اخبار   
 

 موافقان و مخالفانِ آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان در گفت‌وگویی رودررو

پس از گذشت دو سال از تهیه‌ی آیین‌نامه‌ی موسوم به آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان، پیش‌نویس این آیین‌نامه اوایل امسال برای تصویب به هیأت دولت فرستاده شد؛ اما انتشار متن پیش‌نویس آیین‌نامه با واکنش‌های موافق و مخالفی از سوی اعضای جامعه‌ی مهندسی و دیگر بخش‌های فعال در صنعت ساختمان روبه‌رو شد ...

موافقان و مخالفانِ آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان در گفت‌وگویی رودررو
■ نشست تخصصی بررسی آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان برگزار می‌شود


پس از گذشت دو سال از تهیه‌ی آیین‌نامه‌ی موسوم به آیین‌نامه‌ی کنترل ساختمان، پیش‌نویس این آیین‌نامه اوایل امسال برای تصویب به هیأت دولت فرستاده شد؛ اما انتشار متن پیش‌نویس آیین‌نامه با واکنش‌های موافق و مخالفی از سوی اعضای جامعه‌ی مهندسی و دیگر بخش‌های فعال در صنعت ساختمان روبه‌رو شد.

صف آرایی مهندسان مخالف و موافق تصویب این آیین نامه در حالی صورت گرفته است که پیشتر وزارتخانه راه وشهرسازی با برگزاری جلسات مکرر با ارکان مرتبط با ساخت وساز به زعم خود سعی کرد که تصویب این آیین نامه را با انجام نظرخواهی و در فضایی اقناعی و کارشناسی به سرانجام برساند اما در آستانه تصویب این آییین نامه؛ گویا این جلسات نتوانسته است این گروه از مهندسان را قانع کند.

درحال حاضر بحث و اظهارنظر درباره زوایای مختلف این آیین نامه به شدت بالا گرفته است که البته برخی از اظهارنظرها حاکی ازسوء برداشت از ابعاد و مفاد این آیین نامه است. مثلا منتقدان تصویب این آیین نامه براین باورند که اجرای امر نظارت و بازرسی از مسیر شهردارها عملا معیشیت مهندسان و نیز جایگاه حرفه‌ای سازمان نظام مهندسی را به مخاطره می اندازد این درحالی است که کارشناسان وزارتخانه راه وشهرسازی به کرات درباره این مساله سخن راندند و تاکید کردند که شهرداری در جایگاه یک نهاد حاکمیتی؛ دراین زمینه از ارجحیت والاتری نسبت به سازمان نظام مهندسی برخوداراست و همچنین با توجه به اینکه بازرسی شغلی تمام وقت است که عملیاتی شدن آن منوط به فعالیت پیمانکار؛ طراح؛ معمار و بازرسانی است که جملگی مهندس هستند از این منظر هم می توان گفت که برخلاف تصور؛ تصویب این آیین نامه تهدیدی برای اشتغال مهندسان در برنخواهد داشت چرا که این مهندسان باید از میان ۴۰۰ هزار مهندس عضوسازمان نظام مهندسی ساختمان گزینش شوند.

اما در برابر این اظهارنظرها گروه موافق تصویب این آیین نامه نقطه نظرات دیگری دارند این عده براین باورند که نظام مهندسی ساختمان به جای اینکه سازمانی برای توزیع کار باشد می‌بایست به امور صنفی و اعتلایی خود مشغول باشد. به باوراین عده تجربه سیستم ارجاع نظارت کار از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان نشان داد که این فرآیند با تبعات جبران ناپذیری همراه خواهد بود که نتیجه آن به جای آنکه سبب بهبود چرخه ساخت وساز شود بیشترسبب فسادهای مالی برای برخی می‌شود. همچنین این دیدگاه براین باور است که شهرداری در جایگاه یک نهاد حاکمیتی وظیفه کنترل و بازرسی فرآیند ساخت وساز را دارد و باید به وظیفه قانونی خود در این زمینه عمل کند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

به گزارش «صما» البته در این میان عده‌ای دیگر نیز دارای مواضع موافقت انتقادی نسبت به متن پیشنهاد شده هستند. به طوری که در محتوای آن پاره ای نکات مثبت و از جمله پایان دادن به مداخله سازمان نظام مهندسی در امور مردم و انجام کار‌های صرفا حرفه‌ای می‌بینند و از سوی دیگر ضعف های جدی در متن پیشنهادی می‌بینند که حتی در صورت تصویب اثری در ارتقای کیفیت شهر و ساختمان نخواهد داشت و حتی به باور آنها به خاطر برداشتن کامل امر نظارت و عدم اجبار بازرسی و عدم کنترل نقشه ها وضع را از امروز نیز بدتر خواهد کرد و این بد گمانی را در میان این طیف از مهندسان ایجاد کرده که هدف از این تغییرات ارتقای کیفیت ساختمان و اعتلای مهندسی نبوده بلکه کاهش قدرت نظام مهندسی به بهای تنزل کیفیت ساختمان بوده است.

طیف میانه که اغلب جوامع و انجمن های صنفی شناسنامه دار و پرسابقه مشاوران و پیمانکاران کشور را تشکیل می‌دهد قائلند که آنچه برای تصویب تقدیم دولت شده هیچ شباهتی با متن مترقی‌ای که در سال ٩٤ رونمایی شد ندارد و تصویب متن حاضر اگر بدتر از عدم تصویب آن نباشد هیچ رجحانی بر آن ندارد.

از این رو مجتمع رسانه ای ساختمان سلسله نشست هایی را برای بررسی آیین نامه کنترل ساختمان برنامه ریزی کرده است هدف از این نشست ها بررسی تک تک مواد این آیین نامه به شکلی کارشناسانه است تا به جای اینکه به شکل هیجانی و احساسی کل آیین نامه رد یا قبول شود نقاط قوت و ضعف آن مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه مطلوبی از گفت وگو ها به دست بیاید.

اولین نشست با حضور مهندس محسن بهرام غفاری و مهندس حسن محمد حسن زاده و دو نماینده موافق و مخالف از نظام مهندسی در روز سه شنبه ۷/۶/۱۳۹۶ در ساختمان «صما» برگزار می شود و همزمان به صورت زنده در صفحه اینستاگرام «صما»از ساعت ۱۶ قابل دریافت و مشاهده است. هم اکنون «صما» را در اینستاگرام به آدرس irholding فالو کنید.

  منبع : وبگاه صما
  19:44   سه شنبه 7 شهریور 1396  
 نظرات