اخبار   
 

 دلایل تخریب ساختمان‌ها در زمین‌لرزه‌ی اخیر استان خراسان

دانشیار پژوهشکده‌ی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با اشاره به وضعیت تخریب سازه‌های مسکونی در منطقه‌ی «دوقلعه»ی استان خراسان رضوی گفت: ساختمان‌های سنگی به دلیل اتصال‌های نامناسب و سازه‌های آجری به دلیل عدم اجرای فوندانسیون مناسب، در برابر زلزله عملکرد مناسبی نداشته‌اند ...

دلایل تخریب ساختمان‌ها در زمین‌لرزه‌ی اخیر استان خراسان

دانشیار پژوهشکده‌ی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با اشاره به وضعیت تخریب سازه‌های مسکونی در منطقه‌ی «دوقلعه»ی استان خراسان رضوی گفت: ساختمان‌های سنگی به دلیل اتصال‌های نامناسب و سازه‌های آجری به دلیل عدم اجرای فوندانسیون مناسب، در برابر زلزله عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی بسطامی روز شنبه، ۲۶ فروردین در نشست تخصصی زلزله خراسان رضوی با اشاره به وضعیت خسارت‌های وارد شده به مناطق زلزله‌زده افزود: در زلزله اخیر خراسان رضوی هفت روستا آسیب دیدند و بیشترین شکست‌ها و تخریب‌ها عمدتاً بر روی سازه‌های بنایی، خشتی و سنگی بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات داده‌شده ۴ هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی مجدد و ۱۳۶۲ مورد نیز نیاز به تعمیر دارد.

بسطامی اضافه کرد: در مطالعات انجام شده مشخص شد که ۲۲ درصد ساختمان‌های منطقه زلزله‌زده از نوع سازه‌های آجری بدون کلاف، ۲ درصد ساختمان‌ها از نوع آجری کلاف‌دار و یک درصد ساختمان‌ها دارای مهاربند بودند.

وی اضافه کرد: در بررسی سقف‌های سازه‌های مسکونی مشخص شد که در زیر سقف‌ها کلاف‌کشی نشده بود که این امر موجب دررفتگی ستون‌ها شده است.


دانشیار پژوهشکده سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با اشاره به وضعیت ساختمان‌های سنگی تاکید کرد: این نوع سازه‌ها به دلیل عدم پیوستگی و اتصال سنگ‌ها عملکرد مناسبی در برابر زلزله نداشته‌اند، علاوه بر آن مهمترین عامل در تخریب ساختمان‌های آجری عدم توجه به اجرای فوندانسیون بوده است.

بسطامی با اشاره به ساختمان‌های نوساز در این منطقه خاطرنشان کرد: هشت مورد از ساختمان‌های نوساز که در سال ۹۵ ساخته شده بودند، به دلیل عدم توجه به ضوابط و مقررات مهندسی ساختمان تخریب شدند.

وی یادآور شد: بررسی‌های ما نشان داد که ساختمان‌های مهم مانند مدارس که در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته ساخته شده بودند، استحکام مناسبی در برابر زلزله داشتند و تخریب نداشتند.

دانشیار پژوهشکده سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با تاکید بر اینکه باید در زمینه ساخت و ساز ایمن فرهنگ‌سازی شود، اضافه کرد: علاوه بر آن باید روش‌های سریع و اقتصادی برای بازسازی ساختمان‌ها با آسیب‌پذیری کمتر ارائه شود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  19:29   شنبه 26 فروردین 1396  
 نظرات