اخبار   
 

 آسیب‌هایی که چرخه‌ی ساخت‌وساز از نبود مجری ذی‌صلاح می‌بیند

حوزه‌ی ایمنی کار از مواردی است که نهادینه کردنِ آن مستلزم افزایش سطح آگاهی‌های همگانی است. برابر آمارها، سالیانه ۱۵۰۰ کارگر ساختمانی در کارگاه‌های ساختمانی جان خود را از دست می‌دهند. در این میان، به گفته‌ی بسیاری از فعالان و متخصصانِ حوزه‌ی صنعت ساختمان، ناآگاهیِ کارفرمایان و سرمایه‌داران، از عواملی است که باعث می‌شود آن‌ها نسبت به موضوع رعایت استانداردهای ایمنی سهل‌انگارانه برخورد کنند و البته این سهل‌انگاری با دردسرهای بسیاری برای آن‌ها همراه است ...

آسیب‌هایی که چرخه‌ی ساخت‌وساز از نبود مجری ذی‌صلاح می‌بیند
■ نگاهی به آثار اقدامات ترویجی در زمینه‌ی بهداشت، ایمنی و کار


حوزه‌ی ایمنی کار از مواردی است که نهادینه کردنِ آن مستلزم افزایش سطح آگاهی‌های همگانی است. برابر آمارها، سالیانه ۱۵۰۰ کارگر ساختمانی در کارگاه‌های ساختمانی جان خود را از دست می‌دهند. در این میان، به گفته‌ی بسیاری از فعالان و متخصصانِ حوزه‌ی صنعت ساختمان، ناآگاهیِ کارفرمایان و سرمایه‌داران، از عواملی است که باعث می‌شود آن‌ها نسبت به موضوع رعایت استانداردهای ایمنی سهل‌انگارانه برخورد کنند و البته این سهل‌انگاری با دردسرهای بسیاری برای آن‌ها همراه است.

فوت هر کارگر ساختمانی علاوه بر اینکه دردسرهای حقوقی بسیاری را برای کارفرمایان به دنبال دارد درعین‌حال با پرداخت هزینه‌های بسیاری برای آن‌ها همراه است که همه این‌ها باعث می‌شود که کارفرمایان دچار مشکلات متعددی شوند.

در همین حال بی‌اطلاعی کارگران ساختمانی از مخاطراتی که در کمین آن‌هاست باعث می‌شود که این قشر نسبت به خطرات بالقوه‌ای که آن‌ها را تهدید می‌کند بی‌اطلاع باشند و همین امر سطح ریسک‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

درباره دلایل نادیده گرفتن شدن الزامات ایمنی، بسیاری از دست‌اندرکاران این صنعت بر این باورند که نبود مجری ذی‌صلاح در چرخه ساخت‌وساز از یک‌طرف و همچنین بی‌توجهی شهرداری‌ها در برابر گزارش‌های تخلفات از سوی‌دیگر باعث می‌شود که آمار قربانیان حوادث کار ساختمانی افزایش یابد به‌طوری‌که در اثر این سیکل معیوب، آمار بالاترین حوادث کار مربوط به صنعت ساختمان است.

به باور بسیاری از کارشناسان، معیوب بودن نظام ساخت‌وساز و بی‌مسئولیتی نهادهای مرتبط باعث شده است که چشم‌انداز کوتاه‌مدتی برای بهبود فرآیند ساخت‌وساز متصور نباشیم. در همین حال گفته می‌شود که ورود بسیاری از متولیان حوزه ایمنی به این امر بیشتر ازهر چیز جنبه مچ‌گیری دارد و این رویکرد باعث می‌شود که درواقع با انجام یکسری جرائم برای کارفرمایان متخلف، عملاً اجرای موارد ایمنی به‌صورت محدود دنبال شود.

در چنین شرایطی بسیاری بر این باورند که حتماً می‌بایست با اتکا به یکسری راهکاری تشویقی، شرایط را به سمتی سوق دهیم که سازندگان حوزه ساختمان نسبت به عواقب نادیده گرفتن مؤلفه‌های ایمنی آگاه شوند. سال گذشته با برگزاری کنفرانس ملی HSE در مازندران سنگ بنای فرهنگ‌سازی در این زمینه نهاده شد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

در این همایش حامد مظاهریان با تاکید بر اینکه HSE بستری برای قوانین، مقررات و فرایندهایی است که به حفظ جان انسان‌ها، حقوق مردم و محیط‌زیست نگاه ویژه‌ای دارد خاطرنشان ساخت که با تشکیل دبیرخانه دائمی HSE در استان مازندران مسئولیت‌های استان به‌صورت ملی و همه‌جانبه در تمامی استان‌ها به کار خود ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار صما در سال جاری نیز این معاونت برای بار دوم ورود جدی به موضوع HSE کرده است و به دنبال آن است که با برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره HSE اقدامات ترویجی خود در این زمینه را دنبال کند.

به گزارش «صما» بر اساس برنامه‌ای که وزارت راه در نظر گرفته مقررشده است که در این جشنواره مواردی نظیر ارتقای جایگاه سلامت، ایمنی و محیط‌زیست در پروژه‌ها و مجتمع‌های ساختمانی، ترویج مباحث مقررات ملی ساختمان، بررسی نقش بیمه در توسعه HSE و انتقال ریسک پروژه‌های ساختمانی، ارتقای دانش، فرهنگ و توان عملیاتی HSE پیمانکاران به‌عنوان مجریان پروژه‌های ساختمانی، تحلیل مزایای به‌کارگیری مدل ارزیابی نشان تعالی HSE در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی و معرفی توانمندی‌های نوین علمی، فنی و خدماتی HSE ازجمله شاخص‌ترین محورهایی است که در این رویداد به آن پرداخته خواهد شد.

بی‌شک فرهنگ‌سازی درباره ابعاد هریک از این موارد می‌تواند نقش بسیار مؤثری درافزایش فرهنگ ایمنی کار داشته باشد. انتظار می‌رود که مسئولان امر و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این زمینه ورود جدی داشته باشند و با توجه به این موارد زمینه‌ای را فراهم کنند که بهداشت ایمنی در کارگاه‌های کار روزبه‌روز نهادینه‌تر شود.

  منبع :
  10:26   سه شنبه 12 دی 1396  
 نظرات