اخبار   
 

 بازنگری مقررات ملی و کنترل ساختمان در دست انجام است

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر این که ایمنیِ ساختمان‌های تازه‌ساخت در حد قابل‌قبولی است و رعایت مقررات ملی و‌ کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌ی ۲۸۰۰ در آن‌ها کنترل می‌شود، افزود: پیش از تدوین مقررات ملی و‌ کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌ی ۲۸۰۰، هم ساختمان‌های مسکونی و هم ساختمان‌های عمومیِ متعددی در سطح کشور ساخته و احداث شدند که در برابر زلزله و ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مشکلات عدیده‌ای داشتند ...

بازنگری مقررات ملی و کنترل ساختمان در دست انجام است
■ تأکید بر کنترل ایمنی ساختمان‌های تازه‌ساخت در برابر زمی ن‌لرزه
■ شناسایی ساختمان‌های عمومیِ ناایمن


رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر این که ایمنیِ ساختمان‌های تازه‌ساخت در حد قابل‌قبولی است و رعایت مقررات ملی و‌ کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌ی ۲۸۰۰ در آن‌ها کنترل می‌شود، افزود: پیش از تدوین مقررات ملی و‌ کنترل ساختمان و آیین‌نامه‌ی ۲۸۰۰، هم ساختمان‌های مسکونی و هم ساختمان‌های عمومیِ متعددی در سطح کشور ساخته و احداث شدند که در برابر زلزله و ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مشکلات عدیده‌ای داشتند.

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره علل وقوع زلزله‌های مکرر در کشور در هفته‌های گذشته نکاتی را ارایه کرد و گفت: بر اساس قانون، سازندگان موظف اند تا مقررات ملی و کنترل ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ را که موضوع آن طراحی مناسب ساختمان‌ها برای ایمنی در برابر زلزله هست را رعایت کنند و باید ناظران ساختمانی بر اجرای مقررات نظارت مناسبی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بازنگری مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین آیین‌نامه ۲۸۰۰ را مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برعهده دارد، افزود: برای ساختمان‌های جدید‌الاحداث در حد قابل‌قبولی مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین آیین‌نامه ۲۸۰۰ رعایت می‌شود.

وی تصریح کرد: برای ساختمان‌هایی که جدید احداث می‌کنیم در حد قابل قبولی رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان در موضوعاتی همچون مقاومت در برابر زلزله و یا ایمنی در برابر آتش و سایر حوادث طبیعی و سایر حوادث اتفاق می افتد. اما مساله مهم این است که ما در حدود ۲۴ میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که زمان ساخت آنها، یا مقررات ملی و کنترل ساختمان تدوین نشده بود و یا اینکه زمان ساخت آنها بسیار پیش‌تر از تدوین آیین نامه ۲۸۰۰ بوده است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

شکرچی‌زاده گفت: قبل از تدوین مقررات ملی‌و‌کنترل ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساختمان های متعددی هم ساختمان‌های مسکونی و هم ساختمان‌های عمومی در سطح کشور ساخته و احداث شدند که در برابر زلزله و ایمنی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی مشکلات عدیده ای داشتند. اما پس از تدوین مقررات ملی و آیین نامه ۲۸۰۰ و در زمان بازنگری آنها تلاش شده است تا موضوع ایمنی و رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان در ساختمان های جدید الاحداث موردتوجه جدی قرار بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این مطلب که ایران متعهد است که تا سال ۲۰۳۰ در رفع خطر از ساختمان های جدید اقدامات لازم را انجام دهد و در عین حال از ساختمان های ایجاد شده نیز رفع خطر حوادث طبیعی و غیرطبیعی را در حد استاندارد انجام دهد، گفت: نمی گوییم که در نقطه مطلوبی قرار داریم اما در وضعیت موجود تمامی تلاش‌ها برای دستیافتن به نقطه مطلوب ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: با شناسایی و اعلام نقاط پرخطر از نظر قرار گرفتن در گسل های زلزله، تلاش ها برای رسیدن به نقطه مطلوب ساخت و سازها در دستور کار قرار گرفته است و باید برای رسیدن به آن نقطه مطلوب همه دست به کار شویم.

  منبع : وبگاه صما
  09:45   شنبه 15 مهر 1396  
 نظرات