اخبار   
 

 درخواست آزادسازی تعرفه‌ی خدمات مهندسی در بازار ساخت‌وساز

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با تأکید بر لزوم آزاد بودن قیمت و تعرفه‌های خدمات مهندسی گفت: به‌طور مسلم سطح کیفی خدمات مهندسی که یک مهندسِ پیشکسوت و صاحب‌نام ارائه می‌کند، با سطح خدماتی که یک مهندس تازه‌کار (که تمایل دارد همان خدمات را با بهای پایین‌تری ارائه کند) متفاوت است و بر این اساس، در بازار ساخت‌وساز قیمت‌ها باید به صورت آزاد مشخص شود ...

درخواست آزادسازی تعرفه‌ی خدمات مهندسی در بازار ساخت‌وساز

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی با تأکید بر لزوم آزاد بودن قیمت و تعرفه‌های خدمات مهندسی گفت: به‌طور مسلم سطح کیفی خدمات مهندسی که یک مهندسِ پیشکسوت و صاحب‌نام ارائه می‌کند، با سطح خدماتی که یک مهندس تازه‌کار (که تمایل دارد همان خدمات را با بهای پایین‌تری ارائه کند) متفاوت است و بر این اساس، در بازار ساخت‌وساز قیمت‌ها باید به صورت آزاد مشخص شود.

علی سیفی در گفت‌وگو با «صما» افزود: در شرایط کنونی این‌که قیمت خدمات مهندسی به صورت ثابت تعریف و ابلاغ و در عین حال اعلام شود که دریافت بیشتر یا کمتر از این مبلغ تخلف محسوب می شود، رویه صحیحی نیست.

وی با بیان اینکه چشم انداز تعرفه خدمات مهندسی در آینده، در قالب نرخ گذاری آزاد خواهد بود اظهار داشت: ما نمی‌توانیم مهندسان را محکوم و یا مجبور به دریافت دستمزد معینی بکنیم، در حالی که ممکن است سطح خدمات آنها یکسان نباشد؛ به بیان دیگر آسیب ناشی از این رویه در سطح کیفی خدمات است و ممکن است افراد از کیفیت خدمات خود بکاهند.

سیفی در عین حال با تاکید بر اینکه برای شناور کردن تعرفه خدمات مهندسی باید دقت بسیاری بر روی کنترل سطح کیفی خدمات ارائه شده اعمال شود عنوان کرد: درصورت متغیر کردن تعرفه خدمات مهندسی، سطح کیفی این خدمات باید کنترل شود و کیفیت خدمات باید از حداقل های مربوطه برخوردار باشد.

example-image

رابطه مستقیم گرانی و کیفیت خدمات مهندسی

وی با اشاره به این‌که مهندسان برای عرضه خدمات گران‌تر، باید کیفیت خدمات خود را افزایش دهند اضافه کرد: در صورت کنترل سطح کیفی خدمات مهندسی، قیمت گذاری آزاد بسیار بهتر است.

سیفی با ارائه مثالی تشریح کرد: در یک مقطع زمانی، نرخ بلیط هواپیما ثابت بود ولی اخیرا به صورت شناور و متغیر درآمده و حداقل خدمتی که شرکت های هواپیمایی باید به ازای دریافت حداقل مبلغ ارائه دهند، مسافرت هوایی است و به نسبت افزایش هزینه بلیط، کیفیت خدمات ارائه شده بهبود و افزایش می‌یابد.

رییس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی همچنین در پاسخ به این‌که آیا تعرفه خدمات مهندسی باید در آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی اصلاح شود، گفت: آیین‌نامه‌ها مثل استانداردها هستند و به ازای ارائه هر خدمتی، قیمتی را مشخص می‌کنند؛ اما بحث جدیدی که اخیرا در جوامع مهندسی مطرح شده است، تعرفه مشخص شده برای خدمات مهندسی در ساخت و ساز برج‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه است.

وی با بیان این‌که سوال مهندسان این است که آیا مبلغ ارائه شده برای ارائه خدمات مهندسی در برج‌ها، برابر با ساختمان‌های معمولی است یا خیر، افزود: پس با این حساب باید نسبت به این موضوع دقیق‌تر نگاه کنیم و تعرفه خدمات مهندسی باید بر اساس نوع و سطح خدمات دریافتی هماهنگ شود. اما این در حالی است که طبق اعلام شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی، دستمزد خدمات مهندسی برمبنای تعرفه مشخص شده از سوی شورا است.

مهندسان صرفا به فکر امضا نباشند

این مسئول در عین حال در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر سطح خدمات مهندسی با تعرفه های فعلی هماهنگی دارد؛ تصریح کرد: این موضوع بستگی به محل احداث ساختمان دارد و اینکه آیا تعرفه معین شده، برای یک ساختمان ساخته شده در شهرهای کوچک و یا در کلان شهرها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: برای نمونه در شهر کوچکی در اطراف مشهد که قیمت صدور پروانه متری ۴ هزار تومان و هزینه ارائه خدمات مهندسی متری ۱۲ هزار تومان است، شهرداری نسبت به دریافت سه برابری این مبلغ به ازای خدمات مهندسی معترض است؛ در حالی که از دید ما مبلغ مذکور به ازای ارائه خدمات مهندسی ناچیز است و رقم صدور پروانه رقم خدمات مهندسی را تحت تاثیر قرار داده است.

سیفی با تاکید بر اینکه تعرفه خدمات مهندسی باید مطابق با عرف اجتماعی، شرایط و نوع ساخت و سازها و سطح توقع مردم از ارائه خدمات مهندسی باشد و بر اساس این معیارها استخراج شود، گفت: اما در هر صورت ما نباید به هیچ وجه از مسئله کیفیت در ارائه خدمات مهندسی غافل شویم.

وی خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی به دنبال تحقق کیفیت و کیفی‌سازی ساختمان‌ها است و مهندسان نباید با این دید به مسئولیت خود نگاه کنند که به ازای دریافت رقم ناچیزی، صرفا امضا کنند و در مقابل مسئولیت دیگری را عهده‌دار نشوند و دوری از چنین فضایی باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

  منبع : وبگاه صما
  15:09   چهارشنبه 14 مهر 1395  
 نظرات    
 
reza rezaee 08:50 یکشنبه 18 مهر 1395
0
 reza rezaee
به نظرم این نگاه حداقل در بخش طراحی سازه به
چند دلیل درست نیست. اول اینکه خدمات مهندسی سازه به گونه ایست که اصولا پس از یک
زمین لرزه قوی که میتواند منجر به خرابی یا آسیب به سازه های ضعیف یا بد طراحی شده
شود میتوان در مورد کیفیت این خدمات قضاوت کرد . و چنین حالتی در طول عمر مفید یک
سازه ممکن است هرگز اتفاق نیفتد. پس چگونه میتوان تفاوت یه طراح مجرب و کارکشته را
از یک مهندس تازه کار یا کم تجربه تشخیص داد؟ دوم اینکه اصولا سازه هر چه فنی تر و
مطابق با استانداردهای روز طراحی شود گرانتر و به اصطلاح سنگین تر در می آید در حالی
که کارفرما دنبال مهندسی است که کار را سبکتر و ارزانتر ارائه دهد. حداقل بنا بر
این دو دلیل آزادسازی تعرفه مطمئنا منجر به افت شدید قیمت خدمات طراحی سازه به
دلیل رقابت مهندسان برای گرفتن کار و پایین آمدن کیفیت طراحی به دلیل نگاه
سودجویانه اکثر سازندگان ساختمان خواهد شد.