اخبار   
 

 کشمکش‌های سازمان‌های نظام مهندسی بر سر هیأت رییسه

با پایان یافتن دومین سال از فعالیت هیأت‌رییسه‌های دوره‌ی هفتم شورای مرکزی نظام مهندسی، به‌زودی انتخابات برای سال سوم هیأت‌رییسه برگزار می‌شود و با این که در بیش‌تر استان‌ها موضوعات با همدلی اعضای هیأت‌مدیره به‌خوبی پیش می‌رود، اما احتمالاً باز هم در تعدادی از استان‌ها رقابت‌های شدیدی برای کسب این کرسی‌ها به‌منظور رسیدن به توفیق خدمت بیش‌تر به اعضای سازمان شکل خواهد گرفت ...

کشمکش‌های سازمان‌های نظام مهندسی بر سر هیأت رییسه
■ شمارش وارونه برای انتخابات هیأت‌رییسه‌ی سال سوم


با پایان یافتن دومین سال از فعالیت هیأت‌رییسه‌های دوره‌ی هفتم شورای مرکزی نظام مهندسی، به‌زودی انتخابات برای سال سوم هیأت‌رییسه برگزار می‌شود و با این که در بیش‌تر استان‌ها موضوعات با همدلی اعضای هیأت‌مدیره به‌خوبی پیش می‌رود، اما احتمالاً باز هم در تعدادی از استان‌ها رقابت‌های شدیدی برای کسب این کرسی‌ها به‌منظور رسیدن به توفیق خدمت بیش‌تر به اعضای سازمان شکل خواهد گرفت.

جامعه مهندسی ساختمان در ۳۱ استان کشور به‌منظور پیگیری و انتظام امور حرفه‌ای خود، نمایندگانی را از بین کاندیداهای عضویت در هیات مدیره برای مدت سه سال انتخاب می‌کنند. تعداد اعضای هیات مدیره با توجه به تعداد مهندسان هر استان از ۷ تا ۲۵ نفر متغیر است که کمترین اعضا مربوط به کهگیلویه و بویراحمد و بیشترین نیز در استان تهران انتخاب می‌شوند. همچنین اعضای هیات مدیره نیز هرساله با برگزاری انتخابات داخلی، هیات رئیسه را انتخاب کرده و با تفویض برخی اختیارات به آنها روند تصمیم‌گیری و اجرایی سازمان را تسهیل می‌کنند.

تا اینجای موضوع، یک‌روند دموکراتیک با شیوه‌ای معین‌شده در قانون انجام می‌شود که اجرا و برگزاری آن برای جامعه مهندسی کشور بسیار مقبول و آسان است و بیش از دو دهه از این شیوه انتخاب در نظام‌مهندسی ساختمان می‌گذرد. اما چالش اصلی زمانی حاصل می‌شود که قرار است هیات رئیسه سازمان برای دوره یک ساله انتخاب شوند که به نظر می‌رسد رقابت شدیدی به‌خصوص در برخی از استان‌ها که تعداد اعضای هیات مدیره آنها زیاد است رخ می‌دهد.

گاه این اختلافات به حدی بالا می‌گیرد که برخی گروه‌ها با از اکثریت انداختن جلسات هیات مدیره (آبستراکسیون) عملا انتخاب هیات رئیسه و به‌ویژه رئیس سازمان استان را هفته‌ها به تعویق می‌اندازند در نتیجه فعالیت سازمان و انتظام امور اعضا مختل شده و مراجعه‌کنندگان نیز دچار سردرگمی می‌شوند. به‌راستی علت این کشمکش‌ها برای قرار گرفتن در هیات رئیسه چیست؟

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

به نظر می‌رسد خدمات‌رسانی صادقانه به اعضای سازمان و ارائه خدمات مهندسی واقعی به جامعه صنعت ساختمان مهمترین دلیل این رقابت‌ها باشد ازاین‌رو هر شخص و گروهی سعی می‌کند این توفیق خدمت را به نام خود ثبت کند؛ و گرنه دستیابی به حقوق ماهیانه ۱۰ تا ۲۰ میلیونی و یا استفاده از رانت کارهای انتخابی و دیگر مزایای عضویت در هیات رئیسه فقط و فقط برچسب‌های نادرستی است که مخالفان برای فرافکنی به برخی از هیات مدیره ها وارد می‌کنند تا جایگاه سازمان را زیر سوال ببرند به‌بیان‌دیگر عضویت در هیات رئیسه سازمان چه منفعتی می‌تواند برای آنها داشته باشد جز اینکه بتوانند خدمت‌گذار جامعه مهندسی باشند و دیگر اینکه این پست را دیگران به آنها تکلیف می‌کنند و خود تمایل چندانی برای رسیدن به این کرسی‌ها ندارند.

اکنون با پایان یافتن دومین سال از فعالیت هیات رئیسه‌های دوره هفتم نظام‌مهندسی به‌زودی انتخابات برای سال سوم هیات رئیسه برگزار می‌شود و با اینکه در اکثر استان‌ها موضوعات با همدلی اعضای هیئت‌مدیره به‌خوبی پیش می‌رود اما احتمالا باز هم در تعدادی از استان‌ها رقابت‌های شدیدی برای کسب این کرسی‌ها به‌منظور رسیدن به توفیق خدمت بیشتر به اعضای سازمان شکل خواهد گرفت.

برای بزرگ‌نمایی، روی جدول کلیک کنید.‌

  منبع : وبگاه صما
  19:29   سه شنبه 16 آبان 1396  
 نظرات