اخبار   
 

 نگاه رقابتی جایگزین اشتغال سهمیه‌‌‌ایِ مهندسان شود

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی با بیان این که نقش سازمان نظام مهندسی در بهبود کیفی ساخت‌وساز انکارناپذیر است، گفت: این سازمان با داشتن جمع کثیری از متخصصان زبده و اهل‌فن توانسته گام‌های مثبتی در روند بهبود وضعیت کیفی و ایمنی ساختمان‌ها بردارد؛ اما در این مسیر دارای نقاط ضعف و قوت متعددی نیز است ...

نگاه رقابتی جایگزین اشتغال سهمیه‌‌‌ایِ مهندسان شود
■ راهکار اشتغال پایدار مهندسان در دهه‌ی سوم سازمان نظام مهندسی


مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی با بیان این که نقش سازمان نظام مهندسی در بهبود کیفی ساخت‌وساز انکارناپذیر است، گفت: این سازمان با داشتن جمع کثیری از متخصصان زبده و اهل‌فن توانسته گام‌های مثبتی در روند بهبود وضعیت کیفی و ایمنی ساختمان‌ها بردارد؛ اما در این مسیر دارای نقاط ضعف و قوت متعددی نیز است.

به گزارش خبرنگار «صما» حامد مانی‌فر در حاشیه بیستمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در گفت‌وگو با «صما» بابیان مطلب فوق افزود: یکی از نقاط ضعف این سازمان مربوط به عدم توجه به اصول حرفه‌ای و رعایت اخلاق حرفه‌ای است، اگرچه این مباحث در ساخت‌وساز‌های کنونی نسبت به ساختمان‌های ۵۰ سال پیش که خبری از سازمان نظام‌مهندسی نبود بهبود داشته اما این میزان کافی و چشمگیر نبوده است.

مانی فر گفت: در طی سال‌های اخیر کاستی‌هایی در به‌کارگیری بخش فن‌آوری و استفاده از تکنولوژی‌های روز جهان‌دیده شده است که این مورد باید موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به رشد روزافزون جوامع بشری و احساس نیاز به استفاده از فنّاوری‌های نو پیشرفته دنیا، این انتظار از سازمان نظام‌مهندسی وجود دارد که با برنامه‌ریزی و تدوین راهکارهایی، تحولی شگرف در نوع ساخت‌وسازها و چگونگی استفاده از مصالح نوین ساخت در استان از خودشان نشان دهند.

وی بابیان اینکه به‌جز موارد ذکرشده در ماده ۲ قانون، نظام‌مهندسی در خصوص توجه به معماری ایرانی اسلامی مطالبی ذکرشده که باید به این موضوع اهمیت داده شود. گفت: در جامعه امروز شاهد تغییر ارزش‌ها و فاصله گرفتن با گذشته هستیم؛ وقتی یک سرمایه‌گذار با یک سلیقه خاص برای سیل کثیری از آدم‌ها با سلایق مختلف قدم در وادی ساختمان‌سازی می‌گذارد نباید بهتر از شرایط موجود را انتظار داشته باشیم.

مانی فر افزود: معماری باید به‌گونه‌ای باشد تا به تمایلات و نیازهای انسانی و اجتماعی بشر به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد.


این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: معماری ایرانی اسلامی از جنبه‌های مختلف می‌تواند در شهرسازی جدید مؤثر باشد زیرا در کنار تأثیر فرهنگی بر سبک زندگی مردم در حوزه اجتماعی هم می‌تواند تأثیرات خوبی به‌جا بگذارد. باید شرایطی فراهم شود تا در کنار استفاده از فنّاوری که در معماری مدرن وجود دارد از معماری سنتی هم در شهرسازی جدید استفاده شود تا تأثیرگذاری فرهنگی لازم هم به این وسیله در شهرسازی جدید لحاظ شود.

وی گفت: متأسفانه در این مقوله نتوانستیم به شکل مطلوبی در حفظ و اشاعه معماری ایرانی مؤثر واقع شویم.

مانی فر گفت: امروزه ساخت‌وساز‌های کشور به‌واسطه ورود تکنولوژی‌های مدرن، ساخت‌وسازهای بلندمرتبه و پروژه‌های بسیار کلان به چالش کشیده شده است. وجود بیش از ۲.۵ مسکن خالی در کشور فرصت مغتنمی است که سازمان نظام‌مهندسی بتواند در خصوص کیفیت، کمیت ساخت‌وسازهای و اشتغال مهندسان چاره‌اندیشی کند.

مانی فر در ادامه در خصوص اشتغال مهندسان در دهه سوم سازمان نظام‌مهندسی گفت: با توجه به شرایط خاص حاصل از رکود باید برای اشتغال فارغ‌التحصیلان فکرهای جدید داشت. ایجاد اشتغال مهندسان در بخش ساخت‌وساز موجود می‌تواند راهگشای انفعال این قشر باشد.

وی در این خصوص تصریح کرد: بخش‌هایی مانند بافت فرسوده، نوسازی و به سازی املاک موجود، بخش نگهداری و تعمیر جز مواردی است که نجات‌بخش اشتغال مهندسان در دوران رکود است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه حوزه کیفیت‌بخشی ساخت‌وسازها موردی است که در دوران رونق مغفول مانده است گفت: دوران رکود مقطع مناسبی برای توجه به این مقوله است. مهندسان باید بازنگری دوباره‌ای به ساخت‌وسازهای موجود داشته باشند و با اعمال فعالیت‌های همانند نگهداری، کیفی سازی و بهینه‌سازی می‌توانند در ارتقای عمر مفید ساخت‌وسازها مؤثر باشند.

مانی فر در ادامه به اهمیت ایجاد رقابت بین مهندسان پرداخت و در این خصوص گفت: با رقابتی کردن فعالیت مهندسان می‌توان نگرش تازه‌ای به این صنف وارد کرد. با گسترش رقابت بین مهندسان به‌مرورزمان مفهوم سهمیه ظرفیت اشتغال از بین رفته و خود مهندسان به یک کارآفرین مبدل می شوند.

وی بابیان اینکه در زمان رکود ساخت‌وساز باید شرایط اشتغال نیز تغییر کند گفت: به‌طور یقین با روش‌های قدیمی نمی‌توان در بازار جدید فعالیت گسترده و سودمند داشت.

مانی فر گفت: متأسفانه سازمان‌های مهندسی همواره به‌صورت کنترل‌گر مهندسان بوده و آن‌ها را در چارچوب قرار داده و موظف کرده که خارج از چارچوب‌ها فعالیت نداشته باشند. موارد فوق باعث شده مهندسان دیگر به‌عنوان بالاترین مقام ساخت‌وساز انگاشته نشوند. به‌طور مثال مهندسان تأسیسات را درگیر کنتور آب و برق و مسائلی از دست کردیم این در حالی است که این مهندسان وظایف مهم‌تری در عرصه تأسیسات دارند.

وی در خصوص چشم‌انداز سازمان نظام‌مهندسی گفت: باید این سازمان به‌جای توجه به صنف و مسائل مهندسان به حرفه و مقوله مهندسی بپردازد. نباید مهندسان خود را جدا از جامعه و مردم بدانند و مردم هم باید مدافع و مطالبه گر از جامعه مهندسی باشند.

وی درنهایت گفت: در این دوران سازمان نظام‌مهندسی می‌تواند پاسخ‌های مناسبی برای رشد کیفی ساخت‌وساز، روش‌های کارآفرینی توسط مهندسان، افزایش آگاهی و توانمندی مهندسان در خصوص کاربرد و شناخت فنّاوری، ارتقای جایگاه اخلاق حرفه‌ای در بین مهندسان پیدا کند.

  منبع : وبگاه صما
  14:59   چهارشنبه 28 تیر 1396  
 نظرات