اخبار   
 

 «مهندسانِ نظام مهندسی نباید کارمند سازندگان باشند»

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تأکید بر این که یارانه‌های انرژی کشور را بی‌چاره کرده است، گفت: ما در بخش انرژی چاره‌ای نداریم به جز این که مصرف انرژی را هدفمند کنیم و باید چاره‌ای بنیادین برای این موضوع اندیشیده شود. اما این هدفمندیِ ناهدفمندی که در خصوص یارانه‌ها، به‌ویژه در بخش انرژی اتفاق افتاد، به‌جای تحقق هدفمندی، تقاضا را در بازار تحریک کرد ...

«مهندسانِ نظام مهندسی نباید کارمند سازندگان باشند»
■ ثروت‌های نامشروعی از محل یارانه‌های انرژی به جیب رانت‌خواران می‌رود


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تأکید بر این که یارانه‌های انرژی کشور را بی‌چاره کرده است، گفت: ما در بخش انرژی چاره‌ای نداریم به جز این که مصرف انرژی را هدفمند کنیم و باید چاره‌ای بنیادین برای این موضوع اندیشیده شود. اما این هدفمندیِ ناهدفمندی که در خصوص یارانه‌ها، به‌ویژه در بخش انرژی اتفاق افتاد، به‌جای تحقق هدفمندی، تقاضا را در بازار تحریک کرد.

علی وکیلی در سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی با بیان این مطلب افزود: این تحریک تقاضا موجب تحریک و افزایش مصرف انرژی شد، به جای اینکه بخش تولید تحریک شود.

وی افزود: در پی آن قیمت تمام شده تولید کالاها در بخش تولید افزایش یافت و متعاقبا صنعت کشور به دلیل افزایش قیمت‌ها، نبود تسهیلات، تحریم‌ها و نبود تکنولوژی‌های مناسب به سمت تعطیلی رفت. از سوی دیگر قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهای بی‌کیفیتی که به لحاظ مصرف انرژی در حد بسیار پایینی هستند بسیار افزایش یافت.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

شکست در دست‌یابی به توسعه‌ی پایدار و همه‌جانبه

وکیلی در ادامه با بیان اینکه اجرای درست هدفمندسازی یارانه‌های انرژی باعث می‌شود که آثار خود را در تمام عرصه‌ها و شئون در کشور بر جای بگذارد، گفت: عدم اجرای این موضوع باعث شده که نتوانیم اقتصاد خود را به سمت توسعه پایدار، همه‌جانبه و همگن ببریم.

وکیلی با ابراز تاسف از اینکه وضعیت یارانه‌های انرژی در کشور باعث شده تا اقتصاد به این روز بیفتد اظهار کرد: رانت‌خواری مفصل در یارانه‌های انرژی اتفاق می‌افتد و ثروت‌های نامشروعی از محل این یارانه‌ها به جیب کسانی می‌رود که نباید برود. دهک‌های پایین از یارانه‌های انرژی بهره‌ای نمی‌برند و بیشترین بهره را رانت‌خواران می‌برند و این در حالی است که بهره‌وری بسیار پایین آمده است.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه انگیزه‌ای برای مردم باقی نمانده تا ساختمان‌های خود را به‌گونه‌ای بسازند که مصرف انرژی در آنها به حداقل برسد، عنوان کرد: به همین دلیل هیچ خودروسازی تلاش نمی‌کند تا خودروهای کم‌مصرف به بازار عرضه کند و مردم هم حاضر نیستند خودروسازان را تحریم کنند تا خودروهایی با مصرف پایین انرژی تولید کنند. چون قیمت تمام شده کالاهای ما در پوشش یارانه‌های انرژی مشخص نیست.

وی ادامه داد: به این ترتیب با وجود اینکه یارانه زیادی برای انرژی پرداخت می‌شود و سالانه دهها میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهیم اما رقابتی وجود ندارد و بهره‌وری در همه سطوح پایین است.

سالانه ۱۰میلیارد دلار یارانه‌ی انرژی را آتش می‌زنیم

این مسئول با اشاره به نقش اثرگذار بخش حمل‌ونقل در ایجاد آلودگی تصریح کرد: با این همه بیشترین آلودگی از مصرف انرژی در ساختمان‌ها ایجاد می‌شود و سالانه ۱۰ میلیارد دلار یارانه به بخش مصرف انرژی در ساختمان پرداخت می‌کنیم که با هیچ عقل سلیمی جور درنمی‌آید که منابع خود را اینگونه از بین ببریم و آتش بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این حوزه باید استانداردها را بنویسیم و سازوکار نظام مهندسی باید عوض شود افزود: در وضعیت کنونی مهندسان ناظر دستمزد خود را از سازنده‌ها می‌گیرند و به عبارتی کارمند سازنده‌ها هستند بر نظارت آنها اثر می‌گذارد و باید سازوکار این موضوع تغییر یابد و اقدام درست و دقیقی بر این حوزه بیفتد که مهندسان ما طرف قرارداد سازنده‌ها نباشند و با نظارت دقیق و کامل استانداردهای لازم را اجرایی کنند.

وکیلی با اشاره به اقدامات بسیار خوبی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام و استانداردهایی در این رابطه نوشته شده است، گفت: اگرچه سازمان استاندارد هم کارهایی در این حوزه انجام می‌دهد اما کافی نیست و باید حتما تکلیف یارانه‌های انرژی را یک بار برای همیشه مشخص کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه در هیچ جای دنیا گازوئیل با نرخ ۳۰۰ تومان و گاز طبیعی هم به این ارزانی عرضه نمی‌شود، ادامه داد: اینها مباحثی است که امیدواریم به آنها توجه شود و از آنجایی که همه اقتصاد کشور را تحت تاثیر خود قرار داده یک بحث جدی است و اگر بخواهیم اقتصاد خود سروسامان بدهیم باید استانداردها را اجباری کنیم.

اجرای آیین‌نامه‌ها و قوانین به خواهش نیاز ندارد

وکیلی با تاکید بر اینکه اجرای آیین‌نامه ها و قوانین در بخش مسکن نباید با خواهش و تقاضا از نهادهایی مثل شهرداری همراه باشد، گفت: این استانداردها باید لازم‌الاجرا شود و قانون محکمی می‌خواهد که امیدواریم مجلس شورای اسلامی به آن توجه کند و لایحه‌ای برای لازم‌الاجرا کردن آن مشخص شود.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده درباره طرح جامع انرژی، اظهار داشت: مطابق با این طرح ما چشم‌انداز انرژی ایران را در مقطع ۴۰ ساله پیش‌بینی کرده‌ایم و در این برنامه آنچه که برا ی ما بسیار مسجل بوده، این است که اگر در شرایط موجود مصرف انرژی در کشور به همین ترتیب جلو برود، ما تا چند سال دیگر به واردکننده انرژی تبدیل می‌شویم.

وکیلی بروز این اتفاق را در شرایطی که ایران به لحاظ داشتن منابع گاز و نفت رتبه اول دنیا را دارد، اتفاق بسیار تلخ و ناگواری دانست و افزود: این موضوع به نحوه عملکرد و نگ اه ما به قضیه انرژی برمی‌گردد و اینکه ما سازوکاری برای کنترل مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن در کشور نداریم.

وی ادامه داد: آنچه باعث این رویه شده فرهنگی است که در بین مردم ایجاد شده و این خود مردم هستند که سازنده‌ها، تجهیزات‌سازان، ساختمان‌سازان و خودروسازان را کنترل می‌کنند تا به سمتی بروند که محصولاتی را تولید کنند که مصرف بهینه انرژی در آنها رعایت شود.

  منبع : وبگاه صما
  20:00   سه شنبه 21 آذر 1396  
 نظرات    
 
خسرو خضرائئ 11:59 چهارشنبه 22 آذر 1396
0
 خسرو خضرائئ
نظر ایشان کاملا منطقی در صورتی که یارانه ها را بگذریم روی تجهیزا 
 کم مصرف و انرژی های خورشیدی من مصرف کننده بتونم ابگرمکن خورشیدی را منسبت  از آبگرمکن گازی خریداری کنم ویا تجهزات خورشیدی دیگر اشتباه نشده قیمت آبگرمکن گازی را گرانتر کنند بلکه تجهیزات خورشیدی قیمت مناسبتر بشه