اخبار   
 

 ساخت آجر از ادرار انسان

دانشمندان با بهره‌گیری از یک فن‌آوری توانسته‌اند با ادرار انسان آجری بسازند، که پتانسیل تولید مواد ساختمانیِ سازگار با محیط زیست را دارد. به گزارش «گیزمگ»، دانش‌های نوین در حال یافتن راه‌هایی هستند که از مواد زائد بدن انسان استفاده کنند. پژوهشگران به‌تازگی ادرار انسان را برای شارژ تلفن‌های همراه، وسایل نقلیه‌ی هیدروژنی و حتی آجرهای بیولوژیکی به کار برده‌اند ...

ساخت آجر از ادرار انسان
■ نخستین مصالح ساختمانی بیولوژیکی جهان ساخته شد


دانشمندان با بهره‌گیری از یک فن‌آوری توانسته‌اند با ادرار انسان آجری بسازند، که پتانسیل تولید مواد ساختمانیِ سازگار با محیط زیست را دارد. به گزارش «گیزمگ»، دانش‌های نوین در حال یافتن راه‌هایی هستند که از مواد زائد بدن انسان استفاده کنند. پژوهشگران به‌تازگی ادرار انسان را برای شارژ تلفن‌های همراه، وسایل نقلیه‌ی هیدروژنی و حتی آجرهای بیولوژیکی به کار برده‌اند.

در حال حاضر یک تیم از دانشگاه کیپ تاون یک آجر توسعه داده است که گفته می‌شود اولین آجر بیولوژیکی جهان است و با ادرار انسان ساخته می‌شود و توانایی استفاده در نیازهای مختلف را دارد.

این تکنولوژی بر اساس یک فرآیند طبیعی مشابه با شکل‌گیری صدف دریایی به نام "ته‌نشینی کربنات میکروبی"( microbial carbonate precipitation) عمل می‌کند. دانه‌های شن و ماسه با باکتری‌ها تجمیع می‌شوند و یک آنزیم به نام "اوره‌آز" تولید می‌کنند.

وقتی اوره‌آز در معرض ادرار قرار می‌گیرد، یک ترکیب درون آن را می‌شکند که اوره را شکل می‌دهد و این آن واکنش شیمیایی است که کلسیم کربنات را برای تشکیل آجر مذکور تولید می‌کند.

مهندسان دانشگاه کیپ تاون در طول چند ماه گذشته در حال آزمایش این فرآیند برای تولید مواد مختلف با شکل و استحکام متفاوت بوده‌اند و سرانجام موفق به تولید آجرهای مقاوم شدند.

دکتر "دیلون رندال" که در این در سمت چپ تصویر قرار دارد، تحقیقاتی را انجام داد که با آزمایش دستورهای مختلف، منجر به ساخت آجر ساخته شده با ادرار انسان شد.

تیم سازنده می‌گوید می‌توان آجرهایی با قدرت‌های متفاوت و بر اساس نیاز مشتری تولید کرد. این محصول همچنین دارای مزایای زیست محیطی قابل توجهی است؛ زیرا در دمای اتاق شکل می‌گیرد، در حالی که تولید آجرهای رایج نیاز به کوره‌هایی با دمای ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد دارد سبب تولید کربن دی اکسید و نهایتا آلودگی هوا می‌شود.

این تکنولوژی دارای توانایی تولید چیزی بیشتر از آجرهای سازگار با محیط زیست است. تیم سازنده، ادرار به عنوان "طلای مایع" توصیف می‌کند، چرا که دارای مقادیر زیادی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که می‌توان از آنها استفاده کرد و به عنوان مواد اولیه برای ساخت محصولات مختلف تجاری مورد استفاده قرار داد.

رندال می‌گوید: کار ما مثالی از هر چیز که خار آید، یک روز به کار آید، است. نه تنها راجع به ادرار، بلکه از سایر زائدات نیز می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد. بستگی به نحوه تفکر و خلاقیت شما دارد.

با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی هر تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  01:26   شنبه 5 آبان 1397  
 نظرات