اخبار   
 

 آسیب دیدن مهندسی ساختمان از منفعت‌طلبی سازندگان

نبود کدهای اخلاقی بومی در زمینه‌ی ساخت‌وساز و استفاده از منابع خارجی و غیربومی در این حوزه، یکی از مهم‌ترین چالش‌های بی‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای در صنعت ساختمان کشور برشمرده می‌شود. همچنین، به باور صاحب‌نظران، مطالبه‌ی جامعه از حرفه‌مندانِ صنعت ساختمان، ارتباط مستقیمی با میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای در بخش ساخت‌وساز دارد ...

آسیب دیدن مهندسی ساختمان از منفعت‌طلبی سازندگان
■ نبود کدهای بومی برای اخلاق حرفه‌ای


نبود کدهای اخلاقی بومی در زمینه‌ی ساخت‌وساز و استفاده از منابع خارجی و غیربومی در این حوزه، یکی از مهم‌ترین چالش‌های بی‌توجهی به اخلاق حرفه‌ای در صنعت ساختمان کشور برشمرده می‌شود. همچنین، به باور صاحب‌نظران، مطالبه‌ی جامعه از حرفه‌مندانِ صنعت ساختمان، ارتباط مستقیمی با میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای در بخش ساخت‌وساز دارد.

ارتباط مستقیم مطالبه‌ی جامعه با رعایت اخلاق از سوی حرفه‌مندان

در همین رابطه مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به معضلات موجود در بخش رعایت اخلاق حرفه‌ای گفت: بخش عمده‌ای از معضلات موجود در این زمینه، به جامعه و حقوقی برمی‌گردد که جامعه در این رابطه برای خود قائل است و چقدر از این موضوعات شناخت دارد و آنها را مطالبه می‌کند.

حامد مانی‌فر در گفت‌وگو با «صما» با بیان اینکه اصولا انسان‌ها تمایل به کم‌فروشی دارند و این در ذات عمومی افراد است، افزود: در شرایطی که خریداران و کسانی که به آنها خدمات ارائه می‌کنیم، از حقوق خود آگاهی نداشته باشد و انتظاراتی را که حرفه‌مندان باید به آنها ارائه کنند، به خوبی نشناسند و مطالعه نکنند و سپس مطالبه نکنند، طبیعتا با این معضل مواجه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: هرچند در این مقطع زمانی رکود بر صنعت ساختمان حاکم است، اما به طور کلی در طول تاریخ، به خصوص طی ۴۰ سال گذشته صنعت ساختمان به عنوان یک صنعت سودآور و یک حرفه اقتصادی مطرح بوده است.

مانی‌فر با بیان اینکه کیفیت ساختمان‌ها همواره مرتبط با بحث سودآوری آن بوده است، افزود: در طول تاریخ، کیفیت و کیفی‌سازی ساختمان‌ها زیر بار جریان اقتصادی له شده است و برای اینکه ساختمان‌ها سودآوری بیشتری به همراه داشته باشند، دست‌اندرکاران و سازندگان به این سمت رفته‌اند که از هزینه‌های ساختمان برای سودآوری بیشتر استفاده کنند.

وی بخشی از این کم کردن هزینه ها را ناشی از رعایت نکردن مقررات و اصول اخلاق حرفه‌ای در بخش ساختمان دانست که تا به امروز همچنان ادامه‌دار شده است و اظهار کرد: از آنجایی که استفاده‌کنندگان موضوعات کیفی را کمتر از دست‌اندرکاران و سازندگان مطالبه کرده‌اند، از کاهش کیفیت ساختمان‌ها برای دستیابی به سود بیشتر، خود به یک عادت و مشکل اخلاقی در حوزه مهندسی ساختمان تبدیل شده است.

مانی‌فر تاکید کرد: از این جهت در حال حاضر صنعت ساختمان و مهندسی ساختمان از این جریان بسیار رنج می‌برد و باید تلاش بسیاری برای اصلاح این رویه شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

تخلفات ساختمانی و غفلت از اخلاق حرفه‌ای

این مسئول در ادامه سخنان خود، بخش عمده تخلفات موجود در بخش ساختمان‌سازی را ناشی از بی‌توجهی به رعایت اخلاق حرفه‌ای دانست و گفت: امروز دانش کافی و همچنین مقررات مناسب و کافی برای اجرای یک ساختمان خوب وجود دارد و رسانه به‌قدر شایسته در جامعه رسوخ کرده است.

مانی فر یادآور شد: از طرفی امکان بهره‌برداری از آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا هم با اتکا به اسباب ارتباط جمعی وجود دارد و مهم این است که ما آنها را چگونه به کار می‌گیریم و خود را ملزم به رعایت آنها می‌دانیم.

وی با بیان اینکه این فرآیند معیوب فقط متوجه سازندگان و یا دست‌اندرکاران ساخت‌وساز نیست، تصریح کرد: بخشی از این فرآیند متوجه بخش‌های مسئول نظارتی و مدیریتی است و بخش عمده‌ای هم متوجه بخش‌های مرتبط به رسیدگی‌های انتظامی و همچنین حوزه‌هایی است که مدیریت ساخت‎‌وساز را برعهده دارند.

مانی فر توجه تمامی بخش‌های دست‌اندرکار حوزه ساخت‌وساز به وظایف خود را الزامی برشمرد و ادامه داد: همه این ارکان باید کار خود را به درستی انجام دهند و شوراهای انتظامی عادلانه به موضوع رسیدگی کنند و دستگاه‌هایی که وظیفه نظارت و بازرسی بر حرفه مهندسی را برعهده دارند، کار خود را به درستی انجام داده و نسبت به تخلفات واکنش نشان دهند.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرجع صدور پروانه ساخت‌وساز یعنی شهرداری‌ها و بخشداری‌ها باید نسبت به تخلفات حساس باشند و با جدیت آنها را دنبال کنند، افزود: تنها در این صورت، اخلاق و رعایت اخلاق حرفه‌ای یا مهندسی به یک جریان پیشرو در حرفه ساختمان تبدیل خواهد شد.

لزوم تبدیل اخلاق به فرهنگ عمومی

وی با بیان اینکه مسئولیت این امر فقط متوجه سازندگان یا عوامل مهندسی نیست و همه بخش‌ها باید کار خود را به درستی انجام دهند تا اخلاق به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، درخصوص تاثیر برگزاری این همایش در ترویج اخلاق حرفه‌ای و کاهش تخلفات گفت: عمده تاثیرگذاری همایش‌ها بسته به مطالبی است که در آنها مطرح می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان افزود: البته دبیرخانه دائمی اخلاق مهندسی هم این تکلیف را دارد که بعد از برگزاری همایش‌، موضوعات آن را پیگیری و دنبال کند. اما به طور کلی برگزاری این گونه همایش‌ها به دلیل اینکه نگاه‌ها و توجهات را در یک مدت زمان خاص متوجه موضوع می‌کند، قطعا روی نحوه عملکرد و تفکر ما نسبت به کاری که انجام می‌دهیم، بسیار موثر خواهد بود.

مانی فر خاطرنشان کرد: اما این تاثیرگذاری زمانی بیشتر خواهد بود که استمرار داشته باشد و نشست‌های کوچکتری به کرات برگزار شود و موضوعات را همچنان روی آنتن ببرند. نقش رسانه‌ها در اینجا بسیار مهم است که چقدر از موضوعات مطرح شده پشتیبانی و چقدر آنها را به صورت دنباله دار در جامعه مطرح می‌کنند.

کدهای اخلاقی در حرفه‌ی مهندسی ناکافی است

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان قم، اخلاق مهندسی را یکی از شاخه‎‌های کاربردی و اخلاقی دانست که باید به آن پرداخته شود و گفت: در کشور ما علاوه بر اینکه بحث مقررات ملی ساختمان به خوبی ترسیم و وضع شده، باید به بحث اخلاق مهندسی هم پرداخته شود.

حسن صبوری در گفت‌وگو با «صما» ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته کمتر به اخلاق مهندسی توجه شده و منابعی هم که در اختیار داریم، عموما منابع خارجی است. درواقع علیرغم صاحب‌نظران زیادی که در کشور ما وجود دارد و حتی کرسی درسی هم در این مورد دارند، منابع و کدهای اخلاقی کم و یا ناکافی است.

وی با انتقاد از اینکه عمده منابعی که در اختیار داریم، منابع داخلی نیست و از منابع خارجی و غیربومی استفاده می‌شود، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا منابع بومی و کدهای بومی برای حوزه اخلاق مهندسی تعریف کنیم و با استفاده از مقررات ملی ساختمان و کدهای اخلاقی موجود، به حداکثر بهره‌وری در ساختمان‌ها و صنعت ساخت‌وساز برسیم.

جایگاه اخلاق حرفه‌ای در پروژه‌های عمرانی

صبوری همچنین درخصوص وضعیت توجه به اخلاق حرفه‌ای در پروژه‌های عمرانی بیان کرد: خوشبختانه در پروژه‌های عمرانی به ویژه پروژه‌های بزرگ، اجرای مقررات ملی در ساخت‌وسازها به خوبی کنترل می‌شود و می‌توان گفت که رضایت‌بخش است. اما لازم است که در همه پروژه‌های بزرگ و کوچک بتوانیم از این منابع به خوبی استفاده و مقررات ملی ساختمان را پیاده‌سازی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه بی‌توجهی به اخلاق در کدام ساخت‌وسازها قابل مشاهده است، گفت: نمی‌شود به طور دقیق گفت که در کدام حوزه اخلاق وجود دارد، اما عموما می‌خواهیم با استقرار دبیرخانه همایش، به شکل رسمی به این موضوع عمومیت بدهیم. یعنی هم مقررات ملی ساختمان رعایت شود و هم اینکه مهندسان منابع کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های خود را در این حوزه متمرکز کنند.

صبوری خاطرنشان کرد: همه مهندسان شئونات اخلاقی و مقررات را رعایت می‌کنند، اما باید با کنترل و نظارت بیشتر و ترسیم منابع و کدهای بهتر آن را تقویت کرد.

وی در پاسخ به اینکه برگزاری همایش اخلاق مهندسی چقدر می‌تواند به ترویج اخلاق حرفه‌ای در بین مهندسان و نهادهای اجرایی دخیل در امر ساخت‌وساز کمک کند، افزود: به هر حال تلاش ما این بوده که با برگزاری اولین همایش و از همه مهمتر استقرار دبیرخانه دائمی همایش اخلاق مهندسی، بتوانیم اخلاق مهندسی در کشور را دارای منابع داخلی و منابع بومی کنیم.

لازم به ذکر است، همایش «اخلاق مهندسی ساختمان» امروز سه شنبه ۲۸ آذرماه به همت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان نظام مهندسی استان قم و اداره کل راه و شهرسازی قم، در شهر قم آغاز به کار می‌کند و برگزاری آن تا فردا ۲۹ آذر ماه ادامه دارد.

ـ در همین زمینه :
■ انتشار کتابی در زمینه‌ی اخلاق مهندسی

  منبع : وبگاه صما
  18:54   سه شنبه 28 آذر 1396  
 نظرات