اخبار   
 

 معاش مهندسان مشاور در بودجه فراموش شده است

رییس گروه شهرسازیِ جامعه‌ی مهندسان مشاور می‌گوید با تخصیص ۲ تا ۳هزار میلیارد تومان می‌توان مطالبات مهندسان مشاور و شهرساز را پرداخت کرد؛ با این همه، دولت در لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۷ معیشت مهندسان مشاور را ندیده است ...

معاش مهندسان مشاور در بودجه فراموش شده است
■ کم‌شدن طرح‌های عمرانی برابر با فاجعه است


رییس گروه شهرسازیِ جامعه‌ی مهندسان مشاور می‌گوید با تخصیص ۲ تا ۳هزار میلیارد تومان می‌توان مطالبات مهندسان مشاور و شهرساز را پرداخت کرد؛ با این همه، دولت در لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۷ معیشت مهندسان مشاور را ندیده است.

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ درحالی اعتبارات عمرانی را ۶۰هزار میلیارد تومان اعلام کرده، که این رقم در قانون بودجه ۹۶ حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است. این کاهش ۱۸ هزار میلیارد تومانی موجب تعطیلی بسیاری از پروژه های عمرانی و مشاغل وابسته به آنها می شود.

مهندسان مشاور شهرساز نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بیش از هزار نفر از آنها که در ۴۰۰ شرکت مهندسی مشاور معمار و شهرساز کار می‌کنند ماه هاست که دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند و چشم امیدشان به افزایش بودجه عمرانی سال آینده و تامین اعتبار برای پرداخت مطالبتشان بود.

در همین باره «بهرام فریور صدری» رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور به ایلنا گفت: طرح های عمرانی برابر با توسعه کشور هستند و کاهش بودجه عمرانی در کشوری که تا این اندازه در در بخشی از لوایح بودجه‌ایش ریخت‌وپاش دیده می‌شود، مصداق فاجعه است. از این رو از دولتی که در پی رونق اشتغال است، انتظار داشتیم که بودجه ۹۷ را حمایتی می‌بست.

وی با بیان اینکه به تجارت و اقتصاد واسطه ای و غیر توسعه ای در بودجه ۹۷ توجه ویژه‌ای شده‌است، گفت: شرکت‌های مهندسی مشاوره در بخش های معماری و شهرسازی بیش از هزار نفر نیرو دارند که با از رونق افتادن بخش عمران کشور یک به یک در حال تعطیلی و بیکار شدن نیروهای خود هستند. این جوان‌ها عمر خود را در این شرکت ها گذاشته و تجربه های فروانی کسب کرده اند و ما از دولت انتظار داریم که معیشت و امنیت شغلی آنها را در نظر بگیرد.

رئیس گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور با بیان اینکه دولت برای تامین بودجه عمرانی کشور دست به انتشار ارواق قرضه و مشارکت زده است، گفت: وقتی دولت نگاه حمایتی خود را برمی‌دارد معلوم نیست که تا چه اندازه از ارواق مشارکت و قرضه برای پیشبرد طرح های عمرانی استقبال شود و در این شرایط مهندسان مشاور معمار و شهرساز نمی توانند به احتمالات دل خوش کنند.

فریور صدری اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال می‌دادیم که دولت سهم بوجه عمرانی را بازهم کاهش دهد، شروع به مذاکره با وزارت راه شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کرده‌ایم تا با تخصیص ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان، مطالبات مهندسان و پیمانکاران را در این بخش پرداخت کنیم اما مذاکرات تا به حال نتیجه ای نداشته است.

وی با بیان اینکه مدیریت ملی در تدوین بودجه و تخصیص مناسب و عادلانه آن ناتوان است، گفت: علی رغم اینکه بورکراسی حاکم بر دستگاه های دولتی روز به روز وسیع تر می‌شود اما این بروکراسی با توانمندی گره نخورده و در نتیجه خروجی کارآمدی برای گروه های مزد و حقوق بگیر از جمله مهندسان مشاور ندارد. حتی وقتی واقعیت‌های معیشتی و امنیت شغلی در خطر افتاده‌ی گروه‌های ذی نفع را برای آنها بازگو می کنیم می‌بینیم که آینده نگری وجود ندارد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه صما
  16:29   یکشنبه 26 آذر 1396  
 نظرات