اخبار   
 

 ۴۰درصد اقتصاد کشور وام‌دار ساخت‌وساز است

رییس کمیسیون عمران ، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: با توجه به این که ۴۰درصد اقتصاد کشور بر مسکن و ساخت‌وساز استوار است وهم‌اکنون ساخت‌وساز رونق چندانی ندارد، باید حرکت‌هایی انجام دهیم تا ساخت‌وساز از بن‌بستِ به‌وجودآمده بیرون بیاید ...

۴۰درصد اقتصاد کشور وام‌دار ساخت‌وساز است

رییس کمیسیون عمران ، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: با توجه به این که ۴۰درصد اقتصاد کشور بر مسکن و ساخت‌وساز استوار است وهم‌اکنون ساخت‌وساز رونق چندانی ندارد، باید حرکت‌هایی انجام دهیم تا ساخت‌وساز از بن‌بستِ به‌وجودآمده بیرون بیاید.

کمیسیون عمران ، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان افزون بر رسیدگی به طرح ها و لوایح ارجاعی از سوی ریاست شورا، وظایف متعددی بر عهده دارد؛ که عبدالرسول جان نثاری، رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی این شورا در گفتگو با خبرگزاری ایمنا آنها را برشمرده است:

■ کمیسیون عمران شورای شهر چه وظایفی را بر عهده دارد؟

همانگونه که از نام کمیسیون مشخص است، این کمیسیون در سه حوزه مختلف عمران شهری، طرح های معماری و طرح های کلان شهرسازی نظارت دارد. شورای شهر دو وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت بر فرآیندهای جاری در شهرداری ها را به عهده دارد. در مباحث قانونگذاری ابتدا کاری که در دوره چهارم شورا شروع شد اینکه مشکلات این کمیسیون شناسایی و احصا شد و سپس جلسات متعددی را با نخبگان، NGOها و متخصصان این حوزه ها برگزار کردیم و بخش عمده مشکلات احصا شد و در جلسات پیگیری با مسؤولان مربوطه مشکلات را مطرح کردیم تا سدهای موجود را کاهش دهیم.

آنچه مردم در مناطق ۱۵گانه مواجه هستند، در صدور پروانه و پایان ساخت به حوزه معماری و شهرسازی بازمی گردد و در کنار آن طرح های شاخصی که در سطح شهر انجام می شود، وجود دارد که در قسمت هایی که در این باره تعریف شده مثل سازمان طراحی که یا خودشان پروژه ها را طراحی می کنند و یا به مشاوران امین واگذار می کنند.

در بخش عمران نیز دو قسمت در شهرداری وجود دارد، یکی واحدهای عمران مناطق ۱۵گانه است که پروژه های خرد را انجام می دهند و دیگری معاونت عمران شهرداری اصفهان که متولی پروژهای شاخص و بزرگ شهر مثل میدان استقلال ، میدان ۲۵ آبان، خیابان های در حال احداث ، سالن اجلاس و ... هستند.

■ بافت فرسوده هم جزو پروژه های شاخص به شمار می روند؟

هم می توان در پروژه های شاخص و هم به عنوان رویکرد در حوزه معماری و شهرسازی مطرح کرد. در خصوی شهروندانی که درخواست صدور پروانه دارند بایدبه سمتی رویم که بافت فرسوده را احیا و بازآفرینی کنیم.

■ به نظر شما این کمیسیون تا چه اندازه بر روی ساخت و سازهای شهری تأثیر داشته است؟

در این باره مردم باید نظر بدهند اما آنچه تکلیف ما است اشاره به اقداماتی می کنم و نکاتی که زنگ خطر آنها را به صدا در آوردیم. هر چند دامنه وسیعی از فعالیت ها در شهرداری تعریف شده به طوری که شهرداری از تولد تا مرگ به نوعی متولی بخشی از امور است اما اعتقاد ما این است آنچه که جزو وظایف ذاتی شهرداری است ،بیشتر مربوط به این کمیسیون است. مردم انتظار دارند شهرداری در بخش صدور پروانه که این از وظایف ذاتی شهرداری است، رسالت خود را از جمله کنترل ساخت و ساز، خلاف سازی ها، عدم تضییع شهر و شهروندان انجام دهد.

امروز در آستانه راه اندازی سیستم مکانیزه شهرداری هستیم که کل فرآیندهای امور صدور پروانه، پایان کار، پایان سفت کاری تحت نرم افزار خاصی به صورت کاملاً مکانیزه در حال انجام است که به زودی به صورت پایلوت در یکی از مناطق راه اندازی می شود.

در منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان این نرم افزار فعال شده و کارکنان آموزش های لازم در این باره را فرا گرفته اند و شرکت طرف قراداد سیستم های مربوط را نصب کرده است. در بحث شفاف سازی مالی استفاده از نرم افزار محاسباتی برای مباحث مالی محقق شده است.

خُب قرار نیست در شهرداری به صورت دستی و غیر سیستمی از مردم پول اخذ شود ، اگر چنین اتفاقی افتاد، بلافاصله شهروندان مراتب را با شورای شهر در میان بگذارند.

example-image

■ نمای ساختمان ها مبتنی بر شهر اسلامی نیست. آیا در این باره فکری کرده اید؟

ما در گذشته در شهر اصفهان صاحب سبک معماری بودیم، به طوری که اکنون شهر ما از سازه ها و ساختمان هایی که مفاخر ملی به شمار می روند مملو است. وقتی قرار است در شهر توسعه ای اتفاق بیفتد، باید با احترام به سبک معماری و ساختمان های قدیمی و فرهنگ ساخت و ساز قدیم، شکل بگیرد. اینکه شهرداری بعضی از مناطق موانعی را برای ارتفاع بیشتر اعمال می کنند مرتبط با همین موضوع است؛ نظارت ها بر انجام ساخت و ساز و ارتفاع با دقت انجام می شود.

بحث بعدی سیما و منظر شهری است، وقتی در جامعه ای زندگی می کنیم باید به مردم هم احترام بگذاریم، نمی توانیم ساختمانی را احداث کنیم که عدم هارمونی را با ساختمان های همجوار ایجاد می کند. مطابق قانون سیما و منظر شهری ، قالب نمای ساختمان بیش از ۷۰ درصد باید از آجر باشد و مابقی از سنگ و یا مصالح ترکیبی. چون اصفهان شهری صاحب سبک بوده و ساختمان های قبلی مبتنی بر آجر است.

هر چند تخلفاتی هم انجام می شود که بررسی و برخورد می شود و حتی در برخی از موارد در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، حکم بر تخریب نما صادر می گردد.

■ در جهت تحقق شعارسال مقام معظم رهبری چه برنامه هایی دارید؟

مقام معظم رهبری امسال را به نام "سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل" نامگذاری کرده اند ، اعتقاد ما این است با توجه به اینکه ۴۰ درصد اقتصاد کشور بر روی مسکن و ساخت و ساز استوار شده و در حال حاضر ساخت و ساز رونق آنچنانی ندارد ، باید حرکت هایی انجام دهیم تا ساخت و ساز را از بن بست ایجاد شده خارج کنیم.

بیش از ۳۵۰ شغل مرتبط با مسکن داریم، پس هموار کردن مسیر ساخت و ساز اولین گام برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری است . شهرداری می تواند بستر ساخت و ساز را روان تر کند، برای انبوه سازان شرایطی را فراهم کند که چالش های موجود بر سر راه آنها برطرف شود.

باید ساختمان ها به صورتی ساخته شوند که پِرت انرژی در آنها به حداقل برسد. استفاده از مصالح نوین ساختمانی در پروژه ها نیز همواره مورد تاکید بوده است، بستر استفاده سازندگان مسکن از این مسایل بسیار مهم است. سالانه حدود ۷ میلیون متر مکعب پروانه ساختمان در شهر اصفهان صادر می شود ، بنابراین تا زمانی که ساخت و ساز انجام شود، توجه به این مهم می تواند آورده های خوبی برای کشور رقم زند، در جانمایی و طراحی پروژه ها نیز باید دقت لازم انجام شود. بی شک نظارت همه جانبه بر امور ساخت و ساز ، تقویت نظارت بر کیفیت را به همراه دارد.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  14:00   چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395  
 نظرات