اخبار   
 

 رفتار کاسب‌کارانه زیبنده‌ی مهندسان نیست

رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسیِ اتاق ایران معتقد است طراحان و ناظرانِ ساختمان در رعایت آیین‌نامه‌ها و مقرراتِ نوین ساختمان، دچار قصور و کوتاهی شده‌اند و نتوانسته‌اند آن‌گونه که شایسته است در این زمینه اقدامی عملی انجام دهند ...

رفتار کاسب‌کارانه زیبنده‌ی مهندسان نیست
■ «مهندسانِ طراح و ناظر، آیین‎نامه‌های مدرن ساخت‌و ساز را نادیده می‌گیرند»


رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسیِ اتاق ایران معتقد است طراحان و ناظرانِ ساختمان در رعایت آیین‌نامه‌ها و مقرراتِ نوین ساختمان، دچار قصور و کوتاهی شده‌اند و نتوانسته‌اند آن‌گونه که شایسته است در این زمینه اقدامی عملی انجام دهند.

محمد امیرزاده گفت: بر این باورم که سیستم طراحی و نظارت ما در حوزه ساخت و ساز با معایب و مشکلاتی روبرو است و به همین دلیل ما نه تنها در مسکن مهر بلکه در بقیه ساخت و سازها با ضعف و اشکالاتی جدی مواجهیم.

وی گفت: بعد از زلزله بوئین زهرا آئین نامه زلزله طراحی و ابلاغ شد اما متاسفانه به دلیل ضعف نظارت ها در اجرا با مشکلاتی روبرو هستیم به طوری که هر از چند گاهی با وقوع زلزله بسیاری از اشکالات و ایرادات در حوزه ساختمان سازی نمود پیدا می کند.

رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران با بیان اینکه بسیاری از این ایرادات و اشکالات در حوزه ساخت و ساز در وقوع زلزله های چندین ریشتری نمایان می شود اضافه کرد: ما امروزه متاسفانه با پدیده امضافروشی و رفتار کاسب کارانه در حوزه مهندسی و نظارت بر اجرای پروژه ها روبرو هستیم که سبب می شود بسیاری از منابع مالی هزینه شده در این حوزه تلف شود.

امیرزاده ضرورت تجدیدنظر کلی در ساختار ساخت و سازها و احداث پروژه های مختلف را نظیر مسکن مهر یادآور شد و خاطرنشان کرد: البته این ایرادات فقط محدود به مسکن مهر نیست چرا که ما حتی در ساخت بیمارستان های نوساز و خرابی آنها به عینه با نواقصی روبرو هستیم که به معنای واقعی نشان می دهد که در این حوزه باید تجدیدنظر کلی انجام شده تا ضعف ها در حوزه طراحی و نظارت برطرف شود.

وی ادامه داد: ساخت و سازهای اخیر با ایرادات و اشکالات متفاوت نشان می دهد که ما در ساختمان سازی به نسبت گذشته با ضعف های مشهودی روبرو هستیم به طوری که این ضعف ها حتی امنیت روانی مردم را به خطر انداخته‌اند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

رئیس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران گفت: باید اقداماتی را انجام دهیم تا با اصلاح این فرآیند مردم نسبت به ساخت و سازهای انجام شده با اطمینان و امنیت بیشتر ورود پیدا کرده و برخی از تبعات منفی این کار به حداقل برسد.

امیرزاده بیان کرد: هر چند مقاومتی را در بازنگری آئین نامه ها و مقررات در حوزه ساخت و سازها شاهد هستیم اما بهتر است با کمک سازمان نظام مهندسی ساختمان شرکت‌های قوی و ماهر طراحی و نظارت بر ساخت و سازها شکل گرفته و در این زمینه در صورت بروز ایرادات و اشکالات خود این شرکت ها پاسخگو باشند.

وی ضرورت برچیده شدن بساط امضافروشی ها را در این عرصه در قالب شرکت ها و عناوین مختلف یادآور شد و اظهار داشت: اگر کارها براساس اصول درست و قاعده منسجم انجام شود به یقین شرکت های بیمه نیز قادر خواهند بود نسبت به پوشش بیمه ای ساختمان ها اقدام کنند تا یک وضعیت مناسب در حوزه ساخت و سازها به انجام برسد.

امیرزاده افزود: باید گفتمان طراحی و نظارت شایسته همراه با پوشش بیمه ای ساختمان را در جامعه نهادینه کنیم که در این باب ضرورت دارد همه نهادهای مرتبط ورود عالمانه ای به این موضوع داشته باشند.

  منبع : وبگاه صما
  15:33   چهارشنبه 1 آذر 1396  
 نظرات    
 
رویا آسیایی 11:21 شنبه 4 آذر 1396
0
 رویا  آسیایی
متاسفانه کاسب کاری به یک آسیب اجتماعی در جامعه ما بدل شده است. کاسب کاری پزشکان، معلمان، سیاستمداران و اصحاب رسانه و ... جامعه را به مجموعه ای از دلالان تبدیل کرده که با جان و مال و هویت و آینده ساکنان این سرزمین معامله می کنند. اگرچه باور دارم هر تغییری از افراد و با عنوانی رساتر از "من" شروع می شود اما نمی توانم در عین حال کاسب کاری ساختارها را نیز نادیده بگیرم. کاسب کاری نظام مندی که بیمارستان و دانشگاه و عرصه سیاسی و نظامی و ... را به بنگاه های اقتصادی صرف فروکاسته است.