اخبار   
 

 شناسایی ۶۳ گسل فعال در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اصفهان

در جلسه‌ی کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی استان اصفهان عنوان شد: با توجه به سوابق تاریخی زلزله در استان اصفهان، از اولویت‌های استان، شناسایی گسل‌ها در مناطق پرخطر است ...

شناسایی ۶۳ گسل فعال در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اصفهان

در جلسه‌ی کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی استان اصفهان عنوان شد: با توجه به سوابق تاریخی زلزله در استان اصفهان، از اولویت‌های استان، شناسایی گسل‌ها در مناطق پرخطر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، جلسه کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی در محل اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان و با حضور منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان و کلیه اعضا، با هدف ارتقای سطح ایمنی ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها در برابر زلزله و لغزش لایه‌های زمین، بهبود انعطاف‌پذیری فضاهای شهری و روستایی در مطابقت با آثار زلزله و زمین لغزش، تحقق اهداف سند چشم‌انداز و کلیه اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه کشور در چارچوب مسئولیت‌های کارگروه، توسعه و بهبود روش‌های اجرایی، جزئیات و ملزومات مربوط به کاهش آسیب‌های ناشی از زلزله و زمین‌لغزش، ارائه الگوهای ارتقای ایمنی در برابر زلزله و زمین‌لغزش با رویکرد اقتصادی ابنیه برگزار شد.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری در این زمینه گفت: بسیار اهمیت دارد که به صورت ویژه در بحث زلزله و فرونشست زمین، جهت شناسایی موقعیت خاص استان اصفهان جلساتی در جهت رفع مشکلات و برنامه‌ریزی برگزار شود.

وی در ادامه گفت: به علت این که در استان اصفهان در صد سال گذشته زلزله شدیدی که خسارت‌های سنگین به بار بیاورد، اتفاق نیفتاده، استان اصفهان به عنوان یک استان امن جانشین تهران در مدیریت بحران اعلام شده است، لکن نیامدن زلزله در سال‌های اخیر نباید این باور را به وجود بیاورد که در سال‌های آینده نیز به وقوع نخواهد پیوست.

شیشه‌فروش گفت: از کارهایی که در این کارگروه انجام شده می‌توان به ایجاد پایگاه لرزه‌نگاری اصفهان که بعد از تهران از لحاظ تعداد ایستگاه‌ها، دارای رتبه اول در استان‌های کشور است و دستگاه‌های شتاب‌نگار که با هماهنگی اداره راه و شهرسازی استانداردسازی آن انجام شده و باند پهن نایین و ایستگاه‌های مطالعاتی اشاره کرد.


مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: همه شهرداری‌ها موظف‌اند که داخل شهر در خصوص تاب‌آوری ساختمان‌ها و تأسیسات در برابر فرونشست اقدامات لازم را انجام دهند و آب منطقه‌ای نیز موظف است برنامه جامعی برای پیشگیری از فرونشست دشت‌ها انجام دهد و برای عملی شدن این موضوع باید عدوات هوشمند و کنتور بر سر چاه‌های مناطق جهت کنترل برداشت آب نصب و با همکاری جهاد کشاورزی الگوی کشت برای کشاورزان تعریف و در خصوص طرح تعادل منابع مصرف آب تعادل بخشی کند.

وی در ادامه گفت: بروز رسانی داده‌ها، آنلاین کردن شتاب‌نگارها، جمع‌آوری قوانین، تهیه نقشه GIS قنوات استان، برخورد شهرداری‌ها با مالکان ساختمان‌های غیر ایمن، جمع‌بندی و ارسال گزارشات توسط مرکز لرزه‌نگاری استان و مطالعات ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای در اصفهان و کاشان از اولویت‌های اجرایی کارگروه است.

حسین حجتی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی در ادامه گفت: با توجه به بحرانی بودن ۱۷ دشت استان، فقط مطالعات دشت مهیار انجام شده و ضرورت دارد مطالعات جامع سایر دشت‌ها نیز انجام گردد.

سیدحسین خادم‌زاده رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان و دبیر کارگروه در این خصوص گفت: اصفهان به عنوان یکی از استان‌های صنعتی، گردشگری نقش به سزایی در توسعهٔ کشور ایفا می‌نماید، عدم شناسایی دقیق گسل‌های فعال، یکی از مهم‌ترین مشکلات این استان است. لذا با توجه به مطالعات انجام شده، پردازش داده‌های رقومی ماهواره‌ای، برداشت‌های صحرایی و کهلرزه‌های ثبت شده در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اصفهان، تعداد ۶۳ گسل فعال شناسایی و تعدادی هم به دلیل وسعت آبرفت‌های دشت اصفهان، مناطق مسکونی و کشاورزی به سادگی قابل‌شناسایی نیستند.

وی در ادامه افزود: با توجه به سوابق تاریخی زلزله در استان اصفهان از اولویت‌های استان، شناسایی گسل‌ها در مناطق پرخطر است و انجام مطالعات ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای به عنوان یک راهکار اساسی در راستای ایمن‌سازی زیرساخت‌ها، ابنیه و در نهایت ایمنی شهروندان امری الزامی است.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  18:03   سه شنبه 20 تیر 1396  
 نظرات