اخبار   
 

 برخی قانون‌شکنی‌های ساختمانی، به «زرنگ‌بازی حرفه‌ای» مبدل شده است

سه تن از رییس‌های سازمان‌خای نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در گفت‌وگوهایی رسانه‌ای به بررسی موضوع عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وساز شهری پرداخته‌اند و دیدگاه‌های خودشان را درباره‌ی تأثیر این وضعیت بر حقوق شهروندی، بیان کرده‌اند ...

برخی قانون‌شکنی‌های ساختمانی، به «زرنگ‌بازی حرفه‌ای» مبدل شده است

سه تن از رییس‌های سازمان‌خای نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در گفت‌وگوهایی رسانه‌ای به بررسی موضوع عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وساز شهری پرداخته‌اند و دیدگاه‌های خودشان را درباره‌ی تأثیر این وضعیت بر حقوق شهروندی، بیان کرده‌اند.

ساختمان ایمن و استاندارد، از مصادیق حقوق شهروندی

در همین رابطه رئیس نظام‌مهندسی استان ایلام بابیان اینکه اجرای دقیق و خط به خط قوانین و مقررات ملی ساختمان باعث حفظ حقوق بهره‌بردار می‌شود گفت: داشتن ساختمان ایمن، اصولی و استاندارد یک انتخاب برای بهره‌برداران محسوب نمی‌شود زیرا این ‌یک حق شهروندی است؛ و حقوقی است که سازمان نظام‌مهندسی نیز به این نکته تأکید دارد.

به گزارش «صما» الهام حیدری در گفت‌وگو با «دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان کشور» تصریح کرد: در حال حاضر بخش عظیمی از دلایل رعایت نشدن قوانین و اجرای صحیح آن در اعمال سلیقه مالکان نهفته شده است.

حیدری بیان کرد: متأسفانه در اکثر ساخت‌وسازها مالکان زیر بار قوانین ساختمانی نمی‌روند و مهندسان را از این بابت دچار مشکلات اساسی می شوند.

وی در این خصوص اظهار داشت: به‌جز مالکان عدم حضور مهندسان ناظر تبدیل به یک چالش بزرگ در ساخت‌وسازها شده است. اگرچه قانون نظام‌مهندسی، مهندسان ناظر را اجبار به ارائه گزارش‌های مرحله‌ای از ساخت‌وساز کرده اما این مورد به دلیل عدم کسب حقوق کافی به شرح گزارش پایان پروژه، مبدل شده است.

رئیس نظام‌مهندسی استان ایلام با بیان اینکه متأسفانه برخی از مهندسان اخلاق حرفه‌ای را جدی نمی‌گیرند گفت: اخلاق حرفه باید سرلوحه تمام ارگان‌های خدمت رسان جامعه باشد.

حیدری در خصوص عدم حضور مهندسان ناظر در پروژه گفت: بیشتر این مهندسان در مکان‌های دیگر شاغل بوده و ازآنجا بیمه پرداخت می‌کنند درصورتی‌که کارفرما پروژه، پرداخت بیمه و حقوق منصفانه مهندس ناظر را منوط به حضور دائم کند بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

وی بابیان اینکه صفرتا صد یک پروژه باید به دست مهندس ناظر باشد گفت: این مهندس خود را ملزوم به حفظ اخلاق حرفه‌ای خواهد کرد.

رئیس نظام‌مهندسی استان ایلام گفت: هم‌اکنون اهرم‌های نظارتی مضاعفی طبق ماده ۳۵ وزارت راه و شهرسازی برای مهندسان ناظر اجرایی می‌شود و این اهرم‌ها می‌تواند تا حدودی مشکلات مهندسان ناظر را حل کند.

وی درنهایت گفت: سازمان مهندسی نیز برای احقاق حقوق شهروندان و بهره‌برداران اهرم‌های تنبیهی و تشویقی مؤثری برای بهبود اوضاع ساخت‌وساز در نظر گرفته است.

example-image

برخی از قانون‌شکنی‌ها به زرنگ‌بازی حرفه‌ای مبدل شده است

همچنین رئیس نظام‌مهندسی استان فارس در رابطه با دلایل عدم اجرای قوانین مقررات ملی ساختمان گفت: به‌طورکلی قوانین نظام‌مهندسی حافظ حقوق شهروندی است اگر در اجرای آن مشکلاتی دیده می‌شود به دلیل ضعف‌های قانونی نیست بلکه مجریان این قوانین، بندهای و تبصره‌های قوانین را به‌صورت جامع و کامل رعایت نمی‌کنند.

به گزارش «صما» غلامرضا نامورچی در گفت‌وگو با دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان کشور افزود: متأسفانه در حیطه رعایت قوانین فرهنگ‌سازی جدی صورت نگرفته است. در حال حاضر به دلیل فرهنگ‌سازی تا حدی توانسته‌ایم در خصوص حامل‌های انرژی موفق عمل کنیم اما در مورداجرای مقررات ملی ساختمان در سر خط اول هستیم.

وی با اشاره به اینکه پرسه فرهنگ‌سازی فعالیتی هزینه و زمان‌بر است گفت: تنها بافرهنگ سازی می‌توان سد محکمی در برابر کم‌کاری، مفاهیم صوری و عدم وجود اخلاق حرفه‌ای ایجاد کرد.

نامورچی درادامه بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر برخی از قانون‌شکنی‌ها به زرنگ‌بازی حرفه‌ای مبدل شده است و برای نابودی این تفکرات باید فرهنگ‌سازی پله‌ای داشته باشیم.

رئیس نظام‌مهندسی استان فارس با اشاره به اینکه پررنگ شدن واژه اخلاق حرفه‌ای نیازمند فرهنگ‌سازی اساسی است. خاطرنشان کرد: در حال حاضر حس مسئولیت، اخلاق حرفه‌ای، توجه به حقوق شهروندی به دلایل مالی زیر سؤال رفته است.

وی درنهایت گفت: اجرای قوانین نظام‌مهندسی نیازمند عزم ملی و ارگانی است و از سوی شهروندان باید به شکل یک مطالبه ،درخواست شود.

اجرای قوانین مقررات ملی نیازمند بسترسازی

رئیس نظام‌مهندسی استان اصفهان نیز با اشاره به هر قانونی نیازمند بسترسازی است. گفت: در حال حاضر در قوانین مقررات ملی ساختمانی بسترسازی‌ها تکمیل نبوده و نیازمند هماهنگی‌های مناسبی بین بهره‌برداران و مجری ذی‌صلاح است.

علی عمو شاهی در گفت‌وگو با «دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان» گفت: در حال حاضر برخی از قوانین در تمامی استان‌ها به شکل‌های متفاوتی اجرا می‌شود یعنی در یک استان بخشی از قوانین پررنگ‌تر و جامع‌تر از استان دیگر عملیاتی می‌شود و به نظر می‌رسد مقداری از این موارد به ریشه محلی بازمی‌گردد؛ یعنی برخی از قوانین یا موارد با گفتمان‌های محلی کم‌رنگ و پررنگ می‌شود.

وی گفت: به‌طور مثال در حال حاضر در استان اصفهان مجری ذی‌صلاح اجرایی نمی‌شود. اگرچه گفتمان و تعاملاتی برای اجرایی آن صورت گرفته است اما اجرای این مورد در اصفهان برخلاف استان‌ها دیگر همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عمو شاهی بابیان مطلب فوق افزود: امیدوارم از ابتدای سال آینده همه به اهمیت وافر مجریان ذی‌صلاح پی ببرند واز این عضو موثر در ساخت‌وساز بهره ببرند.

رئیس نظام‌مهندسی استان اصفهان گفت: داشتن اخلاق حرفه‌ای و حس مسئولیت می‌تواند ساخت‌وسازها را باکیفیت‌تر کند و رد نهایت جوابگوی مناسبی برای حقوق شهروندان باشد.

وی درنهایت گفت: اجرای بندبند قوانین اگر آمیخته به اخلاق حرفه‌ای باشد می‌تواند راهگشای مشکلات متعدد باشد.

گفتنی است؛ با توجه به استقبال گسترده از طرح انتخاب چهره سال در سه سال گذشته، دبیرخانه جشنواره چهره سال صنعت ساختمان (چهره عمرانی) با حمایت رسانه‌های عمومی و تخصصی برای چهارمین دوره پیاپی، انتخاب چهره سال ۹۵ را بارأی گیری از کاربران خود برگزار خواهد کرد.

  منبع : وبگاه صما
  19:49   چهارشنبه 20 بهمن 1395  
 نظرات