اخبار   
 

 هزینه‌ی خدمات مهندسی در ایران ۲درصد قیمتِ تمام‌شده‌ی ساختمان است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، هزینه‌ی خدمات مهندسی را در ایران ۲درصد قیمت تمام‌شده‌ی ساختمان دانست و آن را رقمی بسیار پایین دانست؛ این در حالی‌ست که به گفته‌ی مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، ۳۸۰۷ نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمانِ آن استان دارای پروانه‌ی اشتغال به کار و ۴۷۹۰ نفر از این اعضا، دارای کارت عضویت هستند ...

هزینه‌ی خدمات مهندسی در ایران ۲درصد قیمتِ تمام‌شده‌ی ساختمان است
■ ۳۸۰۷ مهندس ساختمان استان گلستان، پروانه‌ی اشتغال به کار دارند


معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، هزینه‌ی خدمات مهندسی را در ایران ۲درصد قیمت تمام‌شده‌ی ساختمان دانست و آن را رقمی بسیار پایین دانست؛ این در حالی‌ست که به گفته‌ی مدیرکل راه و شهرسازی گلستان، ۳۸۰۷ نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمانِ آن استان دارای پروانه‌ی اشتغال به کار و ۴۷۹۰ نفر از این اعضا، دارای کارت عضویت هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، حامد مظاهریان پنجشنبه شب در مراسم روز مهندس در گرگان با تبریک روز مهندس و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی گفت: این رقم در کشورهای اطراف ما و حاشیه خلیج‌فارس حدود ۵ تا ۷ درصد، در اروپا حدود ۱۰ درصد و در نمونه‌هایی در کشورهای آمریکای شمالی ۱۲ درصد قیمت تمام شده ساختمان است.

وی، خدماتی را که در این قیمت‌ها ارائه می‌شوند حرفه‌ای دانست و برای افزایش این بها در ایران هم گفت که باید از مهندسین شروع کرد.

به گفته مظاهریان، اگر خدمات مهندسی واقعی و به نحوی باشد که مصرف کننده احساس نیاز به آن کند، استفاده خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین می‌گوید که گسترش خدمات مهندسی حرفه‌ای نه تنها در مرزهای کشور بلکه در مقیاس منطقه‌ای هم قابل‌رقابت و امکان‌پذیر خواهد بود.

مظاهریان ادامه داد: در حال حاضر از ۲۵۰ شرکت پیمانکاری بزرگ دنیا فقط ۲ شرکت، ایرانی است و حدود ۴۶ شرکت ترکیه‌ای هم وجود دارد که این مسئله را باید تبدیل به یک فرصت بکنیم نه تهدید.


وی علت ماندگاری خواجه نصیرالدین طوسی را، نزدیک ساختن نظر و عمل به یکدیگر می‌داند و می‌گوید: مهندسین امروز ما هم علاوه بر حل مسئله می‌توانند مسئولیت اجتماعی داشته و در برابر وظایف اجتماعی خود نیز، مسئول باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آن چیزی که برای مردم اتفاق می‌افتد بخشی از وظایف ما مهندسان را شکل می‌دهد چرا که مهندسان در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان اجتماع می‌کنند که این سازمان علاوه بر تنسیق مهندسی باید از حقوق مردم هم دفاع کند.

مظاهریان می‌افزاید: با نگاه به کارنامه سازمان‌ها و مهندسین باید دید که چقدر در دفاع از حقوق مردم گام برداشته‌اند و اگر به این وظایف عمل کرده باشیم می‌توانیم بگوییم از نسل مهندسینی هستیم که از نسل خواجه نصیرالدین نشات گرفته و خود را به او منتسب بدانیم.

وی حرفه‌ای گری را مسئله مهمی دانست و گفت: ما باید خدمات حرفه‌ای ارائه دهیم زیرا به نفع همه و بیشتر به نفع مردم است.

مظاهریان اضافه کرد: دولت هم باید از حقوق از افراد ذیصلاح در امر ساختمان‌سازی دفاع کند تا ساختمان‌هایی ارزان‌تر، با کیفیت بالاتر بسازند و این ساختمان‌ها آسایش و رفاه بیشتر را برای مردم به ارمغان آورند و هزینه نگهداری آن‌ها هم کمتر باشد.

رونمایی از کتاب ایمنی و تقدیر از روسای سابق سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گلستان هم بخشی از برنامه‌های این مراسم جشن و سرور بود.

همچنین ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی استان در این مراسم، تعداد اعضای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان را ۸۱۶۸ نفر اعلام کرد.

مبارک قدم بیان کرد: سازمان نظام کاردانی گلستان هم ۲۱۱۶ نفر عضو دارد که ۶۹۱ نفر آن‌ها دارای پروانه اشتغال به کار و ۱۴۵۹ نفر بدون پروانه هستند.

وی ادامه داد: اولین دوره هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان در سال ۷۸ شکل گرفته و در حال حاضر ۱۶ دفتر و نمایندگی در شهرستان‌های استان فعالیت می‌کنند.

مبارک قدم مهندسان را پرچم‌دار تعهد و مسئولیت‌های اجتماعی در جامعه دانست و گفت: مسئولیت‌های حرفه‌ای مهندسین در عمران و آبادانی شهرها نقش مهمی دارد.

شهرام کوسه غراوی نماینده مردم کلاله، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه در مجلس و عضو هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گلستان هم در این مراسم اظهار کرد: برای ارتقای روند نظام‌مهندسی در استان نیاز به همدلی و همرنگی بوده تا روند اعتماد مردم به مهندسین را افزایش دهیم.

وی گفت که در کمیسیون عمران مجلس برای اصلاح قانون نظام‌مهندسی اقداماتی در حال انجام است تا اتفاقات بهتری برای جامعه مهندسی بیافتد.

رضا مروتی معاون استاندار گلستان نیز در این مراسم افزود: تعداد پروانه‌های صادره در بخش مهندسی ساختمان در ۹ ماهه سال گذشته ۹۲۱ پروانه و تعداد پروانه‌های کنونی حدود ۲ هزار پروانه بوده است.

مروتی ادامه داد: تعداد متراژهای پروانه‌های صادره هم در باب مساحت ۱۸ درصد و از باب تعداد زیربناها و واحدهای ساخته شده نیز ۱۳۲ درصد رشد داشته که نیاز به همت بیشتر است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، ارتقای دوره‌های آموزشی، امضای تفاهم‌نامه‌های کاری برای جبران مشکلات خدماتی، آسیب‌شناسی ساخت‌وسازهای غیرمجاز، انتقال نیروهای انسانی مهندسی به ترکمنستان را طی رایزنی با سفیر این کشور، از جمله اقدامات این دوره از هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان بیان کرد.

مروتی همچنین گفت: به‌ زودی مجموعه کارهای طراحی و نظارت واحدهای صنعتی به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان برمی‌گردد تا شرایط کاری بیشتری برای مهندسان فراهم شود و برای اصلاح ساختار سازمانی نظام‌مهندسی ساختمان نیز، نیازمند همت جمعی هستیم.

وی مهندسین را از جنس خلقت و آفرینش توصیف کرد و گفت: نیازمند توجه ویژه به این نکته کلیدی در وجود مهندسان هستیم.

در این مراسم از کتاب ایمنی با موضوع ترویج مقررات ملی و ایمنی و حفاظت اجرای کار، رونمایی و از روسای سابق سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گلستان هم تقدیر شد.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  20:30   یکشنبه 8 اسفند 1395  
 نظرات