اخبار   
 

 بودجه‌ی کلان برای اجرای مقررات ملی ساخت‌وساز

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که دو خط مشی اصلی برای سازمان نظام مهندسی تهران در نظر گرفته شده است، گفت: چهارناظره کردنِ ساختمان‌ها و مجری ذی‌صلاح از اهم فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی در سال‌های آینده خواهد بود ...

بودجه‌ی کلان برای اجرای مقررات ملی ساخت‌وساز
■ تشریح دو خط مشی مهم در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این که دو خط مشی اصلی برای سازمان نظام مهندسی تهران در نظر گرفته شده است، گفت: چهارناظره کردنِ ساختمان‌ها و مجری ذی‌صلاح از اهم فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی در سال‌های آینده خواهد بود.

حسن قربانخانی با حضور در غرفه «مجتمع رسانه ای صما» در هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان با بیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر ۶۸ درصد ساختمان ها در تهران زیر ۱۵۰۰ متر و تنها دارای ناظر سازه ای هستند در حالی که باید سه ناظر برق، تاسیسات و معمار هم در این ساختمان ها حضور داشته باشند. ما امروز شاهد مقاومت بی دلیلی از سوی شهرداری در بحث حضور مجریان ذی صلاح و ۴ ناظره شدن ساختمان ها هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم چیدمان شهرداری جدیدمقاومتی در برابر قانون نداشته باشند. گفت: استدلال شهرداری نیز این است که حضور مهندسان باعث افزایش هزینه ساخت و ساز می شود و حتی این موضوع را کمک به مردم تلقی می کنند که ما به شدت با این موضوع مخالف هستیم، زیرا نظارت تنها ۲-۳درصد هزینه تمام شده است.

وی در ادامه به اهمیت مجری ذی صلاح اشاره داشت و گفت: بحث اجرا و نظارت در کنار هم می تواند برآیند مطلوبی در ساخت و ساز کشور داشته باشد . به هر حال با ارتقای جایگاه و توجه به مجری ذی صلاح و دستگاه نظارت کننده بر کار مجری ذی صلاح از ابتدا تا صدور پایان کار می تواند اثرات موثری بر روند ساخت و ساز داشته باشد.

قربانخانی گفت: تنها ناظر ذی صلاح برای امر ساخت و ساز سازمان نظام مهندسی است و از بدو صدور مجوز تا صدور پروانه پایان کار ناظران نظام مهندسی باید در پروژه حضور داشته باشند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر و مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه به جز دو مورد ذکر شده امسال توجه به مقررات ملی ساختمان از اهم برنامه های سازمان نظام مهندسی تهران است گفت: در این راستا بودجه کلان برای اجرای مقررات ملی در ساخت‌و ساز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد دیگر ما توجه به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان یعنی بحث نگهداشت و کنترل و ارائه خدمات بعد از ساخت یک ساختمان است، گفت: این موضوع جزو سیاست گذاری های سازمان نظام مهندسی تهران نیز است زیرا تنها بازاری که در آینده برای جامعه مهندسان وجود دارد مبحث ۲۲ است.

قربانخانی تصریح کرد: جز دو راهکار گفته شده جامعه مهندسی ما نمی تواند به راه حل دیگری امید داشته باشد حتی اگر رکود بازار مسکن هم از بین برود.

قربانخانی با اشاره به اینکه رعایت مقررات ملی ساختمان باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود گفت: باید فلسفه وجودی مقررات ملی ساختمان در زمان ساخت و بعد از ساخت بر همگان تبیین شود .

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه دوران رکود فرصت مناسبی برای استفاده از مهندسان در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان است گفت: توجه به این موضوع در کنار صدور خدمات مهندسی می تواند در اشتغال زایی مهندسان موثر باشد .

وی در خصوص صدور خدمات مهندسی گفت: این موضوع یک موضوع فرا بخشی است و باید ارگان های مختلف مانند سفارت خانه ها و وزارت خارجه در آن دخالت مستقیم داشته باشند . ما از لحاظ مهندس متخصص توانمند هستیم و تنها در انتظار باز شدن روابط گسترده برای صدور این خدمات هستیم .

قربانخانی با یادآوری بازنگری قانونی نظام مهندسی گفت: اگرخواهان دستیابی به ساختمان‌های ایمن و نیز ارتقای کیفیت ساخت وسازها هستیم لازم است که درقانون نظام مهندسی یکسری اصلاحات انجام دهیم و انجام این اصلاحات با بهره گیری از نظرات کارشناسی اهل فن باشد.

وی در ادامه گفت:ما در هر شرایط مدافع حقوق مهندسان هستیم و امیدواریم مجلس نیز حقوق این افراد را در نظر داشته باشد.

  منبع : وبگاه صما
  19:27   چهارشنبه 25 مرداد 1396  
 نظرات