اخبار   
 

 مجری تونل توحید : این تونل را برای زیر آب نساختیم

احمد دنیامالی که در بازه‌ی سالهای ۸۴ تا ۸۸ سکان‌دار معاونت فنی و عمرانِ شهرداری تهران بود و تا پیش از افتتاح تونل توحید نیز مجری این پروژه‌ی شهری بود، در واکنش به سخنانی که این روزها درباره‌ی عایق‌بندی تونل توحید گفته می‌شود، گفت: این تونل بر اساس ضوابط مهندسی ساخته شده و عایق‌بندی و تزریقات آن نیز برای جلوگیری از نفوذ آب‌های سطحی و بارش باران صورت گرفته است، نه آب‌های زیرسطحی ...

مجری تونل توحید : این تونل را برای زیر آب نساختیم

احمد دنیامالی که در بازه‌ی سالهای ۸۴ تا ۸۸ سکان‌دار معاونت فنی و عمرانِ شهرداری تهران بود و تا پیش از افتتاح تونل توحید نیز مجری این پروژه‌ی شهری بود، در واکنش به سخنانی که این روزها درباره‌ی عایق‌بندی تونل توحید گفته می‌شود، گفت: این تونل بر اساس ضوابط مهندسی ساخته شده و عایق‌بندی و تزریقات آن نیز برای جلوگیری از نفوذ آب‌های سطحی و بارش باران صورت گرفته است، نه آب‌های زیرسطحی.

وی افزود: تونل توحید در حد فاصل بافت قدیمی شهر و زیر مسیر شبکه آبرسانی و تاسیسات زیر سطحی ساخته شده است که زمان ساخت آنها نیز به سالهای قبل از انقلاب باز می گردد.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل است که وقتی بخشی از این تاسیسات دچار ترکیدگی و یا شکست می شوند و آب پر فشار به زمین یورش می برد در هر سازه ای که سر راهش باشد آسیب وارد میکند. در تونل توحید و بحث ریزش آبی که هفته های قبل شاهد نشتش در تونل بودیم نیز همین موضوع بوده است.

دنیامالی با اشاره به بروز شکستگی و مشکلاتی در شبکه های فرسوده آبرسانی زیر سطحی اظهار داشت: نشت آب های زیر سطحی در تونل ربطی به عایق بندی آن ندارد چراکه این تونل بر اساس ضوابط مهندسی ساخته شده و عایق بندی و تزریقات آن نیز برای جلوگیری از نفوذ آبهای سطحی و بارش باران صورت گرفته است نه آبهای زیر سطحی.



رییس کمیسیون عمران شورا در ادامه خاطر نشان کرد: عایق بندی کامل تونل و به اصطلاح ضد آب کردن آن "water stop” هزینه بر است و تنها در مواقعی که تونل زیر دریا و یا مسیر های آبی ساخته می شود توجیه اقتصادی دارد. این در حالی است که تونل توحید در مسیر خشک ساخته شده است و تدابیر ضد آب بودن آن در حد جلوگیری از نفوذ آب باران و آبهای سطحی است.

وی در پاسخ به اینکه تا چه حد عجله در ساخت و اتمام پروژه در روند ساخت ضربه زده است نیز اظهار داشت: با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و تجهیزات مهندسی تاخیر در ساخت پروژه های عمرانی دیگر نه توجیه اقتصادی دارد و نه به لحاظ مدیریتی . ساخت تونل توحید بعد از تکمیل و اتمام تونل رسالت که با تاخیر ۱۳ ساله مواجه بود دومین تجربه مدیریت شهری تهران بود بنابراین عجله ای در کار نبود تنها باید با توجه به شرایط ترافیکی مسیر و تاسیساتی که در مسیر تونل وجود داشت این پروژه باید در زمانبندی در نظر گرفته شده به اتمام میرسید که این طور هم شد.

احمد دنیامالی در ادامه با اشاره به اینکه حتی عنوان می شود که آب قناتهای هم مسیر با تونل در آن نفوذ دارد اظهار داشت: تونل توحید یک تونل شمالی – جنوبی است و قناتهای تهران هم که از دامنه البرز به سمت جنوب سرازیر می شود در گذر های با تونل هم مسیر هستند اما این را بدانید که برای قناتهای که با تونل هم مسیر بودند در هنگام اجرای پروژه مسیر جایگزین در نظر گرفته شده است. و این در حالی است که در تابستان قنات آبی ندارد که بخواهد با فشار موجب آسیب احتمالی به بدنه تونل شود.

رییس کمیسیون عمران شورا در پایان یادآور شد: با توجه به ساخت و سازهایی که در لایه های زیر زمین و حتی پایین تر از لایه های زیر سطحی اتفاق می افتد باید مراقبت و نگهداری از تاسیسات زیر سطحی و شبکه های انتقال انرژی و خدمات شهری مورد توجه قرار گیرد.

  منبع : وبگاه بلدیه
  15:06   یکشنبه 17 مرداد 1395  
 نظرات