اخبار   
 

 انتقاد از هدررفت عظیم ثروت ملی در ساختمان‌های مسکونی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم ایران در تولید ثروت جهانی، حدود هفت‌دهم درصد است و بیش از دو برابر این رقم انرژی مصرف می‌کنیم که عمده‌ی هدررفت در بخش مسکونی اتفاق می‌افتد. محمد شکرچی‌زاده افزود: این شاخص نشان می‌دهد ما یکی از کشورهایی هستیم که بیش‌ترین اتلاف انرژی را به‌ویژه در بخش مسکونی داریم و باید گام‌هایی بسیار جدی و بنیادین در این زمینه برداریم ...

انتقاد از هدررفت عظیم ثروت ملی در ساختمان‌های مسکونی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم ایران در تولید ثروت جهانی، حدود هفت‌دهم درصد است و بیش از دو برابر این رقم انرژی مصرف می‌کنیم که عمده‌ی هدررفت در بخش مسکونی اتفاق می‌افتد. محمد شکرچی‌زاده افزود: این شاخص نشان می‌دهد ما یکی از کشورهایی هستیم که بیش‌ترین اتلاف انرژی را به‌ویژه در بخش مسکونی داریم و باید گام‌هایی بسیار جدی و بنیادین در این زمینه برداریم.

وی افزود: ظرفیت‌های قانونی برای جلوگیری از اتلاف انرژی وجود دارد اما متاسفانه طی ۲۰ سال گذشته در این خصوص کم‌کاری شده است. در این زمینه عملیاتی کردن مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را باید جدی‌تر می‌گرفتیم ولی با وجودی که بیش از ۲۰ سال از ویرایش این مبحث می‌گذرد، بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد ساختمان‌ها این مساله را رعایت نمی‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با انتقاد از شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی در کم‌توجهی به رعایت مقررات ملی ساختمان گفت: در حالی که مقررات، دستگاه‌ها را ملزم می‌کند به ساختمان‌هایی که مبحث ۱۹ را رعایت نکرده‌اند پایان کار ندهند شاهدیم که این مساله از سوی شهرداری‌ها و نظام مهندسی جدی گرفته نمی‌شود. این قصور نیز دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل، واقعی نبود قیمت انرژی در کشور است.



شکرچی‌زاده، علت دیگر را واقف نبودن مردم نسبت به حقوقشان دانست و تصریح کرد: اگر قیمت انرژی واقعی شود خریداران از سازندگان، مهندسان طراح و ناظران که مقررات ملی را رعایت نکرده‌اند خواهان پاسخگویی می‌شوند اما چون به حقوق خود قائل نیستند به این موارد نمی‌پردازند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: خسارت‌های سالیانه ناشی از مصرف بیش از حد انرژی در کشور، به مراتب بیشتر از خسارت زلزله‌ای مانند بم است. هدررفت انرژی آرام آرام در حال از بین بردن سرمایه ملی کشور است و پیش‌بینی می‌شود که اگر همین روند ادامه یابد در آینده واردکننده انرژی می‌شویم.

شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: وقتی زلزله بم اتفاق افتاد کشور متوجه شدیم که توان مهندسی و اجرایی‌اش برای مقابله با حادثه‌ای مثل زلزله کافی نیست لذا کارهای خوبی انجام و اجرای آیین‌نامه ۲۸۰۰ جدی‌تر گرفته شد ولی در مورد مصرف انرژی شاهد این اتفاق نبودیم؛ زیرا هنوز وجدان عمومی در ارتباط با بحث انرژی بیدار نشده است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  18:15   شنبه 6 آذر 1395  
 نظرات