اخبار   
 

 سهم ایران از تولید و صادرات سیمان جهان

مروری بر وضعیت کشورهای صادرکننده‌ی سیمان، گویای آن است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران به عنوان هفتمین کشور تولیدکننده‌ی سیمان شناخته شده و ۱.۶درصد از کل تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده است ...

سهم ایران از تولید و صادرات سیمان جهان

مروری بر وضعیت کشورهای صادرکننده‌ی سیمان، گویای آن است که در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران به عنوان هفتمین کشور تولیدکننده‌ی سیمان شناخته شده و ۱.۶درصد از کل تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، صنعت سیمان در سال‌های گذشته و به ویژه از زمان شروع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در اروپا و آمریکا دستخوش تغییراتی شده است. اکنون چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این بخش در سال‌های اخیر سهمی حدود ۵۸ درصد از کل تولید سیمان جهان در پنج سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

بدین ترتیب این کشور در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۳۵۰ میلیون تن تولید داشته است. پس از چین، هند به عنوان دومین تولیدکننده این بخش با تفاوتی قابل توجه در حجم تولید ۶.۶ درصد تولید سیمان جهان را به خود اختصاص داده و در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۷۰ میلیون تن تولید داشته است.

آمریکا نیز دو درصد سیمان جهان را تولید می‌کند و ۸۳.۴ میلیون تن تولید این کشور بوده است.

ترکیه با تولید ۷۷ میلیون تن سیمان چهارمین تولیدکننده این بخش به شمار می‌رود که در مجموع ۱.۹ درصد از تولیدات سیمان جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

برزیل با تولید ۷۲ میلیون تن و دسترسی به ۱.۸ درصد از کل تولید سیمان جهان، روسیه با تولید ۶۹ میلیون تن و اختصاص ۱.۷ درصد از تولید سیمان دنیا در رتبه‌های چهارم و پنجم این جدول قرار گرفته‌اند.

روسیه نیز با تولید ۶۹ میلیون تن و دسترسی به تولید ۱.۷ از کل تولیدات سیمان جهان در رتبه ششم این جدول قرار گرفته است.

ایران با تولید ۶۵ میلیون تن سیمان در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز ۱.۶ درصد از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده و در رتبه هفتم جدول قرار می‌گیرد.

اندونزی، کره جنوبی، ویتنام، ژاپن، عربستان سعودی، مصر، تایلند، مکزیک، پاکستان، آلمان و ایتالیا دیگر کشورهایی هستند که در این زمینه تولید داشته و رتبه‌های هشتم تا هجدهم جدول تولیدات سیمان جهان را به خود اختصاص می‌دهند.


ایران سومین تولیدکننده سیمان در افق ۱۴۰۴

نکته دیگر آنکه مصرف سیمان جهان در سال ۲۰۱۲ برابر با ۳.۷ میلیارد تن (۹۷ درصد تولید سیمان جهان) سال ۲۰۱۳ معادل چهار میلیارد تن (۹۸ درصد تولید سیمان جهان) و در سال ۲۰۱۴ معادل ۴.۳ میلیارد تن (۱۰۳ درصد تولید سیمان جهان) بوده است.

مروری بر ۱۰۰ شرکت اول این حوزه گویای آن است که چهار گروه ایرانی رتبه‌های ۶۰، ۶۲، ۶۴ و ۷۵ این جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵ ظرفیت سیمان ایران با ۱۵۶ درصد رشد از ۳۲.۶ میلیون تن به ۸۳.۵ میلیون تن در سال رسید. همچنین براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی سرامیک در بین ۱۲ اولویت صنعتی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با در نظر گرفتن آخرین پیش‌ بینی‌های انجام شده در خصوص نرخ رشد ۴.۹ درصدی مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ یا به عبارت دیگر افزایش سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ به ۶۴۰ کیلوگرم کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالیانه ۱۲۰ میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان ترسیم شده است.

رتبه‌ی ایران در صادرات سیمان

طبق آمارهای ارائه شده در سال ۲۰۱۶ میلادی رتبه ایران در زمینه صادرات سیمان سفید ۲۵ و در زمینه‌ی سیمان خاکستری ۶۱ بوده است. در بخش واردات سیمان نیز در این مدت ایران رتبه ۱۶۴ در زمینه‌ی واردات سیمان سفید و رتبه ۳۹ در حوزه واردات سیمان خاکستری را داشته است.

همچنین در حوزه سیمان سفید ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی ۰.۰۹ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶، ۰.۰۳۵ درصد میلیون دلار واردات داشته است. همچنین در بخش سیمان خاکستری میزان واردات ایران در این بخش در سال ۲۰۱۵، ۵.۱ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ حدود ۴.۲ میلیون دلار بوده است.

همچنین در سال ۲۰۱۶ ایران ۲.۲ میلیون دلار صادرات سیمان سفید داشته است که البته این رقم در قیاس با سال ۲۰۱۵ که صادرات سیمان سفید ایران ۵.۷ میلیون دلار بوده کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

در حوزه سیمان خاکستری نیز ایران در سال ۲۰۱۶، ۰.۰۴ میلیون دلار صادرات داشته که این رقم در قیاس با سال ۲۰۱۵، ۰.۲ میلیون دلار صادرات ایران در این بخش بوده کاهشی قابل توجه را نشان می‌دهد.

بازارهای عمده‌ی صادراتی سیمان کدام‌اند؟

عمده کشورهای وارد کننده سیمان سفید ایران به ترتیب عبارتند از عراق، امارات متحده، قطر، کویت، بنگلادش، افغانستان، روسیه، قزاقستان، آذربایجان، عمان، تاجیکستان، ارمنستان، کره جنوبی، پاکستان، آفریقای جنوبی، هند، تانزانیا، ترکمنستان، ازبکستان، کنیا، فیلیپین، میانمار، قرقیزستان، بلژیک، گرجستان و سوریه البته در سال‌های گذشته عربستان سعودی از جمله بازارهای صادراتی ایران دراین بخش بوده است و کشورهای دیگری چون بحرین، ترکیه، استرالیا، بلغارستان، آلمان و آفریقای مرکزی وارداتی در این بخش داشته‌اند.

همچنین در حوزه سیمان خاکستری به ترتیب کشورهای افغانستان، پاکستان، کویت، عراق، سومالی، افغانستان، عمان، پاکستان، تانزانیا، عراق، تاجیکستان، کنیا، ترکمنستان، آذربایجان، تاجیکستان و ارمنستان از جمله کشورهایی بوده‌اند که به عنوان مقصد صادراتی ایران شناخته شده‌اند.

در حوزه واردات سیمان سفید نیز در سال ۱۳۹۵، ترکیه عمده وارد کننده سیمان به ایران بوده است.

در مورد سیمان خاکستری نیز کشورهای چین، کره جنوبی، امارات، هند، آلمان، تایلند، ترکیه و جمهوری چک عمده کشورهای صادر کننده سیمان به ایران بوده‌اند.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  18:19   شنبه 20 خرداد 1396  
 نظرات