اخبار   
 

 قانون بد نیست؛ نظام مهندسی به انحراف رفته است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این که حذف امضافروشی در اصلاحیه‌ی قانون نظام مهندسی دیده نشده است، گفت: روند اصلاح قانون نظام مهندسی ریشه‌ای و محتوایی نیست و تغییرات شکلیِ بسیار کوچکی در قانون ایجاد شده، که انتظارات جامعه را از صنف مهندسان برآورده نمی‌کند ...

قانون بد نیست؛ نظام مهندسی به انحراف رفته است
■ تغییرات شکلی قانون، انتظار جامعه از مهندسان را برآورده نمی‌کند


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این که حذف امضافروشی در اصلاحیه‌ی قانون نظام مهندسی دیده نشده است، گفت: روند اصلاح قانون نظام مهندسی ریشه‌ای و محتوایی نیست و تغییرات شکلیِ بسیار کوچکی در قانون ایجاد شده، که انتظارات جامعه را از صنف مهندسان برآورده نمی‌کند.

کمال الدین شهریاری در گفت و گو با «صما» درخصوص جزئیات جلسه هفته گذشته کمیسیون عمران در رابطه با اصلاح قانون نظام مهندسی گفت: به دلیل اینکه در این جلسه از دستگاه های اجرایی یعنی وزارت راه و شهرسازی دعوت نشده بود، رای گیری انجام نگرفت.

شهریاری با بیان این مطلب افزود: این جلسه صرفا منحصر به یک گزارشی شد که آقای رجبی، مسئول کمیته رسیدگی به کمیسیون ارائه کرد و سپس تعدادی از نمایندگان حاضر در کمیسیون نظرات خود را نسبت به این اصلاحیه ابراز کردند و مقرر شد که در جلسات بعدی این موضوع با حضور نمایندگان دولت بررسی شود.

روند اصلاح قانون، یک کار ریشه‌ای و محتوایی نیست

وی همچنین درباره روند اصلاح قانون نظام مهندسی بیان کرد: روند اصلاح قانون را یک کار ریشه ای و محتوایی نمی بینم و در تغییرات صورت گرفته در قانون نظام مهندسی و طرحی که ارائه شده، تغییرات شکلی بسیار کوچکی ایجاد شده است که آن انتظار جامعه را از صنف و جامعه مهندسان برآورده نمی کند.

این نماینده مجلس در عین حال ادامه داد: بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید هر چه سریعتر لایحه جامع را ارائه کند تا جایگزین قانون قبلی و این طرح اصلاحی شود. چون طرح اصلاحی به آن صورت واجد تغییرات بنیادی و اساسی نیست.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

وزارت راه اصلاحیه‌ی قانون را قبول ندارد

شهریاری همچنین در پیش بینی خود از سرانجام قانون نظام مهندسی گفت: بستگی به این دارد که وزارت راه و شهرسازی در ارائه لایحه سرعت به خرج بدهد و عملا لایحه را ارائه کند تا دیگر لازم نباشد که کمیسیون به اصلاحیه و طرح اصلاحیه ای که نمایندگان داده اند، بسنده بکند.

وی در پاسخ به اینکه از نظرات سازمان نظام مهندسی و وزارتخانه راه و شهرسازی چقدر در تدوین و اصلاح قانون استفاده شده است گفت: با توجه به اینکه آقای رجبی به عنوان رییس و نماینده سازمان نظام مهندسی، در کمیسیون عمران مجلس حضور دارد و به عنوان مسئول کمیته به این قضیه می پردازد، بنابراین می توانیم بگوییم که سازمان صد درصد در جریان این تغییرات است. اما ظاهرا وزارت راه و شهرسازی با این تغییرات موافق نیست و اصلاحیه را قبول ندارد.

قانون بد نیست؛ نظام مهندسی به انحراف رفته است

شهریاری همچنین در پاسخ به اینکه با اصلاح قانون نظام مهندسی چه تغییراتی در ساخت و ساز ایجاد می شود، افزود: بیش از آنچه که قانون نظام مهندسی مشکل داشته باشد، متاسفانه در اجرا به انحراف رفته ایم.

وی تاکید کرد: هنوز اعتقاد دارم که قانون نظام مهندسی قانون بدی نیست و قانون خوبی است، اما متاسفانه سازمان های نظام مهندسی از دوره اول، دوم و همینطور دوره به دوره به انحراف کشیده و تبدیل شده به یک بنگاه انتفاعی و درآمدزا که موجب امضافروشی در بین مهندسان شده است.

شأن مجلس بالاتر از نظارت بر امضافروشی است

شهریاری در عین حال در پاسخ به اینکه مجلس چه نقشی می تواند در کاهش و حذف امضافروشی ایفا کند گفت: این معضل ناشی از مشکل قانونی نیست و دستگاه های اجرایی و سازمان نظام مهندسی اگر با همدیگر تعامل بهتری برای نظارت و کنترل بر خدمات مهندسی داشته باشند، می توانند از امضافروشی جلوگیری کنند و این نیازی به قانون ندارد. بنابراین مشکل ما بیشتر ناشی از اجرا است، نه مشکل قانونی.

وی خاطرنشان کرد: امضافروشی با قانون حل نمی شود و صرفا با نظارت و کنترل و تعامل مثبت و سازنده بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی حل می شود. این تصور اشتباه است که تمام مشکلات مملکت ناشی از کمبود قانون است و مجلس نباید بر امضافروشی نظارت کند. چون شأن مجلس بالاتر از این حرفها است و دستگاه های اجرایی و سازمان نظام مهندسی باید این وظیفه را برعهده بگیرند، نه مجلس.

کیفیت پایین ساختمان‌ها، نتیجه‌ی امضافروشی

عضو کمیسیون عمران مجلس امضافروشی را بیشترین ضعف در زمینه ساخت و ساز دانست و تاکید کرد: امضافروشی از آنجایی اتفاق می افتد که امضای مهندسان به خصوص در بخش اجرا در پای ورقه ها وجود دارد، اما خودشان حضور ندارند و بعضا می بینیم ساختمان های احداث شده با کیفیت پایین ساخته می شود و این نشان می دهد که مهندسان حضور و نظارتی بر امر ساخت و ساز ندارند.

شهریاری ادامه داد: عدم پذیرش امضافروشی از سوی جامعه مهندسان به این دلیل است که منافع آنها از این وضعیت تامین می‌شود و حق الزحمه خود را دریافت می کنند و اینکه ساختمان ها چقدر دارای کیفیت است یا نیست، بحث دیگری است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه آیا کاهش و حذف امضافروشی در قانون جدید دیده شده است، گفت: کاهش و حذف امضافروشی در اصلاحیه قانون دیده نشده است.

  منبع : وبگاه صما
  18:12   دوشنبه 15 آبان 1396  
 نظرات    
 
عباسعلی پرهیزکاری 16:25 آدینه 19 آبان 1396
0
 عباسعلی پرهیزکاری
و اماعلت امضا فروشی چیست؟  
اجرایی ننمودن کامل قانون نظام مهندسی علت اصلی امضا فروشی است چرا که در شهرهاییکه  هیچگونه کنترلی روی عملکرد مهندسین وجود ندارد این موضوع حادتر است 
هر سازمانی که کنترل روی عملکرد اعضای خود را فراموش کند محکوم به شکست است.