اخبار   
 

 حفظ استقلال نظام مهندسی، اولویت نخست شورای مرکزی هفتم

انتخابات هفتمین دوره‌ی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان همین ماه همزمان با نوزدهمین اجلاس هیأت عمومی این سازمان در جزیره کیش برگزار خواهد شد. در آستانه‌ی این رویداد صنفی، تخصصی و حرفه‌ای، دست‌اندرکارانِ بخش‌های گوناگونِ صنعت ساختمان دیدگاه‌هابشان را درباره‌ی این سازمان و انتخابات پیش رو با رسانه‌ها در میان می‌گذارند ...

حفظ استقلال نظام مهندسی، اولویت نخست شورای مرکزی هفتم / داشتن پروانه‌ی اشتغال حرفه‌ای باید شغل به شمار رود

انتخابات هفتمین دوره‌ی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان همین ماه همزمان با نوزدهمین اجلاس هیأت عمومی این سازمان در جزیره کیش برگزار خواهد شد. در آستانه‌ی این رویداد صنفی، تخصصی و حرفه‌ای، دست‌اندرکارانِ بخش‌های گوناگونِ صنعت ساختمان دیدگاه‌هابشان را درباره‌ی این سازمان و انتخابات پیش رو با رسانه‌ها در میان می‌گذارند.

تاکنون شش دوره از شورای مرکزی نظام مهندسی سپری شده و این شوراها در عمر ۲۰ ساله نظام مهندسی، رویکردهای مختلفی داشته اند. حال در آستانه برگزاری این انتخابات مهم و کلیدی، سوال این است که منتخبان شورای مرکزی باید دارای چه ویژگی هایی باشند و چه اقدامات و سیاست هایی را در دستور کار خود قرار دهند؟

لزوم اجرای سیاست‌های کلان در سه سال آینده

در همین رابطه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اشاره به چند بحث مهم در راستای انتخاب اعضای شورای مرکزی دوره ششم گفت: در گام نخست منتخبان باید در راستای حفظ استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان تلاش کنند.

حسین پوراسدی در گفت‌و گو با «صما» با بیان اینکه در سال‌های اخیر اراده و تلاش بسیاری از افراد و نهادها بر این بوده تا به عناوین مختلف استقلال سازمان نظام مهندسی را تحت‌الشعاع قرار ‌دهند گفت: در گام بعدی منتخبان شورای مرکزی باید به اجرای بندهای مهمی از قانون همت گمارند که تا به حال کسی به جدیت آنها را پیگیری نکرده است.

وی تاکید کرد: یکی از موارد این است که ما در صنعت ساختمان فقط به مهندس نیاز نداریم و در کنار حضور مهندسان، به عوامل و نیروهای مهم دیگری مثل کاردان‌ها، کارگران ماهر، استادکاران، مصالح و کالاهای ساختمانی استاندارد و ابزارآلات و روش‌های جدید احتیاج مبرم داریم.

پوراسدی اجرا و عملیاتی کردن فرازهای دیگری از قانون مثل اخلاق مهندسی، آموزش مستمر، دوره‌های کارآموزی، تعمیر و نگه‌داری از ساختمان‌ها را با توجه به اینکه تقریبا بیش از ۶۰ درصد ساختمان‌های کشور فرسوده شده یا در حال فرسوده شدن هستند، از دیگر وظایف مهم اعضای شورای مرکزی در دوره هفتم دانست.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این منتخبان شورای مرکزی باید افراد توانمندی باشند که بتوانند طی سه سال آینده، برای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور سیاست‌های کلان و اثرگذاری را برنامه ریزی و اجرایی کنند.

example-image

منتخبان باید کارنامه درخشان اجرایی داشته باشند

علاوه بر این عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان نیز در خصوص ویژگی های منتخبان شورای مرکزی به « صما» گفت: اعضای شورای مرکزی دوره هفتم باید از بین کسانی انتخاب شوند که حداقل سه یا چهار دوره در سمت عضو هیئت مدیره استان‌های خود و ترجیحا یک یا دو دوره نیز در شورای مرکزی فعال بوده باشند تا تجربه کافی برای قرارگیری در این جایگاه برخوردار باشند.

شهریار مشیری با بیان اینکه بهتر است منتخبان از بین اساتید دانشگاهی و دارای جایگاه برجسته علمی گزینش شوند ادامه داد: لازم است که حداقل ۲۰ سال از پروانه اشتغال به کار حرفه‌ای اعضای شورای مرکزی در دوره هفتم گذشته باشد. یعنی همه این اعضا دارای پایه ارشد باشند تا بتوانند وزن و جایگاه شورای مرکزی را ارتقا بخشند.

وی با انتقاد از اینکه فردی به صرف قرار داشتن در یک دوره از هیئت مدیره استان، به راحتی و بدون پشتوانه علمی و پشتوانه اجرایی، امکان ورود به شورای مرکزی را داشته باشد تاکید کرد: باید افرادی سکان شورای مرکزی را در دست گیرند که در سمت‌ها و مشاغل ملی حضور داشته باشند تا جایگاه شورا را بهبود بخشند.

مشیری در عین حال در پاسخ به اینکه شورای مرکزی هفتم باید چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهند عنوان کرد: این افراد باید کارنامه درخشان اجرایی داشته باشند؛ به دلیل اینکه قرار است در شورای مرکزی برای کل کشور تصمیم گیری کنند.

رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان با اشاره به کارهای روی زمین مانده از دوره های قبلی شورای مرکزی گفت: شورای مرکزی آتی باید به وزارت مسکن و شهرداری فشار بیاورد تا بپذیرند که داشتن پروانه اشتغال حرفه‌ای خود به عنوان یک شغل محسوب شود و دارندگان پروانه نباید شغل دومی داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای مقررات ملی ساختمان یادآور شد: وزیرراه و شهرسازی همچنین باید الزام‌آور کند که کلیه مقررات ملی ساختمان در سراسر ایران به طور کاملا دقیق اجرایی شود و برای احداث همه ساختمان‌ها همیشه باید یک مهندس مقیم کارگاه یا یک تکنسین مقیم، در تمام ساعات کاری به عنوان مدیر پروژه در داخل کارگاه حضور داشته باشد.

  منبع : وبگاه صما
  12:06   سه شنبه 1 تیر 1395  
 نظرات