اخبار   
 

 تأکید بر نظارت عالی در ساختمان‌سازی، به عنوان اساسی‌ترین رکن مهندسی

با حضور سرگروه نظارت عالی مهندسی وزارت راه و شهرسازی، جلسه‌ی آموزش و نظارت بر کار مهندسان نظارت عالی نظام مهندسی ساختمانِ اداره‌ی کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی برگزار شد ...

تأکید بر نظارت عالی در ساختمان‌سازی، به عنوان اساسی‌ترین رکن مهندسی

با حضور سرگروه نظارت عالی مهندسی وزارت راه و شهرسازی، جلسه‌ی آموزش و نظارت بر کار مهندسان نظارت عالی نظام مهندسی ساختمانِ اداره‌ی کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، محمدرضا محمدیان در این جلسه که به همت اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان و توسعه فناوری‌های نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت نقش ناظران در اجرای صحیح پروژه‌های ساختمانی، گفت: مهندسان باید این را در نظر داشته باشند که نظارت مقدم بر کنترل است و باید همواره کار به گونه‌ای انجام شود که اولویت نظارت بر تمامی مراحل حس شود و ناظر، تمامی مهندسان و اجرا کنندگان مراحل دیگر را تحت پوشش و نظارت خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه ناظران عالی نظام مهندسی از نظر تخصصی و فنی یک درجه بالاتر از حوزه ساخت‌وساز هستند، افزود: مأمور ناظر عالی وظیفه دارد سازندگان و شهرداری‌ها و مهندسان را ملزم به اجرای مقررات ملی ساختمان کند.

این کارشناس و پژوهشگر مسائل حقوقی و مهندسی از وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصلی‌ترین وظایف مهندسی ساختمان در کشور ما را دارند، بیان کرد: اعضای سازمان نظام مهندسی دارای رتبه‌بندی‌های مختلف هستند که بر اساس این رتبه‌بندی باید نظارت کافی و قانونی را بر پروژه‌های ساختمانی مختلف داشته باشند.

وی با بیان اینکه نظارت ساختمان فرهنگ‌مدار است و ناظران بر آن‌اند تا فرهنگ صحیح شهرسازی و ساختمان‌سازی را در جامعه نهادینه کنند، اضافه کرد: همین نظارت‌ها در آینده به‌صورت کالایی در قالب ساختمان یا بنا بین مردم ردوبدل می‌شود و کوچک‌ترین سهل‌انگاری در نظارت باعث بروز حوادث ناگوار و ایجاد خساراتی به مردم و جامعه می‌شود.

محمدیان با اشاره به عدم رعایت اصول مهندسی در ساخت برخی از ساختمان‌ها، تصریح کرد: موارد فنی مختلفی در پروژه‌های ساختمانی باید رعایت شود که امروزه متأسفانه رعایت نمی‌شود و همین موضوع باعث عدم ثبات و ایمنی کامل و تضمینی بناها می‌گردد.



وی با گلایه از حضور نیروهای غیرمتخصص و دوره ندیده در اجرای پروژه‌های ساختمانی، عنوان کرد: عدم رعایت ضوابط مهندسی ساختمان توسط نیروهای غیرمتخصص، از دیگر مشکلات است که اکثر نیروهای انسانی مشغول در پروژه‌های ساختمانی دوره‌های آموزشی رعایت اصول ساختمان‌سازی و مهندسی را نگذرانده‌اند.

سرگروه نظارت عالی مهندسی وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: بحث عدم رعایت اصول ساخت و مهندسی در برخی پروژه‌ها نشان‌دهنده عدم نظارت صحیح و استاندارد ناظر بر مراحل مختلف ساخت است و باید بر این نکته تأکید کنم که اجرای صحیح عدالت و کرامت در حق شهروندان باید مدنظر تمامی ناظران باشد تا حقوق شهروندی و حق‌الناس بر گردن مهندس و ناظر نباشد.

وی با بیان اینکه مهندس ناظر باید گزارش‌های تحلیلی از روند ساخت‌وساز شهر محل کار و سکونتش به مراجع زی صلاح ارائه کند، بیان کرد: ناظران باید گزارش‌های تحلیلی از روند ساخت‌وساز در شهرهای مختلف کشور تهیه و در شورای انتظامی استان این گزارش‌های را به شخص استاندار و مسئولان ذیصلاح حوزه‌های عمرانی ارائه کنند تا روند اجرای قوانین ساخت‌وساز در هر نقطه از کشور مشخص باشد.

محمدیان با تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح عمومی در رعایت قوانین و قواعد ساختمان، اظهار کرد: باید اطلاع‌رسانی کافی به مردم ارائه شود تا بدانند قوانین ملی ساختمان چیست و آیا در بناهایی که در دست ساخت دارند یا قصد ساخت آن را دارند، رعایت می‌شود یا خیر.

گفتنی است، در این جلسه تعدادی از مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی حضور داشتند که سطح اطلاعات و صلاحیت این مهندسان از سوی ناظر عالی وزارت راه و شهرسازی مورد ارزیابی قرار گرفت و نکاتی درباره نظارت ساختمان به این مهندسان آموزش داده شد.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  15:06   یکشنبه 16 آبان 1395  
 نظرات