اخبار   
 

 نظام مهندسی در اداره‌ی امور به مهندسان اعتماد کند

امروزه جمعیت بسیار زیادی از مهندسان از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل و با گذشت سه سال، عضوِ سازمان‌های نظام مهندسی می‌شوند؛ که این مهندسان عملاً نه در دانشگاه‌ها به‌صورت فنی و اصولی آموزش‌های لازم را می‌بینند و نه خود به شکل عملی اقدام خاصی را انجام داده‌اند تا بتوانند حرفی برای گفتن در حوزه‌ی صنعت ساختمان داشته باشند. از همین رو، شماری از رؤسای نظام مهندسی‌های ‌استان‌ها در گفت‌‌وگویی رسانه‌ای، راهکارهای ارتقای سطح تخصص و به‌روزرسانی دانش مهندسان را تشریح کرده‌اند ...

نظام مهندسی در اداره‌ی امور به مهندسان اعتماد کند
■ سخت‌گیری در تمدید پروانه‌ی اشتغال، به ارتقای پایه‌ی صوری رسید


امروزه جمعیت بسیار زیادی از مهندسان از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل و با گذشت سه سال، عضوِ سازمان‌های نظام مهندسی می‌شوند. این در حالی است که این مهندسان عملاً نه در دانشگاه‌ها به‌صورت فنی و اصولی آموزش‌های لازم را می‌بینند و نه خود به شکل عملی اقدام خاصی را انجام داده‌اند که بر مبنای آن بتوانند حرفی برای گفتن در حوزه‌ی صنعت ساختمان داشته باشند. بر همین اساس، شماری از رؤسای سازمان‌های نظام مهندسی ‌استان‌ها در گفت‌‌وگویی رسانه‌ای، راهکارهای ارتقای سطح تخصص و به‌روزرسانی دانش مهندسان را تشریح کرده‌اند.

نظام مهندسی به تقویت دانش مهندسان برگردد

در همین راستا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در پاسخ به راهکارهای پیشنهادی برای به روزرسانی سطح دانش مهندسان گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی و آموزش‌های مجازی می‌تواند به رشد دانش مهندسان و آشنایی آنها با علم روز مهندسی و آگاهی از تکنولوژی‌های نوین موجود بسیار کمک کند.

مجید توتون چی در گفت ‌و گو با «صما» با بیان اینکه راهنمایی متقاضیان در زمینه موضوعات مربوط به مهندسی لازم است تا بتوانند بهترین سیستم‌ها را برای انجام امورات خود انتخاب کنند افزود: نکته بسیار مهمتر این است که از سرمایه‌های کشور صیانت کنیم.

وی ادامه داد: به این دلیل که از طریق راهنمایی موثر و مفید، مردم در طراحی و اجرای ساختمان از مصالح بهینه استفاده می کنند و به این ترتیب سرمایه‌های مملکت در حد نیاز ساختمان و نوع کاربری و خصوصیات و مکان ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.


لزوم ارتباط بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با اشاره به اینکه ارتقای دانش و تخصص مهندسان در بحث ارائه خدمات مهندسی از دانشگاه‌ها شروع می‌شود گفت: در این زمینه ارتباط بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. درواقع وقتی مهندسان از دانشگاه خارج می‌شوند لازم است که از حداقل‌های علم روز آگاه باشند.

عبدالرضا قاسمیان در گفت‌وگو با «صما» با بیان این مطلب افزود: از طرفی با توجه به کثرت دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آزاد و... در شهرهای مختلف تعداد فارغ‌التحصیلان رشته های مهندسی بسیار زیاد شده است.

وی با بیان اینکه هرچند درخصوص نحوه قبولی در آزمون‌ها سختگیری حساب شده ای وجود دارد ادامه داد: اما در گذشته در زمان تمدید پروانه اشتغال هم مهندسان ملزم بودند تا دوره‌های زیادی را بگذرانند ولی الان فقط برای ارتقای پایه دوره‌های خاص برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد این دوره‌ها هم خیلی واقعی نیست.

قاسمیان تشریح کرد: یعنی مهندسان در طول یک روز یا یک‌ونیم روز دوره‌هایی را می‌گذرانند که چندان تاثیرگذار نیست. از طرفی روند انتخاب اساتید هم درست نیست و می‌طلبد که اساتید قوی‌تر و به روزتری را برای جهت ارتقای پایه نظام مهندسی انتخاب کنیم تادرنهایت شاهد ارتقای سطح تخصص مهندسان باشیم.

حمایت دولت از مهندسان جوان الزامی است

علاوه بر این رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه برای ارتقای سطح دانش مهندسان باید زیاد کار شود گفت: اخیرا دانشگاه‌ها خروجی زیادی برای تزریق مهندس به سازمان‌های نظام مهندسی داشته‌اند و خروجی دانشگاه‌ها مانند سابق با حساب و کتاب نبوده است و حالا در بخش عمران شاید تعداد بسیار زیادی از مهندسان روی کار آمده‌اند که عملا هیچ کار عملی انجام نداده‌اند.

علی اصغر همتی در گفت‌وگو با «صما» تصریح کرد: جمعیت بسیار زیادی از مهندسانی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل و سه سال بعد عضو سازمان می‌شوند، عملا نه آموزش درست دانشگاهی می‌بینند و نه به شکل عملی کاری انجام داده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه باید در زمینه ساماندهی مهندسان برنامه ریزی شود گقت: از آنجایی که خروجی دانشگاه‌ها قابل جذب در بازار نیست، باید روی آنها سرمایه‌گذاری شود و این سرمایه‌گذاری باید به شکلی باشد که دولت نیز به آنها کمک کند؛ هم به لحاظ حل مشکل بیکاری این مهندسان و هم اینکه مهندسان جایگاهی پیدا کنند که اگر بعدها کار به آنها ارجاع داده شد، متخصص و کاربلد باشند.

وی ادامه داد: اگر دستگاه‌های ذیربط کمک کنند تا مهندسان جذب سازمان‌ها ‌شوند و یا به طرقی آنها را به گروه‌های سازنده ساختمان و گروه-های نظارت قویتر وصل کنند و در صورت امکان درآمدی هرچند مختصر برای آنها پیش‌بینی شود، می تواند در بین مهندسان ایجاد انگیزه بکند.

این مسئول یادآور شد: در سال ۸۹ اعلام شد که مجری کم داریم و به مهندسان پایه سه که تجربه و آگاهی زیادی از ساخت‌وساز نداشتند، مجوز داده شد که شرکت مجری راه‌اندازی کنند. اما این شرکت‌های مجری به جای اینکه به وضعیت ساخت‌وساز کمک کنند، بیشتر مشکل‌ساز شدند.

وی با ارائه این مثال تشریح کرد: به همین دلیل در خصوص چنین مواردی باید تجدیدنظر و روی آموزش جوان‌هایی که وارد بازار کار می-شوند، کار شود. به نحوی که سازمان‌ها نه صرفا به صورت برگزاری کلاس و دوره، بلکه به صورت اساسی در این حوزه وارد شوند و مبالغی هم برای آنها تزریق شود تا مهندس جوانی که وارد سازمان نظام مهندسی می‌شود، امیدوار به کار باشد.

همتی تاکید کرد: باید مهندسان جوان از طرف دستگاه‌ها، مجریان، سازندگان و مالکانی که ساخت‌وساز انجام می‌دهند و یا شرکت‌هایی که پروژه می‌گیرند، حتی به صورت غیررسمی به کار گرفته شوند و این افراد حداقل درآمد اندکی داشته باشند تا کم ‌کم با محیط کار عملی آشنا شوند.

برگزاری دوره های آموزشی اجباری و اختیاری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز گفت: از آن جایی که بحث ارتقا و به روز رسانی دانش مهندسان به خصوص در حیطه فعالیت های مهندسی از اهمیت بسزایی برخوردار است، برگزاری دوره های آموزشی اجباری و اختیاری یکی از اولویت های مهم سازمان به شمار می رود.

علی اکبر رمضانی بحث به روز رسانی دانش مهندسان را یکی از وظایف مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد و گفت: امیدواریم تمامی تلاش های انجام شده در این حیطه بتواند ما را به اهداف کلان سازمان که در راستای منافع مردم است، برساند.

  منبع : وبگاه صما
  00:09   شنبه 30 اردیبهشت 1396  
 نظرات