اخبار   
 

 انتقال فن‌آوری میراکننده‌های زمین‌لرزه به کشور، از سوی پژوهشگر ایرانیِ دانشگاه مالزی

استاد و پژوهشگر ایرانیِ دانشگاه مالزی پس از تحقیقات ۱۰ساله، به دانش فنی ساخت «میراکننده‌ی زمین‌لرزه» به منظور کاهش اثرات زمین‌لرزه بر سازه‌ها دست یافته است و به گفته‌ی وی قرار است این فن‌آوری در قالب شرکت‌ی دانش‌بنیان به کشور منتقل شود ...

انتقال فن‌آوری میراکننده‌های زمین‌لرزه به کشور، از سوی پژوهشگر ایرانیِ دانشگاه مالزی

استاد و پژوهشگر ایرانیِ دانشگاه مالزی پس از تحقیقات ۱۰ساله، به دانش فنی ساخت «میراکننده‌ی زمین‌لرزه» به منظور کاهش اثرات زمین‌لرزه بر سازه‌ها دست یافته است و به گفته‌ی وی قرار است این فن‌آوری در قالب شرکت‌ی دانش‌بنیان به کشور منتقل شود.

دکتر فرزاد حجازی، عضو انجمن بتن ایران و استاد و پژوهشگر دانشگاه UPM مالزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال تحقیق و پژوهش موفق به طراحی و اختراع چهار سامانه مستهلک کننده انرژی شدیم، گفت: تجهیزات مستهلک کننده انرژی به عنوان یک میراگر غیرفعال شناخته می‌شوند و راهکار جدیدی برای مقاومت در برابر بارهای اعمالی به اعضای سازه‌ای هستند. از این تجهیزات می‌توان هنگام اعمال بارهایی چون "باد" و "زلزله" اثرات آنها را بر روی سازه‌ها کاهش داد، چرا که موجب می‌شود تا نیاز استهلاک انرژی در اعضای سازه‌ای اصلی کاهش یابد و در نتیجه خسارت سازه‌ای احتمالی کاهش یابد.

حجازی گفت: این چهار سامانه می‌توانند در ساختمان‌ها استفاده شوند تا آثار تخریبی نیروی زلزله با هر ریشتری را بر روی سازه‌ها کاهش دهند. وی افزود: در ساخت و طراحی این دستگاه‌ها از لاستیک‌های تولید کشور مالزی استفاده شد؛ چراکه این پلاستیک‌ها ظرفیت خوبی برای کاهش اثر لرزه بر روی سازه‌های مختلف دارند.

مجری طرح قابل حمل بودن را از مزایای این دستگاه نام برد و یادآور شد: این سامانه در هر سازه‌ای قابل نصب است، ضمن آنکه هزینه ساخت این دستگاه‌ها در مقایسه با نمونه‌های آمریکایی و ژاپنی ۷۰ درصد کمتر و کارایی این دستگاه در جذب، کاهش و مهار ۳۰ تا ۷۰ درصدی قدرت تخریبی زلزله بیشتر است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

حجازی از تولید انبوه این تجهیزات پیشرفته خبر داد و افزود: بنگلادش ۳۰ دستگاه را برای ایمن‌سازی پل‌های شهری سفارش داده است. وی گفت: با توجه به زلزله‌خیز بودن کشور، مهمترین هدف مطالعات ۱۰ ساله ما طراحی و ساخت این فناوری به روشی مقرون به صرفه بود تا همه مردم به راحتی بتوانند با هزینه ارزان از آن برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها استفاده کنند.

مجری طرح همچنین از انتقال این تکنولوژی با جذب سرمایه‌گذاران خارجی در قالب تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان به ایران تا ۲ ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، طی مراسمی قرارداد فروش حق امتیاز تجاری‌سازی این اختراع به پروفسور "عینی ادریس" رئیس دانشگاه UPM مالزی منعقد شد و قرار است دکتر فرزاد حجازی با همکاری این دانشگاه حق امتیاز تجاری‌سازی سامانه‌های چهارگانه میراکننده زلزله را به یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی داخلی واگذار کند.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:17   دوشنبه 30 مهر 1397  
 نظرات