اخبار   
 

 پایان رکود، پیش روی بازار ساخت‌وساز

بیش از ۵ سال است که ساخت‌وساز در رکودی سنگین به سر می‌برد، اما از پایان سال ۹۵ نشانه‌هایی آماری دیده می‌شود که می‌توان از آن‌ها نتیجه گرفت که بخش ساخت‌وساز، یعنی عرضه‌ی بازار مسکن به ایستگاه پایانی رکود رسیده، و همین موضوع می‌تواند نویدبخش خروج بخش مسکن از رکود بلندمدت باشد ...

پایان رکود، پیش روی بازار ساخت‌وساز
■ توقف رشد منفی پروانه‌های ساختمانی
■ بازار مسکن به ایستگاه پایانی رکود رسید


بیش از ۵ سال است که ساخت‌وساز در رکودی سنگین به سر می‌برد، اما از پایان سال ۹۵ نشانه‌هایی آماری دیده می‌شود که می‌توان از آن‌ها نتیجه گرفت که بخش ساخت‌وساز، یعنی عرضه‌ی بازار مسکن به ایستگاه پایانی رکود رسیده، و همین موضوع می‌تواند نویدبخش خروج بخش مسکن از رکود بلندمدت باشد.

به گزارش «صما»، بازار ساخت‌وساز مسکونی و سرمایه‌گذاری ساختمانی بخش خصوصی با استناد به چندین علامت از مراجع رسمی و بازارهای بالادستی از اواخر سال گذشته در نقطه پایانی رکود قرارگرفته و از ابتدای امسال به‌طور نسبی شرایط مناسب برای ورود به فاز رونق را پیداکرده است.

افزایش جنب‌وجوش در بازار ساخت‌وساز

در همین زمینه یک کارشناس بازار ساخت‌وساز بابیان اینکه به نظر می‌رسد رشد محسوس ساخت‌وساز مربوط به خریدوفروش زمین در املاک کلنگی و مصالح ساختمانی باشد گفت: در حال حاضر دو بخش ذکرشده بارونق مطلوبی نسبت به سال ۹۴ مواجه است.

حمیدرضا قاضی زاهدی بابیان این مطلب به «صما» گفت: بر اساس اعداد و ارقام سهم فروش املاک کلنگی از معاملات ماهانه مسکن در تهران از ۵ درصد در اوایل سال ۹۵ به حدود ۱۰ درصد در اسفندماه رسید و دو برابر شد.

وی در خصوص افزایش خرید معاملات زمین و املاک کلنگی نیز گفت: بررسی سهم و حجم معاملات املاک کلنگی در معاملات اسفند ۹۵ و فروردین ۹۶ است. حجم معامله املاک کلنگی با سن بنای ۲۰ سال به بالا، حدود ۲۰ درصد از کل معاملات نیمه نخست فروردین سال جدید بوده که مشخصات آن‌ها حاکی است خریداران قصد ساخت‌وساز در زمین را داشته و آن‌ها را به‌عنوان زمین تملک کرده‌اند.

قاضی در این خصوص ادامه داد: هرچند شمار معاملات ثبت‌شده املاک کلنگی در بازار نیمه تعطیل نوروزی بسیار اندک بود اما در همین تعداد اندک نیز سهم یک‌پنجمی کلنگی‌ها از کل معاملات قابل‌توجه ارزیابی می‌شود و این موضوع در کنار رشد معاملات کلنگی‌ها در زمستان ۹۵ نشانه دیگر افزایش میل سازندگان به حضور در بازار مسکن به شمار می‌رود؛ چراکه این سهم طی نوروز در مقایسه با کل معاملات اسفندماه دو برابر شده است.

این کارشناس ساخت‌وساز گفت: درحالی‌که در طول زمستان سال گذشته، حجم کل معاملات خرید واحد مسکونی نسبت به فصل مشابه سال ۹۴ معادل سه درصد افت کرده بود، اما فروش واحدهای مسکونی بالای ۲۰ سال که کلنگی محسوب می‌شوند، در همین دوره ۱۲ درصد افزایش یافت.

وی گفت: این سهم قابل‌توجه در ماه اخیر نیز مشهود بوده است به‌نحوی‌که در اسفند ۹۵ مجموعاً حدود ۱۰ درصد از معاملات ثبت‌شده مربوط به ابنیه با عمر بیش از ۲۰ سال بوده که احتمالاً بخش قابل‌توجهی از آن‌ها به‌قصد تخریب و نوسازی خریداری‌شده‌اند. سهم بالای املاک کلنگی از معاملات نسبت به‌کل ماه‌های سپری‌شده از سال ۹۵ بیشتر بوده و حتی در ماه مشابه سال قبل (اسفند ۹۴) نیز سابقه نداشته است.

قاضی زاهدی درنهایت گفت: سازنده‌ها برای اینکه پروژه‌های جدید در سال ۹۶ را با حجم بیشتری از سرمایه‌گذاری نسبت به سال ۹۵ آغاز کردند از اواخر سال ۹۵ جنب‌وجوش در بازار املاک کلنگی را آغاز و درنتیجه هم سهم و هم‌حجم معاملات املاک کلنگی در پایان سال ۹۵ با افزایش روبه‌رو شد تا نخستین نشانه رونق آتی در ساخت‌وساز مشهود شود.


رونق در انتظار بازار مصالح ساختمانی

در همین رابطه یک کارشناس بازار مصالح ساختمانی بابیان اینکه مصالح ساختمانی در طول سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ از رشد قابل‌قبول‌تری برخوردار بود گفت: رشد خریدوفروش دو کالای پایه ساختمانی یعنی سیمان و محصولات فولادی سال ۹۵ حدود یک درصد در هرماه رشد داشته البته در همین بازده زمانی دو محصول پایه نازک‌کاری مانند کاشی و سرامیک رشدی در حدود ۵۲ درصد داشته که بیانگر هجوم سازندگان به اتمام پروژه‌ها نیمه‌تمام است.

محسن تهامی بابیان این مطلب به «صما» گفت: این آمارها به‌شدت بیانگر عزم و جزم سازندگان برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. افزایش مصرف این دو کالا بیانگر تحرک مطلوب در بازار ساخت‌وساز است.

وی بابیان اینکه اتمام پروژه‌ها نیمه‌تمام می‌تواند نوید عرضه آپارتمان‌های جدید به بازار ساخت‌وساز باشد گفت:

کاهش قیمت مصالح ساختمانی در کنار افزایش حجم معاملات املاک کلنگی در اواخر سال ۹۵ نسبت به ۹۴ باعث ایجاد تحرک در روزهای ابتدای سال ۹۶ شده است.

با این‌ وجود مشاوران املاک اعتقاد دارند اگر چه خریداران املاک کلنگی گام اول را به نفع رونق ساخت‌وساز برداشته‌اند و با جدیت بیشتری وارد بازار شده‌اند، اما تا همراهی کامل و مؤثر فروشندگان و خریداران زمین یک مرحله باقی‌مانده است. این مرحله ناظر بر تقویت حضور فروشندگان در بازار است که طی یکی دو ماه اخیر بعضاً فایل‌های زمین را از دفاتر بنگاه‌های معاملات ملکی موقتاً خارج کرده و احتمالاً تا اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری دست نگه می‌دارند.

رشد منفی پروانه‌های ساختمانی متوقف‌شده است

همچنین یک کارآفرین و فعال صنعت ساختمان بابیان اینکه در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، رشد منفی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادرشده از سوی شهرداری‌های مناطق شهری در کل کشور بعد از ماه‌های پیاپی، در آذر ۹۵ متوقف‌شده است گفت: میزان رشد پروانه‌های ساختمانی صادرشده در ۹ ماه نخست سال ۹۵ معادل ۷/ ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ افزایش یافت. این در حالی است که آمار ۹ ماهه سال ۹۴ بیانگر کاهش ۱۲ درصدی تعداد پروانه‌های صادرشده نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ بود که به‌منزله انصراف بسیاری از سازندگان از حضور فعال در بازار مسکن تلقی می‌شد.

ابوالحسن رامین فر بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: آمارهای تازه از وضعیت میزان ساخت‌وساز نشان می‌دهد سازندگان در تصمیم خود تجدیدنظر کرده‌اند و به همین خاطر آمار صدور پروانه طبق آخرین اطلاعات که به آذر ۹۵ تعلق دارد، شیب صعودی پیداکرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز حاکی است نرخ رشد تیراژ ساخت‌وساز در کشور طی سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد افت کرده بود و در سال ۹۴ نیز این افت عمیق‌تر شده و به منفی ۵۲ درصد رسید؛ اما میزان رشد منفی صدور پروانه ساختمانی در بهار سال ۹۵ قدری کاهش یافت و به منفی ۱۲ درصد رسید و طبق تازه‌ترین آمار نیز در هشت ماه نخست سال ۹۵ میزان افت تیراژ ساخت‌وساز نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ به ۹ درصد رسیده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنعتی تولیدکنندگان صنعت ساختمان گفت: اگرچه بر اساس این آمار رشد منفی صدور پروانه همچنان ادامه دارد اما شیب آن با بهبود قابل‌توجهی نسبت به سال‌های رکود ساخت‌وساز روبه‌رو شده است.

این کارآفرین درنهایت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در تهران نیز وضعیت مشابه حاکم است به‌نحوی‌که میزان رشد منفی شمار ساخت‌وساز از منفی ۵۸ درصد در سال ۹۳ به منفی ۳۴ درصد در سال ۹۴ رسید و این شیب منفی با بهبود قابل‌توجه به منفی ۹ درصد طی ۹ ماه نخست سال ۹۵ کاهش یافت.

  منبع : وبگاه صما
  17:49   دوشنبه 28 فروردین 1396  
 نظرات