اخبار   
 

 ابعاد ابلاغیه‌ی نظام‌ مهندسی تهران درباره‌ی اجرای مجری ذی‌صلاح

مهندسان ناظر مأموریت دارند پی‌گیری‌های لازم را برای توقف پروژه‌هایی که بدون به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح در دست ساخت هستند، انجام دهند و درعین‌حال، نسبت به معرفی این پروژه‌ها و کارفرمایانِ آنان به اداره‌ی کار از بابت به‌کارگیری کارگران فاقد صلاحیت اقدام کنند ...

ابعاد ابلاغیه‌ی نظام‌ مهندسی تهران درباره‌ی اجرای مجری ذی‌صلاح
■ ماموریت جدید مهندسان ناظر + تصویر نامه


مهندسان ناظر مأموریت دارند پی‌گیری‌های لازم را برای توقف پروژه‌هایی که بدون به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح در دست ساخت هستند، انجام دهند و درعین‌حال، نسبت به معرفی این پروژه‌ها و کارفرمایانِ آنان به اداره‌ی کار از بابت به‌کارگیری کارگران فاقد صلاحیت اقدام کنند.

به گزارش «صما» سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران دیروز با صدور ابلاغیه‌ای به مهندسان ناظر مأموریت داد با جلوگیری از شروع به کار و توقف ساخت‌وسازهایی که در آن‌ها از سازنده ذی‌صلاح استفاده نمی‌شود، طرح ممنوعیت بسازوبفروشی را برای اولین بار در پایتخت عملیاتی کنند. ابلاغیه روز گذشته سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران در خصوص حذف سازندگان غیرمتخصص از ساخت‌وسازهای پایتخت ، دارای چند مأموریت عمده به مهندسان ناظر برای قطع خدمات مهندسی به پروژه‌هایی است که در آن‌ها از مجری ذی‌صلاح مستقر در کارگاه ساختمانی استفاده‌نشده است.

صلاحیت حرفه‌ای، بخش مهم حوزه‌ی ساخت‌وساز

در همین زمینه عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران در مورد ابلاغیه دیروز سازمان نظام‌مهندسی استان تهران گفت: عدم صدور برگه شروع عملیات ساختمانی تا زمان حضور و معرفی سازنده صاحب صلاحیت و برخوردار از پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه و شهرسازی اولین تأکید سازمان نظام‌مهندسی به مهندسان ناظر در راستای اجرای حکم اخراج بسازوبفروش‌ها از پروسه ساخت‌وسازهای پایتخت است.

مهدی روانشاد نیا بابیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «صما» افزود: مهندسان ناظر مأموریت دارند پیگیری‌های لازم را برای توقف پروژه‌هایی که بدون به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح در دست‌ساخت قرار دارد انجام دهند و درعین‌حال نسبت به معرفی این پروژه‌ها و کارفرمایان آنان به اداره کار از بابت به‌کارگیری کارگران فاقد صلاحیت اقدام کنند.

وی بابیان اینکه فرایند ساخت مسکن در کشور ما بسیار گران، زمان‌بر، حادثه زا و ناکارآمد است، گفت: متأسفانه این وضعیت به علت عدم به‌کارگیری تخصص‌های مهندسی در ساخت‌وساز کشور نسبت می‌دهند.

روانشاد نیا در این خصوص افزود: طبق قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، مجریان ذی‌صلاح مسئولیت کیفیت در ساخت‌وسازها که زنجیره؛ کنترل طراحی، تأمین ایمنی در کارگاه، انتخاب و استفاده از کاردان‌های فنی و کارگران ماهر، سفارش و بهره‌گیری از مصالح استاندارد را بر عهده‌دارند.

وی تصریح کرد: قانون سازمان نظام‌مهندسی کشور مصوب سال ۷۴ معین کرده وزارت راه و شهرسازی مرجع صدور اشتغال به کار افراد صاحب صلاحیت حرفه‌ای در حوزه ساخت‌وساز است و صلاحیت طراحی، اجرا و نظارت نیز به‌روشنی مشخص‌شده است.

روانشاد نیا گفت: سازمان نظام‌مهندسی به‌عنوان یک‌نهاد صنفی و حرفه‌ای از دو جهت در بروز حوادث ناشی از تخریب ساختمان‌ها دارای مسئولیت است؛ نخست از طریق راهنمایی و راهبری مهندسان و اطلاع‌رسانی مسئولیت‌های چهارگانه به‌تمامی مهندسانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند و پس‌ازآن جنبه حرفه‌ای، به این دلیل که کنترل نقشه زمین‌های بیش از ۲ هزار متر توسط سازمان نظام‌مهندسی صورت می‌گیرد.

روانشاد نیا گفت: مطابق با بند ۱۴-۴-۳ مقررات ملی مبحث دوم بدون حضور و معرفی سازنده ذی‌صلاح برگ شروع عملیات ساختمانی نمی‌شود گفت: باید قرارداد این سازنده در سازمان ثبت‌شده باشد. حضور سازنده ذی‌صلاح در محل کارگاه امر ضروری است و سازمان نظام‌مهندسی بر اساس قوانینی اجرایی که در دسترس دارد می‌تواند پروژه را متوقف کند.


مجری ذی‌صلاح شغل تمام‌وقت است

وی در این خصوص توضیح داد: به‌موجب قانون، مجری ذی‌صلاح نوعی شغل تمام‌وقت و نیازمند حضور مستمر سازنده باصلاحیت در کارگاه ساختمانی و نظارت بر کلیه عملیات ساخت در تمام طول مدت ساخت‌وساز است.

روانشاد نیا در خصوص بند ۴ این ابلاغیه نیز متذکر شد: بر اساس ماده ۴ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، هرگونه فعالیت در حوزه ساخت مسکن مستلزم برخورداری از صلاحیت حرفه‌ای است که این صلاحیت در مورد مهندسان از طریق پروانه اشتغال به کار مهندسی و در مورد کاردان‌های فنی و معماران تجربی از طریق پروانه اشتغال به کار کاردانی یا تجربی و در مورد کارگران ماهر از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‌شود.

وی بابیان اینکه مجری ذی‌صلاح و شناسنامه فنی و مهندسی مشکل کنونی ساخت‌وساز کشور است گفت: مجری ذی‌صلاح باید با صدور شناسنامه فنی که برای او صادرشده کلیه مسئولیت‌های فنی ساختمان را بر عهده بگیرد و باید با بیمه تضمین فنی پاسخگوی خسارات وارده باشد و ناظر نیز وظیفه دارد که مشخص کند آیا مجری موارد ایمنی را رعایت کرده است یا خیر.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: ناظر مطابق قوانین کشور باید گزارش خود را به‌صورت مرحله‌ای ارائه دهد و مطابق قوانین کشور ناظر مقیم نیست و نمی‌توان از ناظری که مقیم نیست و قرار است مرحله‌ای به یک ساختمان سر بزند کلیه مسئولیت‌های مربوط به ساختمان را خواستار شد.

مهندس ناظر ابزار اجرایی در دست ندارد

روانشاد نیا بیان کرد: مهندس ناظر به‌استثناء گزارش هیچ ابزار دیگری در اختیار ندارد بنابراین باید مطالبه ملی شکل بگیرد تا ساختمان‌ها در شهرها توسط حرفه مندان و متخصصان فن‌ساخته شود که لزوماً به معنای مهندس نیست و کاردان‌های تجربی و معماران باتجربه نیز می‌توانند از این تخصص برخوردار باشند.

وی ادامه داد: به دلیل ضعف قانون در بسیاری موارد قاضی‌ها نیز به دنبال آن هستند تا مشخص کنند میزان تقصیر و تفریط افراد در حوادث به چه میزان است.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی استان تهران بابیان اینکه همیشه زنجیر از ضعیف‌ترین حلقه گسسته می‌شود گفت: در حال حاضر صنعت ساخت‌وساز کشور ازلحاظ مجری ذی‌صلاح بسیار آسیب‌پذیر است. حضور پررنگ و تخصصی مجری ذی‌صلاح در کنار شناسانامه فنی می‌تواند تمام مشکلات ساخت‌وساز را حل کند.

روانشادنیا درنهایت گفت: این نوع ابلاغیه‌ها به‌صورت مستمر وارد چرخه ساخت‌وساز می‌شود اما متأسفانه همچنان قوانین و تبصره‌ها در خصوص ساخت‌وساز جدی گرفته نمی‌شود.

  منبع : وبگاه صما
  20:30   چهارشنبه 20 بهمن 1395  
 نظرات