اخبار   
 

 لزوم تغییر شیوه‌ی نظارت در بلندمرتبه‌سازی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با اشاره به کارنامه‌ی موفق این سازمان در طول عمر ۲۰‌ساله‌اش، گفت: خدماتی که در طول ۲۰ سال گذشته از سوی نظام مهندسی ارائه شده، در ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها بسیار اثرگذار بوده است ...

لزوم تغییر شیوه‌ی نظارت در بلندمرتبه‌سازی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با اشاره به کارنامه‌ی موفق این سازمان در طول عمر ۲۰‌ساله‌اش، گفت: خدماتی که در طول ۲۰ سال گذشته از سوی نظام مهندسی ارائه شده، در ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها بسیار اثرگذار بوده است.

غلامحسین الله دادی در گفت‌وگو با «صما» با بیان اینکه پیش از تاسیس سازمان نظام‌مهندسی تمام ساخت و سازها به شیوه سنتی و یا بدون نقشه و مشخصات فنی انجام می‌شدند، افزود: در اثر جدیت و تلاش این سازمان به عنوان یک نهاد غیردولتی، این وضعیت نامطلوب بهبود یافت و نظام مهندسی با کمک های ارزنده خود به حرفه مهندسی و صنعت ساختمان، بار سنگینی را از روی دوش دولت برداشته است.

وی در عین حال با اشاره به افت و خیزهای سازمان نظام مهندسی در طول دوره فعالیت خود تصریح کرد: در مقایسه با گذشته، وضعیت ساختمان هایی که امروز ساخته می شود، از لحاظ عمر مفید، استحکام و مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله و صنعتی سازی، بسیار بهبود یافته و این موضوع در پی توجه به اصول اولیه ساخت و ساز در طول احداث سازه اعم از فونداسیون، پی، نقشه ها و... و رعایت مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان حاصل شده است.

الله دادی این دستاوردها در عمر کوتاه سازمان نظام مهندسی را رضایت بخش دانست و اضافه کرد: اگرچه سازمان در این سال ها جهش بسیار خوبی داشته و خدمات بزرگی ارائه کرده، اما با این حال این دستاوردها کافی نیست و با توجه به گذشت ۲۰ سال از تصویب قانون و خلاهای قانونی، اصلاحاتی در آن الزامی است.

این مسئول با بیان این که در زمان تاسیس سازمان نظام مهندسی شرایط ساخت و ساز متفاوت و تعداد مهندسان کم بود گفت: در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی افزایش چشمگیری یافته و شمار مهندسان عضو سازمان نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر است.

وی با تاکید بر این که در سازمان نظام پزشکی هیچ فردغیرمتخصصی نمی تواند وارد این حرفه شود، ادامه داد: در هر تشکیلات و سازمانی ضعف ها و کمبودهایی وجود دارد و بزرگترین ضعف نظام مهندسی نیز دخالت افراد غیرمتخصص در امور و خدمات مهندسی است. چرا که در بخش ساخت وساز تمامی افراد از هر صنف و رده و با هر میزان سوادی امکان فعالیت دارند.

الله دادی ورود افراد غیرمتخصص را آفت سازمان نظام مهندسی خواند و تاکید کرد: اگر تمام امور صنعت ساختمان را به مهندسان مجرب و تخصص بسپاریم، در این صورت ضمن کاهش چالش های نظام مهندسی، به ارتقای عمر مفید ساختمانها هم کمک کرده ایم.



نواقص قانونی در حوزه نظارت

رییس نظام مهندسی استان مرکزی در پاسخ به دلایل ضعف نظام مهندسی درحوزه نظارت بر ساخت و سازها گفت: در تمام حرفه ها و از جمله حرفه مهندسی و ساخت ساز، افراد متخلف وجود دارند و نمی توان به واسطه برخی تخلفات، کل تشکیلات نظام مهندسی را زیرسوال برد و زحمات این سازمان در بخش نظارت را نادیده گرفت.

وی اضافه کرد: البته با توجه به نواقص قانونی در حوزه نظارت، نیازمند اصلاحاتی در قانون هستیم. چراکه اگر در اوایل انقلاب ساختمان ها در حد دوطبقه ساخته می شدند امروز در بیش از شش طبقه احداث می شوند و ما برای بلندمرتبه سازی نیازمند ناظر مقیم هستیم.

الله دادی همچنین با بیان این که پیش نویس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در هیات دولت در دست بررسی است، گفت: اگرچه با بازنگری در این مبحث موافق هستیم اما درباره نحوه این بازنگری مباحثی از جانب مسئولان نظام مهندسی مطرح است و هرچند ضعف های موجود را می پذیریم و علاقه مند به رفع آنها هستیم، اما معتقدیم که همیشه نباید انقلاب کرد، بلکه گاهی باید به اصلاحات اکتفا کرد.

وی با بیان این که اکنون وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی نیز در برخی موارد انتقادات و پیشنهادات نظام مهندسی را قبول کرده اند گفت: برای اجرای پیش نویس مبحث دوم باید زیرساخت هایی فراهم باشد که در حال حاضر مهیا نیست و نمی توان بدون این زیرساخت ها کاری از پیش برد.

الله دادی با تاکید بر تداوم ارجاع کار توسط سازمان نظام مهندسی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نتوان از ناظر مقیم برای ساخت وسازها استفاده کرد، باید ناظر توسط سازمان انتخاب شود و انتخاب وی از سوی مالک مورد تایید نیست.

  منبع : وبگاه صما
  14:22   سه شنبه 28 اردیبهشت 1395  
 نظرات