اخبار   
 

 شناسنامه‌دار کردنِ ساختمان‌ها در گروی فعالیت شرکت‌های بازرسی است

شهردار تهران اخیراً اعلام کرده است که می‌باید برای ساختمان‌های مهم پایتخت «شناسنامه‌ی فنی ساختمان» صادرشود؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که عملیاتی کردن این پیشنهاد، ممکن نیست ...

شناسنامه‌دار کردنِ ساختمان‌ها در گروی فعالیت شرکت‌های بازرسی است
■ بررسی پیشنهاد شهردار تهران درباره‌ی «شناسنامه‌ی فنی ساختمان»


شهردار تهران اخیراً اعلام کرده است که می‌باید برای ساختمان‌های مهم پایتخت «شناسنامه‌ی فنی ساختمان» صادرشود؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که عملیاتی کردن این پیشنهاد، ممکن نیست.

به باور کارشناسان صدور شناسنامه فنی ساختمان برای ساختمان‌های ساخته شده امکان پذیرنیست چرا که حتی با وجود دسترسی به نقشه های ساختمان‌های ساخته شده مهم ،امکان راستی آزمایی مشخصات فنی وارد شده در نقشه ها با مصالح به کار رفته شده برای ساختمان‌هایی که ساخته شده وجود ندارد.

از سوی دیگر پیش شرط صدورشناسنامه فنی برای ساختمان‌های در حال ساخت نیز فعالیت شرکت‌های بازرسی فنی است که باتوجه به عدم موافقت شهرداری با فعالیت این شرکت‌ها، عملا امکان صدور شناسنامه فنی ساختمان برای ساختمان‌های درحال ساخت هم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار «صما» اخیرا شهردار تهران با بیا اینکه بحث مقاوم سازی ساختمان های شهر به عنوان یک اولویت در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، گفت: در این راستا باید برای ساختمان های مهم شهر، شناسنامه فنی صادر شود. زمانی که در نوسازی مدارس کشور ایفای مسئولیت می کردم، برای مدارس کشور شناسنامه فنی صادر کردیم که ۱۰۰ هزار مدرسه شناسنامه فنی داشته و به صورت آنلاین روی سایت قرار دارند.

شهردار تهران همچنین افزود: وزارت راه و شهرسازی باید به عنوان متولی مسکن، شناسنامه فنی برای ساختمان های تهران، به ترتیب اولویت صادر کند و اگر وزارت راه این اقدام را انجام ندهد، شهرداری تهران در صورت حمایت های مالی این اقدام را انجام می دهد.

تعلل در اجرای قانونِ شناسنامه‌ی فنی پذیرفتنی نیست

در این زمینه حیدرجهان بخش- عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران- درگفت وگو با خبرنگار «صما» با بیان اینکه مطابق قانون اجرای امر شناسنامه فنی ساختمان ضروری و لازم اجراء‌ است و تعلل در اجرای این قانون پذیرفتنی نیست در عین حال تاکید کرد: اجرای موضوع شناسنامه فنی ساختمان برای همه ساختمانها لازم الاجرا است و نباید تصور کرد که صرفا ساختمانهای مهم می بایست شناسنامه دار باشند، چرا که براساس قانون همه واحدهای مسکونی می بایست شناسنامه دارشوند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران براساس تکلیف قانونی، صدورشناسنامه فنی ساختمان را در دستورکار خود قرار داده است و برای برخی از ساختمان‌ها اقدام به صدور شناسنامه کرده است، همچنین از اعلام آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای همکاری با شهرداری تهران خبر داد.

او تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یکی از ارکان ساخت وساز اصرار دارد که نسبت به اجرایی کردن موضوع شناسنامه فنی ساختمان اقدام کند و از این مهم نیز استقبال می‌کند و شرایط و بسترهای لازم برای اجرایی کردن این تکلیف قانونی در سازمان نظام مهندسی فراهم است.

عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در واکنش به اظهارات شهردار تهران مبنی بر اینکه شهرداری موظف است به عنوان متولی مسکن، برای ساختمان‌ها شناسنامه فنی صادرکند و اگر وزارت راه این اقدام را انجام ندهد، شهرداری در صورت حمایت‌های مالی این اقدام را انجام خواهد داد تاکید کرد: برای اجرایی شدن امر شناسنامه فنی ساختمان نیازی به مداخله وزارت راه وشهرسازی نیست چرا که با توافقات صورت گرفته، پیش از این اجرای شناسنامه فنی ساختمان به سازمان نظام مهندسی بر اساس قانون ابلاغ شده است.

جهان بخش با تاکید براینکه اجرای جامع قانون شناسنامه فنی ساختمان در گرو ایجاد تفاهم با شهرداری تهران است در عین حال خاطرنشان ساخت: درحال حاضر شرایط در نظام مهندسی برای اجرای این مهم وجود دارد و کافی است که این سازمان با شهرداری تهران نسبت به انعقاد یک تفاهم اقدام کند، پس ازآن اجرای قانون شناسنامه فنی ساختمان از سوی سازمان نظام مهندسی تهران امکان پذیرخواهد بود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
جلوگیری از فرصت‌های رانت‌جویی در صدور شناسنامه‌ی فنی

همچنین در این زمینه سعید امدادی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت وگو با «صما» گفت: به دلیل تراکم بالای جمعیت در ساختمان های مهم و همچنین کاربری خدماتی این ساختمانها ، از این نظر در همه جای دنیا ایمن سازی و نیز استحکام آنها از اولویت بالایی برخوردار است و با این نگاه شهردار تهران نیز صدور شناسنامه فنی برای این ساختمان‌ها را در اولویت قرارداده است.

او خاطر نشان ساخت: اساسا در همه جای دنیا به دلیل اینکه ساختمان‌های مهم دارای تراکم جمعیت بالا و همچنین خدمات و کاربری مهمی دارند،ایمن سازی آنها اهمیت بالایی برخورداراست و شهردار تهران نیز با این نگاه برصدورشناسنامه فنی برای ساختمانهای مهم تاکید کرده است.

امدادی با بیان اینکه البته صدورشناسنامه فنی در شرایط فعلی باید با یکسری تدابیرخاص صورت بگیرد و اگر که نظارت دقیق صورت نگیرد ممکن است به سودجویی و همچنین ایجاد رانت برای یک عده ای منجر شود خاطرنشان ساخت: صدورشناسنامه فنی ساختمان اگر با تدابیرخاص صورت نگیرد ممکن است به زمینه ای برای رانت جویی عده ای تبدیل شود و بنابراین برای پیشگیری از این مساله لازم است که حتما صدور شناسنامه فنی ساختمان با شرایط خاص صورت بگیرد.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه با تاکید بر اینکه اگرشرایط به گونه ای باشد که رانت جویی حذف شود قطعا صدورشناسنامه فنی ساختمان ضروری است خاطرنشان ساخت: شناسنامه فنی ساختمان موضوعی الزامی است و امیدواریم که شرایط برای اجرای بهینه آن فراهم شود.

شرط شناسنامه‌دار شدنِ ساختمان‌ها، فعالیت شرکت‌های بازرسی است

همچنین دراین زمینه محسن بهرام غفاری –رییس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت وگو با خبرنگار «صما» با تاکید براینکه سابقه الزام صدور شناسنامه فنی ساختمان به دلیل ضرورت استخراج مشخصات فنی ساختمان‌ها برای ارزیابی مقاومت آنها در برابر زلزله بوده گفت: در یک دوره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران برای ارزیابی مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله وارد شد اما پس از ورود به این مساله مشخص شد که بدون دسترسی به مشخصات دقیق فنی ساختمان امکان ارزیابی این امر ممکن نیست.

وی تاکید کرد: بر این اساس موضوع ضرورت اجرایی کردن شناسنامه فنی ساختمان مطرح شد که از یک دهه پیش این موضوع توسط سازمان نظام مهندسی تهران به عنوان یکی از الزامات مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مطرح شد.

پیشکسوت حوزه نظام مهندسی تاکید کرد: علی رغم اینکه شهردار تهران تاکید کرده است که برای ساختمان های مهم شناسنامه فنی ساختمان صادر شود اما باید گفت که اساسا امکان اجرایی شدن این دستور برای ساختمان هایی که ساخته شده اند وجود ندارد چرا که حتی اگر ساختمانی دارای نقشه هم باشد امکان راستی آزمایی مشخصات فنی به کار رفته در نقشه با آنچه که در فرآیند ساخت به کار گرفته شده وجود ندارد.

وی تاکید کرد: صدور شناسنامه فنی ساختمان برای ساختمانهای ساخته شده امکان پذیرنیست و دارا بودن نقشه، فقط تا حدی می تواند نقش کمک کننده داشته باشد اما به هیچ وجه نمی توان از واقعی بودن مشخصات دقیق فنی مصالح به کار گرفته شده درساختمان های ساخته شده با آنچه که درنقشه ذکرشده اطمینان صد درصد حاصل کرد.

غفاری در ادامه با بیان اینکه اگر شهرداری تهران دغدغه شناسنامه دار کردن ساختمان ها را دارد لازم است که از هم اکنون برای ساختمان هایی که در حال ساخته شدن است نسبت به صدور شناسنامه فنی ساختمان اقدام کند درعین حال افزود: البته باید در نظر گرفت که پیش شرط صدور شناسنامه فنی ساختمان،فعالیت شرکتهای بازرسی ساختمان است که در ایین نامه کنترل ساختمان پیشنهاد آن مطرح شده بود.

وی افزود: اما با توجه به اینکه شهرداری فعالیت شرکت های بازرسی را نپذیرفته عملا می توان گفت که امکان صدروشناسنامه فنی ساختمان برای ساختمان هایی که درحال حاضرساخته می شود نیز وجود ندارد.

ـ در همین زمینه :
دکتر آخوندی دستورالعمل صدور شناسنامه‌ی فنی ساختمان را ابلاغ کرد
دستورالعمل شناسنامه‌ی فنی، سدی در برابر انتفاع مالی منتقدان
تعرفه‌های صدور شناسنامه‌ی فنی ساختمان، روی میز سازمان نظام مهندسی
آیا صدور شناسنامه‌ی فنی ساختمان بار دیگر الزامی می‌شود؟
تشکیل کارگروه مشترک نظام مهندسی و شهرداری در زمینه‌ی شناسنامه‌ی فنی
صادر نشدنِ شناسنامه‌ی فنی ساختمان در تهران، به دلیل غفلت شهرداری
الزام ارائه‌ی شناسنامه‌ی فنی در زمان پیش‌فروش ساختمان
ابهامات آیین‌نامه، دلیل اجرایی نشدنِ «شناسنامه‌ی فنی ساختمان»
تشریح تفاوت‌های شناسنامه‌ی فنی ـ ملکی و شناسنامه‌ی فنی ساختمان
پیش‌فروش ساختمان باید پس از صدور شناسنامه‌ی فنی انجام بگیرد

  منبع : وبگاه صما
  19:30   دوشنبه 22 مرداد 1397  
 نظرات