اخبار   
 

 آیا امیدی به رونق صادرات خدمات مهندسی هست؟

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که حرکت به سوی حرفه‌ای‌گری در ارائه‌ی خدمات مهندسی در زمره‌ی اهداف اصلی وزارت راه و شهرسازی است، گفت: همان‌گونه که ما به‌عنوان یک شهروند انتظار داریم تا در هر بخشی، از تخصصی‌ترین، حرفه‌ای‌ترین و باکیفیت‌ترین خدمات بهره‌مند شویم و از افرادی باصلاحیت که قادر به تضمین خدمتِ ارائه‌شده‌اند، استفاده کنیم، باید در حوزه‌ی خدمات مهندسی نیز به همین شیوه عمل کنیم ...

آیا امیدی به رونق صادرات خدمات مهندسی هست؟
■ رشد صادرات خدمات مهندسی، در گروی حرفه‌مندسازیِ مهندسان
■ وظیفه‌ی باارزش و دشوار نظام مهندسی، آموزش است


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که حرکت به سوی حرفه‌ای‌گری در ارائه‌ی خدمات مهندسی در زمره‌ی اهداف اصلی وزارت راه و شهرسازی است، گفت: همان‌گونه که ما به‌عنوان یک شهروند انتظار داریم تا در هر بخشی، از تخصصی‌ترین، حرفه‌ای‌ترین و باکیفیت‌ترین خدمات بهره‌مند شویم و از افرادی باصلاحیت که قادر به تضمین خدمتِ ارائه‌شده‌اند، استفاده کنیم، باید در حوزه‌ی خدمات مهندسی نیز به همین شیوه عمل کنیم.

حامد مظاهریان در بازدید از غرفه «مجتمع رسانه‌ای ساختمان» در هفدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: دانشگاه‌ها وظیفه دانش‌افزایی دارند و موظفند در یک زیر بنایی اصولی مسائل پایه‌ای را به متقاضیان ورود به بحث دانشگاهی آماده‌سازی کنند اما در واقعیت امر این آموزش‌های فاصله زیادی با واقعیت حرفه‌ای بازار کنونی داشته و قاعدتاً آموزش‌های ما باید به سمت حرفه‌ای گری حرکت کند؛ زیرا به‌واسطه حرفه‌ای گری است که همگان منتفع خواهند شد.
مظاهریان تاکید کرد: از آنجایی‌که همگی تمایل داریم خدمات خود را به‌صورت حرفه‌ای دریافت کنیم باید در مورد ساختمان نیز با همین نگاه واردشده و در این مورد اغماضی نداشته باشیم؛ زیرا حرفه‌ای گری به نفع مردم است این موضوع می‌تواند رویکرد جدیدی در ارتقای کیفیت و حفظ جایگاه حقوق شهروندی داشته باشد.

وی بابیان اینکه حرکت به‌سوی حرفه‌ای گری در امر ارائه خدمات مهندسی جز اهداف اصلی وزارت راه و شهرسازی است گفت: همان‌طور که ما به‌عنوان یک شهروند انتظار داریم تا در هر بخشی از تخصصی‌ترین، حرفه‌ای‌ترین و باکیفیت‌ترین خدمات بهره‌مند شده و از افرادی باصلاحیت که قادر به تضمین خدمت ارائه‌شده‌اند، استفاده کنیم باید در حوزه خدمات مهندسی نیز به همین شیوه عمل کنیم.

مظاهریان گفت: به‌هرحال آنچه باید موردتوجه جامعه مهندسی و سازمان نظام‌مهندسی قرار گیرد، حرفه‌ای گری است که حرکت به سمت آن به نفع همه به‌ویژه مردم است، زیرا از یک‌سو باعث حفظ سرمایه‌های مردم می‌شود از سوی دیگر هزینه‌ها را کاهش و کیفیت و آسایش را ارتقا می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه باید آموزش‌های حرفه‌ای بعد از فارغ‌التحصیلی پیش‌بینی شود. گفت: در حال حاضر در تمام جهان این نوع آموزش‌های در حال اجرا است؛ بنابراین ضرورت دارد یک نقشه راه در حوزه صلاحیت حرفه‌ای و آموزش صنعت ساختمان تهیه شود. متأسفانه در کشور یک سرمایه‌گذاری بزرگ در حوزه صنعت ساختمان انجام می‌شود، بدون این‌که موضوعات آموزش و صلاحیت حرفه‌ای آن را در نظر بگیریم.

وی در ادامه بیان داشت: در حوزه صنعت ساختمان به یک هدف‌گذاری آموزشی با رویکردهای جامعه هدف نیاز داریم که باید برای ارتقای کسانی که در بازار کار هستند و آموزش کسانی که متقاضی ورود به بازار کار هستند اما از صلاحیت لازم برخوردار نیستند، برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر در همین زمینه در دسترس شما خواهد بود.

مظاهریان در این خصوص بابیان اینکه باید به دنبال آموزش‌های بعد از دانشگاه باشیم .افزود: بدون تردید آموزش‌های بعد از فارغ‌التحصیلی نیازمند متولی خاص است که در بخش آموزش‌های حرفه مندی مهندسان این امر خطیر بر عهده سازمان نظام‌مهندسی گذاشته‌شده است.

این مسئول بابیان این‌که قانون دست نظام‌مهندسی را در امر آموزش باز گذاشته است،گفت: بر این اساس به دنبال اجرایی دقیق طرح جامع آموزش هستیم. به‌هرحال سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان یکی از ارزش‌های مهم در عرصه ساخت و سازند که توسط دولت ایجاد و قانونمند شده‌اند. از سوی دیگر سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان، طی دو دهه فعالیت تجارب خوبی کسب کرده‌اند حال به نظر می‌رسد با اصلاحات مختصری که در روابط بین اجزای کار در سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان صورت می‌گیرد این سازمان‌ها به‌عنوان یک سازمان حرفه‌ای و تخصصی بتوانند به وظایفی که قانون‌گذار تعیین کرده، عمل کنند

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه در این امر آموزش‌های سه‌ساله بعد از فارغ‌التحصیلی را در نظر داریم. گفت: اجرای صحیح طرح جامع آموزش می‌تواند سه سال قبل از ورود به حرفه را، معنادار کند و بعدازاین اتفاق آزمون‌های مرتبط می‌تواند کارنامه حرفه‌ای‌ای مناسبی برای مهندسان حاصل کند.

مظاهریان در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی و ضمانتی برای گذراندن آموزش سه‌ساله وجود دارد گفت: در برنامه پیش‌بینی‌شده مهندسان باید در کارگاه ساختمانی و شرکت‌های مربوط حضورداشته و در پایان دوره آزمون مربوطه را با موفقیت به اتمام برسانند.

وی بابیان اینکه دفتر مقررات ملی ساختمان به دنبال دوره سه‌ساله با دستاورد بالا است. گفت: بدون تردید دفتر مقررات ملی برنامه منظمی برای اجرا و نظارت در این حیطه دارد.

معاون مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی درنهایت گفت: در تمام برنامه‌های توسعه‌ای کشور هدف ما توسعه صادرات غیرنفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی بوده است و این مورد بدون حرفه مند کردن مهندسان حاصل نمی‌شود.

  منبع : وبگاه صما
  11:09   سه شنبه 24 مرداد 1396  
 نظرات