اخبار   
 

 ساز وکار صدور خدمات فنی و مهندسی در استان ها

خدمات مهندسی که در حال حاضر در سطوح گوناگون ارائه می شود، علاوه بر اینکه معرف انرژی موجود د راین زمینه است و عامل اشتغال شمار بیشتری از مهندسان می شود؛ محدوده ارائه خدمات فنی مهندسی را نیز وسعت می دهد و باعث می شود که تمامی نقاط کشور به یک اندازه از این خدمات بهره مند شوند...

ساز وکار صدور خدمات فنی و مهندسی در استان ها

خدمات مهندسی که در حال حاضر در سطوح گوناگون ارائه می شود، علاوه بر اینکه معرف انرژی موجود د راین زمینه است و عامل اشتغال شمار بیشتری از مهندسان می شود؛ محدوده ارائه خدمات فنی مهندسی را نیز وسعت می دهد و باعث می شود که تمامی نقاط کشور به یک اندازه از این خدمات بهره مند شوند.

در شرایط کنونی تمرکز ناخواسته بسیاری از خدمات مهندسی در شهرهای بزرگ، سطح ارائه خدمات را محدود نموده و باعث غفلت از ارائه و توسعه آن در سایر مناطق کشور شده است. در این راستا و با توجه به اهمیت موضوع توسعه خدمات فنی و مهندسی در کشور، خبرنگار «صما» به سراغ دو تن از روسای سازمان نظام مهندسی استان های سیستان و بلوچستان و قزوین رفته و نظر آنها را در این راستا جویا شده است. شرح این گفتگو را در زیر می خوانید.

ارائه یکسان خدمات فنی و مهندسی در شهرها و روستاها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار "صما" ضمن بیان این که خدمات مهندسی باید در سراسر کشور و استان ها باشد، اظهار داشت: هر کجا که صنعت ساختمان فعالیت دارد، سازمان نظام مهندسی باید حضور فعال داشته باشد و نسبت به ارائه خدمات فنی و مهندسی خود در سطح شهرها و روستا یکسان عمل نماید.

عبدالباسط بزرگ زاده با اعتقاد به اینکه از جمله وظایف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان ارائه خدمت تخصصی به کل کشور است، گفت: این نهاد با همکاری سازمان نظام کاردان ها و معماران تجربی می تواند در ساخت و ساز روستایی به صورت جدی وارد شود و از وجود نظام کاردان های فنی در زمینه نظارت کارگاه های ساختمانی شهرهای کوچک کمک گرفته شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: سازمان نظام کاردانی استان سیستان شکل گرفته و با ایجاد دفتر نمایندگی سازمان در شهرهای کوچک کاردان های مقیم آن شهرها در پروژه های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و در نظارت پروژه های کوچک از آنها استفاده می شود.

این مسئول سازمانی با اشاره به اینکه نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان کار نظارت بر ساختمان را در حال حاضر با کمک نظام کاردانی در دست اجرا دارد، اذعان داشت: کار توسعه خدمات فنی و مهندسی به شکل مناسبی در دست اجرا است و نظام مهندسی و نظام کاردان ها در این زمینه در استان سیستان و بلوچستان خوب عمل کرده اند.

بزرگ زاده با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن هم در روستا ها حضور فعال دارد، یادآور شد: نظام مهندسی ساختمان با برگزاری دوره های آموزشی سعی در ارائه خدمات فنی تخصصی دارد و در این زمینه با همکای بنیاد مسکن و نظام کاردانی در شهر های کوچک و روستاها خدمات ارائه می دهند.

توسعه خدمات فنی مهندسی در سطح ملی و فرامنطقه ای

در همین رابطه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در گفتگو با خبرنگار «صما» با بیان اینکه از توان فنی اجرایی مهندسان در سطح کشور باید استفاده شود، گفت: توسعه و صدور خدمات یکی از راه های استفاده از توان مهندسان است. استان قزوین در سه کشور همسایه صدور خدمات فنی و مهندسی داشته و با سه کشور عراق، تاجیکستان و اوگاندا برای اجرای طرح های ساختمانی همکاری کرده است.

علی فرخ زاد همچنین خاطر نشان ساخت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح استان ها باید در تمام حوزه ها ورود پیدا کند و خدمات فنی مهندسی خود را در سطح ملی، منطقه ای و فرامرزی ارائه نماید؛ چرا که با چنین روشی می توان در جهت توسعه حوزه مهندسی و صنعت ساختمان قدم برداشت.

  منبع : خبرگزاری صما
  07:26   چهارشنبه 1 مرداد 1393  
 نظرات