اخبار   
 

 تشدید نظارت بر استاندارد مصالح ساختمانی و شیوه‌های ساخت ساختمان‌ها

ضرورت اصلاح شیوه‌های ساخت‌وساز و بهبود کیفیت مصالح ساختمانی در حالی مورد نظر مسئولان ارشد و کارشناسان است که دولت در حرکتی یکپارچه، در صدد هم‌راستایی فعالیت‌ها برای دست‌یابی به آن برآمده است. گفته می‌شود تدوین استانداردهای ملی در حوزه‌ی مصالح ساختمانی و نظارت بر اجرای استاندارد عملیات ساختمانی می‌تواند بخش بزرگی از زیان‌های واردشده به حوزه‌ی ساخت‌وساز کشور را جبران کند ...

تشدید نظارت بر استاندارد مصالح ساختمانی و شیوه‌های ساخت ساختمان‌ها
■ تلاش برای افزایش طول عمر ساختمان‌ها در ایران
■ ضرروت اصلاح شیوه‌های ساخت‌وساز


ضرورت اصلاح شیوه‌های ساخت‌وساز و بهبود کیفیت مصالح ساختمانی در حالی مورد نظر مسئولان ارشد و کارشناسان است که دولت در حرکتی یکپارچه، در صدد هم‌راستایی فعالیت‌ها برای دست‌یابی به آن برآمده است. گفته می‌شود تدوین استانداردهای ملی در حوزه‌ی مصالح ساختمانی و نظارت بر اجرای استاندارد عملیات ساختمانی می‌تواند بخش بزرگی از زیان‌های واردشده به حوزه‌ی ساخت‌وساز کشور را جبران کند و باعث افزایش طول عمر ساختمان‌ها در ایران شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، توجه به بهبود کیفیت مصالح ساختمانی و اصلاح شیوه‌های ساخت و ساز یکی از ضرورت‌های توسعه بخش ساختمان و ارتقای استانداردها در این حوزه است. در سال‌های گذشته به واسطه کم توجهی به این دو مقوله، زیان‌های جبران‌ناپذیری به بخش ساختمان و اموال عمومی وارد شد که نمونه‌ای از آن در آثار به‌ جای مانده از مناطق زلزله‌زده رودبار، بم و لرستان قابل‌مشاهده است. فارغ از حوادث‌طبیعی و نیاز به تامین مسکن امن، محکم و مستحکم با مکان‌یابی‌های مناسب، در سال جاری آتش‌سوزی‌های برج سلمان مشهد، فروریزش ساختمان در یزد و حوادث ساختمانی در نقاط مختلف نشان داد که کیفیت مصالح ساختمانی و اصلاح شیوه‌های ساخت نیاز ضروری کشور است. وزارت راه و شهرسازی که در حوزه‌های مسکن و شهرسازی فعالیت‌های فراوانی را سیاستگذاری و پایه‌گذاری می‌کند و همچنین در بحث نظارت بر اجرا نیز فعالیت دارد در سلسله جلسات خود و به تناوب بر اصلاح شیوه‌های ساخت و ساز در کشور تاکید کرده است.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پیش‌تر به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود: هر یک از اتفاق‌ها و رخدادهای حوادث ساختمانی بر اساس تحقیقات کارشناس به موارد و دلایل متفاوتی اشاره داشتند که به عنوان نمونه، بزرگترین آنها که آتش سوزی در برج سلمان مشهد بود بر اثر اتصال برق در بخشی از نمای ساختمان و استفاده از مصالح غیراستاندارد در نما رخ داد و آتش سوزی خودبه خودی در برج منطقه آزاد انزلی نیز که محدودتر بود ناشی از عدم رعایت مقررات ملی و استاندارد در مصالح استاندار تشخیص داده شد. (جزئیات بیشتر را این‌جا بخوانید.)



در عین حال، کارشناسان بر این باورند که تدوین استانداردهای ملی در حوزه مصالح ساختمانی و نظارت بر اجرای استاندارد عملیات ساختمانی می‌تواند بخش زیادی از زیان‌های وارده به حوزه ساخت و ساز کشور را جبران کرده و باعث افزایش طول عمر ساختمان‌ها در ایران شود.

مهندس نیره پیروزبخت، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان ملی استاندارد ایران درباره نظارت‌های جدید بر استاندارد مصالح ساختمان و شیوه‌های ساخت ابنیه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در دوره جدید نظارت بر استانداردها موضوع کیفیت مصالح ساختمانی مورد توجه ویژه سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفته است، به گونه‌ای که با توافقات به عمل آمده با تشکل‌های تولیدی بنا داریم ضمن تدوین تمامی استانداردهای موردنیاز این بخش، نظارت بر اجرای آنها را تشدید کنیم.

به گفته رییس سازمان ملی استاندارد ایران، با بازرسی‌های به‌عمل آمده در ماه‌های اخیر از ساختمان‌های دولتی و عمومی بیش از ۲۶۵۰ آسانسور مورد بازرسی قرار گرفت که متاسفانه تنها ۳۷ مورد از آنها دارای استاندارد لازم بود. به عبارت دیگر فقط در بخش ساختمان‌های دولتی و عمومی بیش از ۹۵ درصد آسانسورها و تجهیزات به کار رفته در آنها استاندارد نیست. این مورد در زمینه ساختمان‌های شخصی نیز باید مورد توجه و نظارت قرار گیرد ولی در شرایط حاضر امکان نظارت مستقیم بر آسانسورهای به کار رفته در ساختمان‌های شخصی از سوی سازمان ملی استاندارد وجود ندارد بنابراین به دنبال ترغیب سازندگان و ارایه کنندگان خدمات ساختمانی برای نظارت جدی‌تر بر آسانسورهای به کار رفته در ساختمان‌های شخصی هستیم.

وی افزود: به موازات این امر، برنامه حضور سازمان ملی استاندارد در نظارت بر آسانسورهای به کار رفته در ساختمان های شخصی را نیز دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در چهارچوب ورود استاندارد به حوزه تولید خدمات باکیفیت که در سال‌های اخیر آغاز شده مبحث استاندارد خدمات ساختمانی و خدمات تعمیر و نگه‌داری ابنیه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

پیروزبخت گفت: سازمان ملی استاندارد به دنبال ترغیب تشکل‌های این حوزه برای تدوین استاندارد و سپس ورود نظارتی بر استانداردهای تدوین شده است.

وی همچنین به تدوین استانداردهای خدمات شهری اشاره کرد و گفت: به صورت آزمایشی (پایلوت) در حال توافق با وزارت کشور و شهرداری‌ها برای تدوین استاندارد خدمات شهری در ۳ شهر کوچک، متوسط و بزرگ هستیم که این موضوع با استقبال گسترده شهرداری‌ها روبه‌رو شده است. در قالب وسایل مورد استفاده در شهرها در حوزه خدمات تفریحی و آموزشی نیز استانداردهای متعددی تدوین شده و به دنبال افزایش استانداردها و نظارت بر اجرای آنها هستیم. به عنوان مثال در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از شهربازی‌ها، مهدکودک‌ها و مدارس مورد بازدید قرار گرفته و بر اساس نتیجه این بازرسی‌ها برخی از وسایل تفریحی به کار رفته در شهربازی‌ها، تله‌کابین‌ها و تله‌سیژها پلمپ شده‌اند. در گزارش ویژه‌ای که ابتدای سال تحصیلی جدید به دولت ارایه کردیم، ضرورت رعایت استاندارد در ساخت وسایل تحصیلی نظیر میز و صندلی دانش آموزان نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

پیروزبخت گفت: البته خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه به استاندارد مصالح ساختمانی و بهبود کیفیت ساخت ابینه در جامعه بیشتر شده است. با این وجود همچنان در برخی موارد شاهد استفاده از مصالح نامرغوب یا اعمال روش‌های غیراستاندارد در ساخت ابنیه جدید هستیم که سازمان ملی استاندارد به محض مشاهده این موارد با آنها برخورد خواهد کرد.

همچنین هفته های گذشته سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و اداره کل استاندارد استان تهران نیز تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند که طی آن هر دو طرف توافق کردند تا استاندارد اجباری را برای مصالح ساختمانی در تولید، توزیع و مصرف ساختمانی اعمال کنند و طی آن نیز کمیته استاندارد تهران در حوزه ساختمان تشکیل شد. (جزئیات بیشتر را این‌جا بخوانید.)

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  15:09   شنبه 1 آبان 1395  
 نظرات