالم باید مسئولیت کار خود را پذیرفته و در برابر مردم پاسخگو باشد.

وزیر راه گفت: من به عنوان بالاترین مسئول دستگاه حمل و نقل از هرگونه رنج و مشقتی که در این حوزه برای مردم پیش‌آمده پوزش می‌طلبم.بی‌گمان کار هیچ دستگاهی بی‌کاستی نبوده و همواره قابل نقد، ارتقا و بهبود است، قطعا پوزش در این حوزه باعث افتخار خواهد بود.

آخوندی با بیان اینکه آنچه بهبود شرایط را موجب می‌شود نگاه فرایندی به سوانح و توانایی اطلاع‌رسانی دقیق و صحیح به مردم است. افزود:واقعیت آن است که حمل و نقل یک سیستم بسیار پیچیده و باز بوده و میلیون ها نفر در آن از تولیید کننده ماشین گرفته تا راننده، پلیس، سازمان‌های امدادی و هلال‌احمر در حمل ن نقل ایمن درگیر هستند.

وی با اشاره به سانحه برف بهمن ماه گفت:ما در حوزه تهران ۳۲ سانتی متر در تهران داشتیم با دمای منهای ۸ درجه و در منطقه فرودگاه امام ۷۰ سانت برف داشتیم با دمای منهای ۱۲ درجه در منطقه کرج ۳۳ سانتی متر برف داشتیم با دمای منهای ۱۳ درجه.

آخوندی گفت: سوال این است که می شود آیا جاده ها و فرودگاه را در این شرایط عملیاتی نگه داشت و شما در همین دو ماه گذشته آمار کشورهای مختلف را خودتان ملاحظه کردید و این آمار را در دو ماه از رسانه ملی گرفتم که در ۲۵ منطقه حادثه داشتیم همزمان با تهران که آمریکا و چین و ژاپن و کشورهای پیشرفته دیگر هم بود. ۶ روز گذشته لغو ۴۷۰ پرواز در نیویورک، لغو ۴۷۵ پرواز در گوادرلای آمریکا، در انگلستان. در دوبلین، اسکاتلند که همه راه آهن این کشور به لندن تعطیل شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه تهران در راه های منتهی به تهران حداقل ۵۰۰ نفر نیروی انسانی و ۲۰۰ دستگاه برف روب و نمک پاش وجود دارد. ۴۲ دستگاه در حوزه تهران با عمر ۲۵ سال داریم. تصور می کنید با این مقدار تجهیزات می توان عملکرد ۱۰۰ درصدی داشت؟ معلوم است که کاستی وجود دارد.

طبق استاندارد جهانی باید سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان پول راهداری داشته باشیم

آخوندی تصریح کرد: میزان راه های فرعی و اصلی ۲۱۷ هزار کیلومتر است . طبق استاندارد جهانی باید سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان پول راهداری داشته باشیم.

وزیر راه با انتقاد از اینکه در ان برهه زمانی می گفتند چرا راه را نبستید گفت: آقای دکتر رضایی ناظر هستند و در حضور خودایشان من با رییس پلیس تماس گرفتم که راه تهران و کرج را ببندیم و گفتند شانزده راه ورودی دارد و اصلا مگر می شود این راه را بست. ما ساعت ۱۲ شب که راه تهران – قم را بستیم شش کیلومتر صف تشکیل شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: راه تهران – ساوه ۵.۵ کیلومتر ترافیک شد. ۸۰ هزار خودرو می خواستند از تهران خارج شوند و شب می شود این تعداد را نگه داشت و خارج نشوند. واقع بین باشیم نگهداری این مسایل سخت است و این طور نیست که پلیس، هلال احمر، راهدار بی توجه باشد. وقتی اتفاقی رخ می دهد که بزرگ تر از توان دستگاه اجرایی است طبیعتا قهر طبیعت بر ما غلب می کند همان طور که در آمریکا، انگلیس، ژاپن و چین هم غلبه کرد.

وی ادامه داد: نکته آخر که بگویم و به بحث سرمایه گذاری برگردم بحث فرودگاه است. همه شما این حادثه رخ داد و کسی هست که در حادثه هوایی نگوید هیچ چیز مهم تر از ایمنی نیست. معلوم است که مهم ترین است. دید ما در فرودگاه مهرآباد کمتر از ۳۰۰ متر بود و در فرودگاه امام به ۱۰۰ متر رسید. برای پرواز ۵۰۰ متر دید می خواهیم.

وزیر راه با اشاره به اینکه کل اعتبار راهداری در بهترین حالت ۲ هزار میلیارد تومان است گفت: قطعا همه ما دوست داریم بهترین وضعیت را داشته باشیم، من نمی‌خواهم عجز و لابه و ذکر مصیبت کنم ولی باید حواسمان باشد در زمان بازخواست از فردی به این نکته توجه کنیم که در چه شرایطی کار می‌کند.مگر شما تکذیب نکردید از محل ماده ۷۰ سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش راه تخصیص داده می‌شود اما در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ این اختصاص اعتبار صفر بود.

آخوندی افزود: دوستان عزیز این واقعیت اعتبارات ایران و دستگاه‌های اجرایی ایران است من نه می‌خواهم به دولت طعنه بزنم و نه به مجلس چیزی بگویم ولی باید به این موضوع توجه کنیم که شرایط این است.من شرمنده روی همکاران خودم در این شرایط هستم ، دراین شرایط تعداد ۸ هزار نفر از راهداران ما ۳ ماه بود که حقوق نگرفته بودند.

وی افزود: رابطه شرکت های هواپیمایی در سازمان هوایی کشور مثل رابطه یک راننده و ماشین با پلیس است. سازمان هواپیمایی وظیفه اش وقع مقررات است و پلیس هوایی است. اگر اتفاقی بیفتد پلیس را محکوم می کنیم یا اینکه چرا این اتفاق افتاد. این نکته مهمی است و خواهش می کنم به این موضوع توجه کنیم. سازمان هواپیمایی دارای هیچ نقصی در مورد اینکه انحرافی در گزارش داشته باشد. نیست.

آخوندی گفت: سازمان هواپیمایی وضع کننده مقررات یا پلیس سبد هوانوردی است. به پلیس اعتماد کنیم که یک هوانوردی ایمن داشته باشیم. وقتی گزارشی می دهد حمل بر دیگر مسائل نگذاریم. نکته بعدی مسائل اخلاقی است که دو نکته را اعلام کنم. همه شما مستحضر هستید که به محض وقوع حادثه اولین کاری که کردم ستاد رسیدگی به سانحه را ایجاد و به منطقه رفتم. من دوشنبه صبح در منطقه بودم و حتی در خود منطقه سانحه دیده پرواز کردم ودر همان شرایط سخت کل منطقه را از نزدیک دیدم.

وی گفت: در میان همه خانواده ها رفتم و از همه احوالپرسی و دلجویی کردم و تسلیت گفتم و این حداقل کاری بود که کردم و وظیفه ام بود و بازهم در ادامه خانواده جانباختگان عزیز هستم و همراهی می کنم. یک بار دیگر تسلیت می گویم.باور کنید امکان عملیاتی کردن فرودگاه‌ها در آن زمان وجود نداشت زیرا اگر این قابلیت وجود داشت که فرودگاه های بین المللی در شرایط مشابه عملیاتی نگاه می داشتند .

آخوندی با بیان اینکه چگونه می توان از تلاش کارنان شرکت فرودگاه‌ها برای باز نگه داشتن فرودگاه چشم پوشید؟ لذا از همه شما به فداکاری و صداقت خواهش می کنم به تلاش این همه راهداری و کارکنان حوزه ریلی و هوایی اطمینان داشته باشید.

میزان تاب‌آوری ایران در برابر حوادث

وی بااشاره به میزان تاب آوری ایران در برابر حوادث گفت: حادثه هر طور که باشد من در مورد حمل و نقل صحبت می کنم. دوستان من یک درس را چه من رای بیاورم و چه نیاورم عرض کنم واین درسی است که من از این حادثه برف تهران گرفتم. عزیزان تمام تهران حمل و نقل اش به حمل و نقل جاده ای وابسته است. وقتی به فرودگاه امام خواستیم برویم، بسته بود و جاده تمیز شده بود اما امکان دسترسی به فرودگاه نبود. در شهر تهران که ۵۵۰ هزار خودرو وارد تهران می شود و می خواهد خارج شود با یک برف در چه گرفتاری سختی می افتد.

آخوندی به راه حل این مشکل اشاره کرد و گفت: تنها راه حل کلان شهرها راه حل حومه ای است. باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به راه آهن برویم. تا اینکه حمل و نقل متکی به جاده است این گرفتاری را داریم. در این مدت چقدر کار برای راه آهن حومه ای انجام شد. اولین کاری که ما کردیم که به برنامه ششم پیشنهاد دادیم که راه آهن حومه تشکیل شود. شما تصویب کردید و به هیات وزیران دادیم.

وی افزود: نکته دوم این بودکه از همین امکانات موجود تهران استفاده کردیم و نمایندگان تهران حضور دارند و همین محورها را اعلام می کنم. تهران – گرمسار خط سوم آن افتتاح شد و خط چهارم در حال افتتاح است. ۱۰ زوج قاط از تهران –

آخوندی با اشاره به اینکه در رسانه‌ها بحث می‌شود و می‌گویند که چرا استعفا نداده ام گفت: اگر این روند صحیح کار باشد که همه وزرا هر روز باید استعفا دهند.قطعا در یک مشکل مانع رسیدگی باید از میان برود ، بله اگر مانع من هستم باید کنار رفته و استعفا دهم.در حوزه تصادف قطار سانحه در حیطه وظایف راه‌اهن بود و من صبح روز بعد اولین کسی بود که درخواست استعفا دادم اما در این مشکل باید بگوییم که در حیطه عملیات کار وزارت راه و شهرسازی نبود.همان‌طور که استعفای درست پسندیده است استعفای نادرست غلط است این کار عین بی‌صداقتی و کتمان حقیقت است.بدون شک استعفای کاری که در خارج از حیطه وظایف من است دادن علامت غلط و نتیجه‌گیری نادرست در جامعه است.

راه‌آهن میانه ـ تبریز ـ بستان‌آباد و گلگهر ـ شیراز نیز به‌شدت فعال است

وزیر راه و شهرسازی گفت: به ضرس قاطع در تاریخ ایران چنین اقداماتی نمونه نداشته است و در تمام وزارتخانه‌ها آیا چنین سرمایه گذاری صورت گرفته است ؟ ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه آزادراهی و ۱۰ ها هزار میلیارد تومان در حوزه ریلی سرمایه گذاری شده است.راه‌آهن‌ قزوین-رشت که سال‌ها متوقف مانده بود،‌ گلوگاه آن با احداث پل عبوری از روی آزادراه رفع شد و به زودی افتتاح می‌شود. همچنین کرمانشاه از راه‌آههن برخوردار شده است و به زوذی افتتاح می‌شود.

آخوندی گفت: ریل به ارومیه رسید و میانه- اردبیلبا سرعت در حال اجرا است. به علاوه راه‌آهن به همدان رسید و خط کرمانشاه-قصر شیرین متصل شد. بیش از ۳۳۰۰ کیلومتر ریل در حال اجرا است و فقط در شرکت ساخت ۵۱۶ کیلومتر و در شرکت راه‌آهن ۷۰۰ کیلومتر خط دوم اجرا شده است.

تا کنون این حجم از سرمایه‌گذاری در کشور وجود نداشته است

وزیر راه گفت: قطار سیرجان به کرمان و اردکان را داریم و در این رابطه ۱۸۰۰ میلیاردتومان سرمایه گذاری انجام می شود. عزیزان من! برای اولین بار است که بحث بازار سرمایه را وارد کار کردیم. در حال حاضر ۸۰۰ میلیاردتومان صکوک برای راه آهن، ۵۰۰ میلیاردتومان برای هواپیمایی، ۵۰۰ میلیاردتومان برای راهداری همین دیروز تصویب شد. ما هیچ امکان تامین مالی را اعم از تامین مالی داخلی و خارجی، بازار سرمایه و در کل هیچ امکانی را از دست ندادیم. زیرا با این بودجه باید کار را تعطیل می کردیم.

این مسئول گفت: همه می‌دانید در حوزه سرمایه‌گذاری چه اتفاقات بزرگی رخ داده و انشاله در آینده شاهد بهتر از آن هم خواهیم بود.اخیرا موفق به انعقاد قرارداد آزادراه مرند-بازرگان و همچنین شهر جدید سهند بودیم.در حوزه دریان نیز اتفاقات خوبی افتاده، ما در هفته گذشته ساخت فاز ۳ بندر شهید رجایی را با بیش از ۲ هزار میلیارد تومان آغاز کردیم.بیش از ۶ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه در این بخش داشتیم. فاز ۳ بندر چابهار را با ۶.۵ میلیون ظرفیت افتتاح کردیم. در حوزه هوایی ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای ساخت ترمینال سلام داشتیم. ۲۵۰میلیارد تومان پروژه برای توسعه فرودگاه شیراز هم‌اکنون در حال اجراست.عمین اتفاق در فرودگاه اصفهان و اهواز نیز وجود داشته و به دنبال جذب سرمایه خارجی در این پروژه‌ها هستیم.

کارمند من در وزارت راه و شهرسازی که باید نظارت کند، نمی‌تواند دو طرف میز باشد

وی با اشاره به مشکلات نظام مهندسی و اهمیت ابلاغیه های اخیر به نظام مهندسی گفت: یک نکته را خدمت دوستان عرض کنم که در مورد نظام مهندسی و یکی در مورد بحث مبارزه با فساد است که می خواهم خواهش کنم دوستان نمایندگان به این دو نکته دقت کنند. در حوزه نظام مهندسی عزیزان من خودم جزو کسانی است که پیش نویس قانون را نوشتم، اجرا کردم و عضو هیات مدیره و بودم و یکی از اعضای فعال نظام مهندسی هستم و بنابراین هیچ وقت دنبال تعطیل کردن این نظام مهندسی نیستم. دوستان اما چند نکته است که دقت کنید.

آخوندی تاکید کرد:من یقین دارم که همه شما از اقدامی که من کردم حمایت قاطع می کنید. من در مورد نظام مهندسی چه گفتم. گفتم کارمند من در وزارت راه و شهرسازی که باید نظارت کند نمی تواند دو طرف میز باشد. من گفتم کارمند شهرداری نمی تواند هم نظارت کند و همه نقشه بکشد. آنکه در شرکت گاز است هم همین طور است. کاری که من کردم عین مبارزه با فساد است و در عین سلامت برای کار است.

بیش از ۲۰۰هزار نفر در این دستگاه‌ها شغل مضاعف دارند

وزیر راه تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این دستگاه ها شغل مضاعف دارند. آیا این کار که شما مهندس در بخش خصوصی است که نمی تواند در دولت هم باشد و دو طرف میز باشد. این کار اگر یک مقدار اشکال داشت دیوان عدالت اداری رد می کرد. دوستان من فکر می کنم که به این اتفاق که رخ داده دقت کنیم و بگوییم چه اتفاق بزرگی در حوزه مهندسی رخ داده است.

وی گفت: بخواهم راجع به این مساله صحبت کنم زیادمی شود اما به همین اجماع بسنده می کنم که اگر افرادی صبح و شب به شما پیامک بدهند داستان به این سادگی نیست که ما بی توجهی کرده باشیم. من در جهت اصلاح این فعالیت را کردم.در جهت مبارزه با فساد بود و حرفم این است که مهندس باید کار خودش را بکند و باید مسوولیت کار خودش را هم برعهده بگیرد.

شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد، گفت: من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم. باید ببینیم بدهی‌های دولت چقدر است. نکته قابل توجه این است که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این به معنای متلاشی شدن همه شرکت‌هاست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کرده‌ایم؟ آیا می‌دانیم این بدهی چطور پرداخت می‌شود؟

وی یادآور شد: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانک‌ها قدرت تسهیلات دادن به شرکت‌ها را داشتند و الان این رقم به ۱۲ درصد کاهش یافته است. آیا می‌توان با این میزان قدرت وام‌دهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه‌ کشور هم در وضع موجود تقریبا صددرصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکان‌پذیر است؟

آخوندی با بیان اینکه شرایط اقتصاد کلان از جهت سیاست خارجی و بدهی دولت شرایط سختی است، افزود: ما ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. همچنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تفاهمنامه منعقد کرده‌ایم. همچنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

آخوندی با تشریح منابع ارزی جذب شده در حوزه وزارت راه و شهرسازی، گفت: منتقدانی که می‌گویند وزیر راه و شهرسازی چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌ انجام داده است، بدانند که تا این لحظه ۱.۵ میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است،‌ از آذربایجان ۵۷۰ میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیون‌ها دلار قرارداد بسته‌ایم. چنین تامین مالی خارجی در هیچ یک از وزارتخانه‌ها انجام نشده است. علاوه بر ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه راه و ده‌ها میلیون دلار در حوزه ریل جذب سرمایه کرده‌ام.

وی از در دست احداث بودن سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل خبر داد و افزود: به تازگی ۳۱۶ کیلومتر ریل جدید را افتتاح کرده‌ایم و ۱۸۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دادیم. برای اولین بار ۸۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق صکوک به حوزه راه اختصاص داده‌ایم. دو هزار میلیارد تومان در فاز دوم بندر شهید رجایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و فاز سوم بندر چابهار را افتتاح کرده‌ایم. بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در فرودگاه امام و ۲۵۰ میلیارد تومان در توسعه فرودگاه شیراز و میلیاردها تومان در فرودگاه‌های مشهد، اصفهان و اهواز در حال جذب سرمایه‌گذار هستیم.

آخوندی در پایان این بخش از سخنانش ابراز امیدواری کرد: در راه مبارزه با فساد ثابت قدم باشد و تاکید کرد امیدوارم از هیچ گزندی نهراسم. بنده اهل جنگ و جهاد هستم و همچنان برای جمهوری اسلامی می‌جنگم.

بخش دوم دفاعیات آخوندی در مجلس

وزیر راه و شهرسازی در بخش دوم سخنان خود در جلسه استیضاح امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این جلسه چند سوال در مورد نظام مهندسی مطرح شد که آقایان عثمانی و دکتر اسماعیلی دقت کنند، الان بحث نظارت چگونه است آقای اسماعیلی عزیز؟ وضعیت نظارت اینگونه است که یک نفر که مالک است پول می دهد به چه کسی؟ به سازمان نظام مهندسی که سازمان نظام مهندسی یک مهندس را به عنوان مهندس ناظر تهیه کند و برای مالک که به چه کسی گزارش کند به شهرداری تهران گزارش کند.

آخوندی ادامه داد: یک بار دیگر می‌گویم شما پول می دهید به جایی که یک مهندس انتخاب کند و پول را بدهید که آن به شهرداری گزارش کند، فکر می‌کنید از این اقدام کار مهندسی در می‌آید یا چیز دیگری جز امضا فروشی از آن خارج می‌شود؟

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: برای اینکه یک ساختمان یک مقدار بزرگ شود یک لیست ۳۰ نفره یا ۴۰ نفره تا ۶۰ نفره که ساختمان را اصلا ندیده‌اند با آن موافقت می‌کنند، ما چه گفتیم؟ ما عین قانون را گفتیم. چه کسی میئول کنترل ساختمان است شهرداری است. قانون میگوید آن کسی که باید ساختمان را نظارت بکند و بازرسی کند که ساختمان طبق مقررات ملی و مقررات شهرسازی باشد شهرداری است.

وی اضافه کرد: شهرداری که بخواهد کنترل کند یا خودش مستقیما کنترل می‌کند یا مهندس بازرس انتخاب می‌کند. اگر قرار است شهرداری مهندس بازرس انتخاب کند چه لزومی دارد مالک پول بدهد به نظام مهندسی؟ این سیستم آشفته امضا فروشی که همه شما از آن دلخور هستید به وجود می آید. کی گفتیم مالک خودش ناظر انتخاب کند، ما گفته‌ایم که مالک نمی تواند بر پیمانکار نظارت کند،‌بلکه از طرف شهرداری باید ناظر انتخاب کند نه مالک.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه همه باید مسئولیت خود را بدانند و این رابطه فسادآلود را جمع کنیم گفت: به هیچ وجه نگفتم مالک از طرف شهرداری ناظر انتخاب کند. جناب آقای عثمانی ما هیچ وقت نگفتیم این کار را انجام بدهیم، در واقع گفته‌ایم هیچ کس در حوزه انتخابیه خود حق ندارد نظارت کند، اما در سایر حوزه‌ها می‌تواند فعالیت کند.

به گفته این مقام مسئول با توجه به سخنان نمایندگان استیضاح‌کننده من کی در صحبت‌های خود گفتم برای بخش راهداری بودجه نداده‌اید؟ من تنها به ماده ۷۰ اشاره کردم، مگر شما مطلع هستید که ما اقدام نکردیم؟ ما برای برنامه سال ۹۷ جزء به جزء اقدامات را در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق و عمران به بحث گذاشته و در دولت پیگیری کردیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ما قطعا بخش راه را رها نکردیم، طبق قانون ۱۰ درصد قیمت گازوئیل برای این بخش تخصیص داده شده است که ما به مجلس پیشنهاد کردیم این هزینه مستقیما به حساب را‌ه‌آهن و راهداری واریز شود که به هر دلیلی از سوی کمیسیون تلفیق با آن موافقت نشد.

آخوندی بیان کرد: به واقع اگر ما در این بخش کار نکرده و امور را پیگیری نمی‌کردیم ۴۶ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه در این بخش و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه ریل نداشتیم، ما همه می‌دانیم بودجه محدودیت دارد، حرف من آن است که وزارت راه و شهرسازی علی‌رغم تنگناهای مالی بسیار میزان عملکردش ده‌ها برابر بودجه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به آقای امیرآبادی ادامه داد: از شما تعجب می‌کنم که چطور می‌آیید پشت تریبون قضات شریف ایران را متهم می کنید، چه کسی این حرف را زده است، خود شما می‌گویید یک مورد اقدام نشده و می‌آیید نیت خوانی می‌کنید، در آن نامه می‌گوید قضات در زمین خواری نقش ویژه‌ای دارند حرف بدی است، اینکه این کار را می‌کنند و اینکه ما جزو وزارتخانه‌هایی هستیم که شورای زمین‌خواری را با همین قضات شریف تشکیل و برخورد می‌کنیم کار بدی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: شما بابت کار انجام نشده یک جمله از یک گزارش چند صفحه را می‌خوانید و ذهن مردم را مشوش می کنید، در مورد این موضوعات ده‌ها بار گفته شده است و آقای لاریجانی به کمیسیون اصل ۹۰ ارایه دادند و یک مورد هم اثبات نشده است، خواهش می‌کنم آقای امیرآبادی عزیز خواهش می‌کنم یک نفر را می‌خواهیم از صحنه به در کنیم عیب ندارد به هر دلیلی که می‌خواهید اما دلیلی ندارد که از حیطه اخلاق پای خودمان را خارج کنیم و قضات شریف و وزارتخانه و افراد را محکوم کنیم، خود شما می‌گویید این نامه که دوخط از آن را خواندید یک مورد عمل ندارد. وقتی یک مورد عمل ندارد چه ربطی به صحن علنی مجلس دارد که میلیون ها نفر گوش می کنند چه حسنی دارد. چه اتفاقی می‌افتد.

وی ادامه داد: آقای امیرآبادی چرا می‌گویید یک مورد هم عمل نشده است؟ از شما خواهش می‌کنم توجه داشته باشید که با آبروی قضات بازی می‌کنید و قوه قضاییه از شما شکایت می‌کند، شما یک نامه نوشته شده را در جلسه استیضاح نشان می‌دهید، مگر بنده سال ۹۵ پای میز استیضاح نرفتم؟ چرا در آن زمان اعلام نکردید؟

آخوندی تأکید کرد: از این جهات متاسفم که بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر جمهوری اسلامی هنوز نه حرف مستند و نه حرفی که دادگاه رفته را مطرح می‌کنید، اگر از چیزی اطلاع دارید، در قوه قضاییه و دادگاه مطرح کنید چرا در جلسه استیضاح مطرح می‌کنید، همه می‌دانند که من از جوانی عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم و تمام جوانی خود را برای انقلاب و ایران گذاشته‌ام و برای انقلاب حاضرم بجنگم و افتخار می‌کنم، از هیچ سرزنشی دل آزرده نخواهم شد و برای جمهوری اسلامی حاضرم جان فشانی کنم، فرد سیاسی همواره باید دلیرانه حرف خود را بزند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دولت و مجلس حرفم را می‌زنم و می‌ایستم و از این مملکت دفاع می‌کنم، راجع به مواردی هم که گفته می‌شود تا این لحظه از ارقام چند هزار میلیارد تومانی در مورد من گفته شده یا هر رقم دیگری، یک رال یک سنت نه راجع به من و راجع به خانواده من نتوانسته چیزی را در دادگاه ثابت کند.

به گفته عضو کابینه دولت دوازدهم من عرضم این است که خواهش می‌کنم به حرف‌ها مستدل نگاه کنید، خدمت شما هستم رأی دادید و مردانه می‌جنگم و اگر رأی ندادید، نظری است که شما تشخیص دادید، ایرادی که به من گرفته می‌شود این است که این فرد مماشات نمی‌کند و کسی ایراد نمی‌گیرد که من لابی و معامله می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تمام عمرم برای هیچ کاری در هیچ شرایطی با هیچکسی معامله نکرده‌ام، غیرممکن است در بین این نمایندگان عزیز کسی بگوید فلانی تو با من معامله کرده‌ای، دوستان، من ۱۳ شرکت زیر نظر دارم و بیش از ۲۰۰ مدیرکل و اگر یک مدیرکل و یک مدیرعامل یک عضو هیات مدیره پیدا شد که آخوندی برای یک پروژه حتی ابراز تمایل کرده، سفارش که هیچ، تلفن که هیچ فقط یک نفر بگوید ابراز تمایل کرده که فلانی برنده شود اگر پیدا کردید در تمام ایران بگردید و به من بگویید.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰۰ مدیرکل زیر نظر من هستند و ده‌ها هیات مدیره زیر نظر من است، اگر نکته‌ای می‌گوییم باید محکمه پسند باشد و مبتنی بر دلایل باشد، از اینکه وقت شما را گرفتم پوزش می‌خواهم و امیدوارم که در هر صورت است آنچه که به مصلحت نظام ایران است برقلب و زبان شما جاری شود و مطمئن باشید در خدمت شما همچنان هستم.

  منبع : وبگاه صما
  17:49   پنجشنبه 24 اسفند 1396  
 نظرات    
 
علی حسن رمضانی 10:34 دوشنبه 28 اسفند 1396
0
 علی حسن رمضانی
با سلام.
به نظر بنده باید وزارت راه و شهرسازی به دو وزارخونه مسکن و شهرسازی و حمل و نقل جاده ای تقسیم بشود تا این حجم گسترده از دوش مردم و دولت برداشته بشود.
تشکر. رمضانی. لرستان